PSI204 Uygulamalı Araştırma YöntemleriKurumsal BilgilerAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Psikoloji

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: PSI204
Course Name: Uygulamalı Araştırma Yöntemleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi SELEN TÜTÜNCÜ
Dersi Veren(ler): Selen Tütüncü
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin bilimsel araştırma yöntemleri ve araştırma sürecine ilişkin bilgi ve becerilerini kullanarak bir araştırma önerisi hazırlamaları beklenmektedir.
Dersin İçeriği: Bu ders, öğrencilerin öğretim elemanının yönetiminde, küçük gruplar halinde bir araştırma projesini üstlenmelerini amaçlamaktadır. Öğrencilerin araştırma projeleri ile ilgili olarak seçtikleri konular etrafında bir araştırma projesi geliştirecektir. Ders süresince, öğrencilerden seçtikleri konu ile ilgili bir araştırmayı “araştırma önerisi” kurallarına uygun olarak planlamaları ve uygulamaya hazır olmaları beklenmektedir. Öğrenciler literatür taraması yapmayı, bir araştırma problemi ve araştırmanın amacını belirlemeyi, araştırmanın yöntemini tanımlamayı ve bu plan dahilinde araştırmayı gerçekleştirmeyi öğreneceklerdir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenci araştırma sürecinin aşamalarını başından sonuna kadar bilebilir.
2) Öğrenci bir sorun alanında bilimsel araştırma sürecini planlayabilir.
3) Öğrenci hazırladığı planı uygulayabilir.
4) Öğrenci araştırma yapma konusunda bilimsel etik doğrultusunda davranış geliştirebilir.
5) Öğrenci öğrendiği bilimsel literatürü kritik ederek okuyabilir.
6) Öğrenci okuduğu literatürü literatür taraması bölümünde yazabilir.
8) Öğrenci bu verileri analiz edebilir.
9) Öğrenci verilerin sonuçlarını yorumlayabilir.
10) Öğrenci bulguları yazabilir ve tartışma kısmında yorumlayabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) 1. Araştırma önerisinin hazırlanması Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2021). Psikolojide Araştırma Yöntemleri (10. Basımdan çeviri), Ankara: Nobel Yayınları. Ders notları Alanyazından makaleler
2) 2. Araştırma önerisinin hazırlanması II Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2021). Psikolojide Araştırma Yöntemleri (10. Basımdan çeviri), Ankara: Nobel Yayınları. Ders notları Alanyazından makaleler
3) 1. Araştırma önerisinin hazırlanması III Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2021). Psikolojide Araştırma Yöntemleri (10. Basımdan çeviri), Ankara: Nobel Yayınları. Ders notları Alanyazından makaleler
4) 4. Literatür taraması ve giriş bölümünün hazırlanması Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2021). Psikolojide Araştırma Yöntemleri (10. Basımdan çeviri), Ankara: Nobel Yayınları. Ders notları Alanyazından makaleler
5) Giriş bölümünün hazırlanması II Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2021). Psikolojide Araştırma Yöntemleri (10. Basımdan çeviri), Ankara: Nobel Yayınları. Ders notları Alanyazından makaleler
6) 6. Araştırma deseninin nasıl yapılacağına ilişkin hazırlığın yapılması Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2021). Psikolojide Araştırma Yöntemleri (10. Basımdan çeviri), Ankara: Nobel Yayınları. Ders notları Alanyazından makaleler
7) 7. Ölçme işleminin nasıl yapılacağına ilişkin hazırlığın yapılması Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2021). Psikolojide Araştırma Yöntemleri (10. Basımdan çeviri), Ankara: Nobel Yayınları. Ders notları Alanyazından makaleler
8) 8. Yöntem bölümünün hazırlanması Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2021). Psikolojide Araştırma Yöntemleri (10. Basımdan çeviri), Ankara: Nobel Yayınları. Ders notları Alanyazından makaleler
9) 9. Yöntem bölümünün hazırlanması II Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2021). Psikolojide Araştırma Yöntemleri (10. Basımdan çeviri), Ankara: Nobel Yayınları. Ders notları Alanyazından makaleler
10) 10. Beklenen bulguların hazırlanması Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2021). Psikolojide Araştırma Yöntemleri (10. Basımdan çeviri), Ankara: Nobel Yayınları. Ders notları Alanyazından makaleler
11) 11. Beklenen bulguların yorumlanması ve sonuçlarının hazırlanması Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2021). Psikolojide Araştırma Yöntemleri (10. Basımdan çeviri), Ankara: Nobel Yayınları. Ders notları Alanyazından makaleler
12) 12. Tartışma ve sonuç bölümlerinin yazılması Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2021). Psikolojide Araştırma Yöntemleri (10. Basımdan çeviri), Ankara: Nobel Yayınları. Ders notları Alanyazından makaleler
13) 13. Araştırma raporuna son halinin verilmesi Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2021). Psikolojide Araştırma Yöntemleri (10. Basımdan çeviri), Ankara: Nobel Yayınları. Ders notları Alanyazından makaleler
14) 14. Araştırma raporuna son halinin verilmesi II Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2021). Psikolojide Araştırma Yöntemleri (10. Basımdan çeviri), Ankara: Nobel Yayınları. Ders notları Alanyazından makaleler

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2021). Psikolojide Araştırma Yöntemleri (10. Basımdan çeviri), Ankara: Nobel Yayınları.
Alanyazından makaleler
Ders notları
Diğer Kaynaklar: Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2021). Psikolojide Araştırma Yöntemleri (10. Basımdan çeviri), Ankara: Nobel Yayınları.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsanın zihinsel, duygusal ve davranışsal süreçlerinin bilimsel perspektif içinde incelenmesi ve temel psikoloji kuramları hakkında genel bilgiye sahibi olması
2) Uygulamalı Psikoloji’ye yönelik temel uygulama becerilerine sahip olması
3) İnsanların zihinsel ve duygusal süreçleri ve davranışlarıyla ilgili temel problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi geliştirmesi
4) Bireyin gelişim aşamalarında karşılaşabileceği sorunları tanımlaması, çözme becerisi geliştirmesi ve gerektiğinde konsültasyona yönelik bilgi sahibi olması
5) Psikolojinin farklı alt alanlarında kullanılan ölçme değerlendirme araçlarına dair bilgiye sahip olması
6) Temel düzeyde gözlem ve görüşme teknikleri bilgisine ve becerisine sahip olması
7) Mesleki ve etik sorumluluk bilgisine ve bilincine sahip olması
8) Psikoloji alanında elde ettiği nicel ve nitel yöntemler hakkında bilgi birikimini ve uygun araştırma yöntemlerini kullanarak bağımsız araştırma yapma becerisine sahip olması
9) Veri toplama, analiz etme, yorumlama ve rapor etme becerisine sahip olması
10) Empati becerisine, kişilerarası duyarlılığa, bireysel ve toplumsal süreçlere ve sorunlara yönelik farkındalığa sahip olması
11) Endüstri ve örgütsel yapılarda psikolojik sağlığı etkileyebilecek faktörleri tanımlaması
12) Psikoloji bilimi ile ilgili edindiği bilgileri farklı kişi ve kurumlarla paylaşması ve bilgilendirmesi

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Akran Değerlendirmesi
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ödev
Raporlama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Final 1 % 60
Rapor Teslimi 5 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Sunum / Seminer 1 3 3
Ödevler 1 3 3
Rapor Teslimi 5 0 0
Toplam İş Yükü 90