Ağız ve Diş Sağlığı | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | TRD101 | ||||
Course Name: | Türk Dili I | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Ar.Gör. MUHAMMED TAYYİP KOÇAK | ||||
Dersi Veren(ler): | Prof. Dr. FAHRİ TEMİZYÜREK | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrencilerin ana dilleri Türkçeyi düzgün ve kurallarına uygun olarak sözlü ve yazılı ifadede en etkin bir biçimde kullanmasına yardımcı olmaktır. Dil bilinci kazandırmanın yanı sıra ders, öğrencilere Türk edebiyatı hakkında bilgi vermeyi; edebi türlerden örneklerle öğrencinin metin analizi yapma, yorumlama ve eleştirel düşünme becerisini geliştirmeyi hedeflemektedir. |
Dersin İçeriği: | 1.Genel olarak dil: 2.Dil kuramları, 3.Dillerin doğuşu 4.Dil-kültür ilişkisi. 5.Dil Bilgisi: 6.Ses bilgisi, 7.Yazım kuralları, 8.Noktalama işaretleri, 9.Anlatım bozuklukları. 10.Türkçe Kültürü: Seçilen makaleler aracılığıyla Türkçenin tarihsel serüvenini 11.inceleme, güncel sorunları hakkında tartışma. 12. Hikâye Kültürü: Türk hikâyeciliği hakkında bilgi. 13.Seçilen hikâyelerin analizi, yorumlanması. 14,Şiir Kültürü: Türk şiiri hakkında bilgi. 15.Seçilen şiirlerin analizi, yorumlanması. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Dersin sonunda öğrenci dillerin doğuşu, dil kuramları ve dil-kültür ilişkisi hakkında ayrıntılı bilgi edinecektir. 2) Türkçenin yapısını inceleme imkânı bulan öğrenci Türkçenin tarihsel gelişimini de takip ederek ana diline dair yetkin bir bilgiye sahip olacaktır. 3) Türk edebiyatından seçilen öykü ve şiir örnekleriyle okuma, yorumlama, analiz etme ve eleştirme becerilerini geliştirecek; 4) Yazı çalışmaları sayesinde de yazılı ifadede Türkçeyi en etkin bir biçimde kullanmanın yollarını öğrenecektir. 5) Seçilen metinler sayesinde Osmanlı’dan günümüze Türkiye’nin kültürel ve sosyo-politik tarihine tanıklık edecek ve edebiyat aracılığıyla toplumsal dönüşüme yol açan çeşitli meseleleri tartışma imkânı bulacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dil nedir, dilin doğuşu, dil ve iletişim, dil ve düşünce, dil ve toplum, dil ve kültür. | Yok |
2) | Ses Bilgisi | Yok |
3) | Yazım Kuralları | Yok |
4) | Noktalama İşaretleri | yok |
5) | Anlatım Bozuklukları | yok |
6) | “Türkçe Üzerine”, Alev Alatlı “Değişen Türkçemiz” “Türkçe Sorunu”, Murat Belge | yok |
7) | “Türkçenin Geleceği”, Hayati Develi “Türkçenin Güncel Sorunları”, Prof. Dr. Cahit KAVCAR “Türkçenin Güncel Sorunları”, Prof. Dr. Şükrü Haluk Akalın | yok |
8) | “Pandomima”, Sami Paşazade Sezai “Ecir ve Sabır”, Hüseyin Rahmi Gürpınar “Ferhunde Kalfa”, Halit Ziya Uşaklıgil | yok |
9) | Himmet Çocuk”, Halide Edip Adıvar “Hanende Melek”, Sabahattin Ali | yok |
10) | “Lüzumsuz Adam”, Sait Faik Abasıyanık “Uyku”, Orhan Kemal “Parasız Yatılı”, Fürüzan | yok |
11) | “Usta Beni Öldürsene”, Bilge Karasu “Beyaz Mantolu Adam”, Oğuz Atay | yok |
12) | Şairler ve Şiirlerinden Örnekler: Yunus Emre, Hacı Bayram-ı Veli Pir Sultan Abdal, Kaygusuz Abdal, Karacaoğlan, Dadaloğlu, Âşık Veysel, Fuzuli, Baki, Hayali, Nef’i, Nedim Bercesteler | yok |
13) | Şairler ve Şiirlerinden Örnekler: Ziya Paşa, Namık Kemal, Tevfik Fikret, Ahmet Haşim, Ziya Gökalp, Mehmet Akif Ersoy, Faruk Nafiz Çamlıbel, Orhan Veli Kanık, Neyzen Tevfik, Cahit Sıtkı Tarancı | yok |
14) | Nazım Hikmet, Necip Fazıl Kısakürek, Yahya Kemal Beyatlı, Asaf Halet Çelebi, Atilla İlhan, Özdemir Asaf, Cemal Süreya Turgut Uyar, Edip Cansever, Fazıl Hüsnü Dağlarca, İlhan Berk, Birhan Keskin | yok |
Ders Notları / Kitaplar: | Yok |
Diğer Kaynaklar: | None |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel düzeyde yabancı dilde iletişim kurabilme. | |
2) | Diş hekimine tüm tedavi sürecinde yardımcı olabilme. | |
3) | Diş hekimliğinin kapsam ve yetki alanlarını bilebilme. | |
4) | Diş hekimliğindeki uzmanlık dallarını ve kapsamlarını öğrenebilme. | |
5) | Hasta kayıt ve arşivleme için bilgisayar ve fotoğrafçılık bilgilerine sahip olabilme. | |
6) | Temel düzeyde Fizyoloji bilgisine sahip olabilme. | |
7) | Temel düzeyde Anatomi bilgisine sahip olabilme | |
8) | Temel düzeyde mikrobiyoloji bilgisine sahip olabilme. | |
9) | Atatürk İlke ve inkılaplarını kavrayabilme | |
10) | Türk Dili kural ve kavramlarına hakim olabilme. | |
11) | Klinik işleyişi ve hasta kayıtı konusunda bilgi sahibi olabilme. | |
12) | Dental radyasyon güvenliği ve radyasyondan korunma kurallarını uygulayabilme ve hastayı, çevreyi ve kendisini koruyabilme. | |
13) | Diş kiniğindeki araç gereç ve malzemeleri tanıma, kullanabilme ve bakımlarını öğrenebilme. | |
14) | Hasta ilişkileri ve hasta hakları konusunda yetkin olabilme. | |
15) | Aseptik çalışma koşullarını sağlayabilme. | |
16) | Klinik düzeni ve temel temizliğini sağlayabilme. | |
17) | Tedavi için gerekli eksik malzemeleri tesbit ve tedarik etme. | |
18) | Çevre koruma ve bilinç ve duyarlılığına sahip olabilme. |
Anlatım | |
Ders |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 10 | ||||
Final | 1 | 15 | 15 | ||||
Toplam İş Yükü | 53 |