Yazılım Mühendisliği | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | YAZ402 | ||||
Course Name: | Yazılım Gerçekleme, Test ve Bakım | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. HALİS ALTUN | ||||
Dersi Veren(ler): | Prof. Dr. Halis ALTUN | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı yazılım testinin temel prensip ve tekniklerini öğrencilere tanıtmak ve aynı zamanda öğrencilerin yazılım testi üzerine pratik tecrübe kazanmalarını sağlamak olarak tanımlanır. Bu ders ile öğrenciler yazılım sistemleri için testin önemini ve yazılım test işlemini otomatik olarak nasıl gerçekleştirebileceklerini öğreneceklerdir. Yine bu ders ile öğrenciler yazılım sistemlerinin kullanılabilirliklerini nasıl test edebilecekleri ve kod denetimi gibi konular ile ilgili de bilgi ve tecrübe sahibi olabileceklerdir. Ayrıca, bu ders öğrencilerin yazılım modellerinin sınanması konusunda da bilgi sahibi olmasını ve Kontratlara dayalı Tasarım yaklaşımını kullanarak kaliteli yazılım kodu yazabilmesini amaçlamaktadır. Java Modelleme Dili ile de öğrencilerin Kontratlara dayalı Tasarım yaklaşımı üzerine pratik tecrübe kazanmaları hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği: | White-box Testi, Black-box Testi, Unit Testi, Integration Testi, Regression Testi, Acceptance Testi, Usability Testi, Kod Denetimi, Model Sınama, Design-by-Contract, Java Modeling Language |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Değişik yazılım araçlarını kullanarak yazılım sistemlerini otomatik bir şekilde test edebilme 2) Yazılım sistemlerinin kullanılabilirliğini test edebilme ve kod denetimi gerçekleştirebilme 2) Yazılım Testi prensipleri ve teknikleri ile ilgili bilgi birikimi 4) Değişik yazılım test tekniklerini kullanarak yazılım sistemlerini test edebilme 5) Design-by-Contract yaklaşımını kullanarak kaliteli kod yazabilme 6) Model sınama ile ilgili bilgi birikimi 7) Java Modeling Language ile yazılım sistemlerinin modellenmesi ve testi |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Yazılım Tesine Giriş | |
2) | Black Box Testi | |
3) | White Box Testi | |
4) | Farklı Test Seviyeleri (Unit Testi, Integration Testi, System Testi, Regression Testi, and Acceptance Testi) | |
5) | Farklı Test Seviyeleri (Unit Testi, Integration Testi, System Testi, Regression Testi, and Acceptance Testi) | |
6) | Test Araçları | |
7) | Kullanılabilirlik Testi | |
8) | Kod Denetimi | |
9) | Model Sınama | |
10) | Model Sınama | |
11) | Design-by-Contract | |
12) | Java Modeling Language | |
13) | Yazılım Testi üzerine Endüstri Semineri | |
14) | Proje Sunumları |
Ders Notları / Kitaplar: | (Essential) Software Testing 2nd edition, by Ron Patton, Sams Publishing, 2005 (Supplementary) Spin Model Checker, the: Primer and Reference Manual, 1st edition, by Gerard Holzmann, Addison-Wesley Professional, 2003 |
Diğer Kaynaklar: | Gary T. Leavens and Yoonsik Cheon. Design by Contract with JML. Draft, available from jmlspecs.org., 2005. P. Chalin, J. Kinirya, G. Leavens, and E. Poll. Beyond assertions: Advanced specification and verification with JML and ESC/Java2. FMCO’05, LNCS 4111, 77–101. Springer, 2006. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve yazılım mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | 1 |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 2 |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 2 |
4) | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 2 |
5) | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 3 |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 1 |
7) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 1 |
8) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 3 |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | 1 |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | 3 |
11) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 1 |
12) | Yazılım sistemlerinin analizi, tasarımı, doğrulanması, değerlendirilmesi, gerçekleştirilmesi, uygulanması ve bakımı konularında yeterli beceri | 3 |
Anlatım | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Ödev |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Grup Projesi |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 3 | % 15 |
Projeler | 1 | % 25 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 1 | 14 | ||||
Proje | 1 | 20 | 20 | ||||
Ödevler | 3 | 6 | 18 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 10 | ||||
Final | 1 | 15 | 15 | ||||
Toplam İş Yükü | 119 |