SBF253 Tıbbi Biyoloji ve GenetikKurumsal BilgilerAkademik Programlar OdyolojiÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Odyoloji

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: SBF253
Course Name: Tıbbi Biyoloji ve Genetik
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
3
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. FATMA KÜBRA ATA
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. FATMA KÜBRA ATA
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon/Hemşirelik/Odyoloji bölümü öğrencilerinin klinik çalışmalara temel oluşturacak tıbbi biyoloji ve genetik kavramlarını anlayışlarını geliştirmek, hücresel işleyişin moleküler mekanizmalarını incelemek ve bu mekanizmaların bozulması durumunda hastalıklar ile ilişkilendirebilmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders; hayatın temelleri: hücre, hücre biyolojisinde temel kimyasal kavramlar ve biyosentez, proteinlerin temel yapı ve işlevleri, hücrenin genetik materyali: DNA, kromozomlar ve genom, DNA replikasyonu ve tamiri , RNA yapısı ve trankripsiyon,genetik kod ve translasyon,gen anlatımının kontrol mekanizmaları ve hücresel genetik anahtarlar, gen anlatımının kontrol mekanizmaları, hücresel membranların yapısı, işlevi ve küçük moleküllerin hücre zarında taşınması, hücre içi kompartmanlar: organeller, hücre içi kompartmanlar: organeller-ıı,hücre içi kompartmanlar: organeller-ııı, hücre içi proteinlerin taşınımı ve organeller arası vezikül trafiği,endositoz, ekzositoz ve membran taşınımı, hücresel iletişim ve sinyal yolakları -ı, hücresel iletişim ve sinyal yolakları -ıı, hücre iskeleti ve motor proteinler,hücreler arası bağlantılar, hücre tutunması ve hücre dışı matris, hücre döngüsü, hücre yaşlanması ve ölümü, tıbbi genetikte temel kavramlar, mendel ve populasyon genetiği, otosomal genetik hastalıkların kalıtım prensipleri, sex kromosomlarına bağlı genetik hastalıklar, gonozomal ve otosomal kromozom bozuklukları, prenatal test ve genetik danışmanlık; konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Hücreyi ve genel özelliklerini tanımlayabilme
2) Hücre bölünme şekillerini ve aşamalarını açıklayabilme
3) Genel genetik hakkında bilgi edinme ve Mendel Yasalarını açıklayabilme
4) Temel kromozom anormalilerini ve mutasyon çeşitlerini tanımlayabilme ve listeleyebilme
5) Otozom ve gonozoma bağlı kalıtım şekillerini tanımlayabilme ve karşılaştırabilme

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Biyoloji Bilimi ve Alt Dalları LODİSH VE ARK., 2011, MOLEKÜLER HÜCRE BİYOLOJİSİ, PALME YAYINCILIK.
2) Canlıların Ortak Özellikleri LODİSH VE ARK., 2011, MOLEKÜLER HÜCRE BİYOLOJİSİ, PALME YAYINCILIK.
3) Hücre Biyolojisi LODİSH VE ARK., 2011, MOLEKÜLER HÜCRE BİYOLOJİSİ, PALME YAYINCILIK.
4) Hücre Zarından Madde Geçişleri LODİSH VE ARK., 2011, MOLEKÜLER HÜCRE BİYOLOJİSİ, PALME YAYINCILIK.
5) Hücre Yüzey Özelleşmeleri LODİSH VE ARK., 2011, MOLEKÜLER HÜCRE BİYOLOJİSİ, PALME YAYINCILIK.
6) Hücre Sinyal İletimi LODİSH VE ARK., 2011, MOLEKÜLER HÜCRE BİYOLOJİSİ, PALME YAYINCILIK.
7) Hücre Döngüsü ve Kontrolü LODİSH VE ARK., 2011, MOLEKÜLER HÜCRE BİYOLOJİSİ, PALME YAYINCILIK.
8) ARASINAV (VİZE) -
9) Genetik Materyalin Yapısı ve Organizasyonu KLUG KUMMINS VE SPENCER PALLADINO, 2023, GENETİK KAVRAMLAR, PALME YAYINCILIK.
10) Genetiğin Tarihçesi KLUG KUMMINS VE SPENCER PALLADINO, 2023, GENETİK KAVRAMLAR, PALME YAYINCILIK.
11) Santral Dogma KLUG KUMMINS VE SPENCER PALLADINO, 2023, GENETİK KAVRAMLAR, PALME YAYINCILIK.
12) Mendel Genetiği ve Uzantıları KLUG KUMMINS VE SPENCER PALLADINO, 2023, GENETİK KAVRAMLAR, PALME YAYINCILIK.
13) Mutasyon, Tamir ve Rekombinasyon KLUG KUMMINS VE SPENCER PALLADINO, 2023, GENETİK KAVRAMLAR, PALME YAYINCILIK.
14) Genetik Hastalıklar KLUG KUMMINS VE SPENCER PALLADINO, 2023, GENETİK KAVRAMLAR, PALME YAYINCILIK.
15) Genetik Hastalıklar KLUG KUMMINS VE SPENCER PALLADINO, 2023, GENETİK KAVRAMLAR, PALME YAYINCILIK.
16) FİNAL SINAVI -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: (1) LODİSH VE ARK., 2011, MOLEKÜLER HÜCRE BİYOLOJİSİ, PALME YAYINCILIK. (2) KLUG KUMMINS VE SPENCER PALLADINO, 2023, GENETİK KAVRAMLAR, PALME YAYINCILIK.
Diğer Kaynaklar: (1) LODİSH VE ARK., 2011, MOLEKÜLER HÜCRE BİYOLOJİSİ, PALME YAYINCILIK. (2) KLUG KUMMINS VE SPENCER PALLADINO, 2023, GENETİK KAVRAMLAR, PALME YAYINCILIK.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İşitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli odyolojik/vestibüler değerlendirmelerini yapabilmek için gerekli bilimsel bilgiyi ve yöntemleri bütünleştirerek kullanabilme. 1
2) Odyoloji bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayebilme, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulayabilme. 1
3) Hastalığa uygun odyolojik test yöntemlerini uygulayabilme.
4) Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle odyoloji programını planlayabilme. 1
5) Sağlık ekibinin üyeleri ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışabilme. 1
6) Odyoloji ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra Odyoloji bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunabilme. 2
7) Gürültülü ortamlarda gürültü ölçümleri yapabilmek ve gürültü seviyesini azaltmak için yapılacak çevresel değişiklikleri düzenlemek, bireysel koruyucuları belirlemek ve uygulamak amacıyla gürültü kontrol programlarının uygulanmasında görev alabilmek. 1
8) İşitme sağlığının korunması ve işitme kaybının önlenmesi için iş, okul, toplum çevrelerinde gerekli işitme taraması programlarına ilişkin uygulamaların geliştirilmesi, yerleştirilmesi ve koordine edilmesine yönelik çalışmalar yapabilme 1
9) Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlayabilme. 1
10) Rehabilitasyonda uygun gördüğü hastalara Koklear implant, Orta Kulak İmplantı, kemiğe implante edilen işitme cihazları (BAHA) ve Beyinsapı İmplantı gibi uygulamalar konusunda önerilerde bulunarak İmplant Kurulunda yer alabilme. 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 3 48
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 84