SBF352 Mesleki EtikKurumsal BilgilerAkademik Programlar Beslenme ve DiyetetikÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Beslenme ve Diyetetik

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: SBF352
Course Name: Mesleki Etik
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi BÜŞRA CEYHAN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Büşra CEYHAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Meslek etiği ile ilgili yeterliliklerin kazandırılması ve meslek yaşamında karşılaşılabilecek etik sorunlarla baş edebilme becerilerinin aktarılmasıdır.
Dersin İçeriği: Bu ders, ahlak ve etik kavramları, mesleki etik değerleri, sağlık hizmetlerinde etkin iletişim ve ekip çalışmasının önemini, hasta haklarını, etik ilke ihlalleri ve mesleki sorumlulukları içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Etik, ahlak gibi temel kavramları tanımlar.
2) Etik ve ahlak kavramları arasındaki farkları karşılaştırır.
3) Temel mesleki değerleri tanımlar.
4) Meslek hayatında etik dışı davranışların sonuçlarını açıklar.
5) Etik problem ve ikilemlerde analiz yaparak karar verir.
6) Etik sorunlar karşısında mesleki değerler ile çözüm üreterek, mesleki değerleri olgu örneklerinde uygular.
7) Meslek ahlakı kurallarının ulusal ve uluslararası düzenlemelerde nasıl yer aldığını tanımlar, ilgili düzenlemelere nasıl ulaşacağını kavrar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Etiğe giriş, etik ve ahlak kavramları arasındaki farklar. Bahar, E (2014). Meslek etiği. Ankara: Detay Yayıncılık. Bezirci, M. & Konuşkan Bayraktar, M. (2017). Etik ilkeler ve etik eğitimi. Konya: Çizgi Kitabevi. Kutlu, H. A. (2020). Meslek Etiği. Ankara: Nobel Yayıncılık. Özmen, S. (2020). Sağlıkta etik. Ankara: Nobel Yayıncılık.
2) Etik değerlere uygun davranışların sonuçları, bireyde etik davranışı etkileyen faktörler. Bezirci, M. & Konuşkan Bayraktar, M. (2017). Etik ilkeler ve etik eğitimi. Konya: Çizgi Kitabevi. Kutlu, H. A. (2020). Meslek Etiği. Ankara: Nobel Yayıncılık. Özmen, S. (2020). Sağlıkta etik. Ankara: Nobel Yayıncılık.
3) Etik ile ilgili kavramlar, ahlaki gelişim süreci. Bahar, E (2014). Meslek etiği. Ankara: Detay Yayıncılık. Kutlu, H. A. (2020). Meslek Etiği. Ankara: Nobel Yayıncılık.
4) Etik toplum ilişkisi, iş etiği (çalışma etiği ve mesleki etik). Bezirci, M. & Konuşkan Bayraktar, M. (2017). Etik ilkeler ve etik eğitimi. Konya: Çizgi Kitabevi.
5) Genel etik kurallar, ahlakın gelişiminde rol oynayan faktörler. Bahar, E (2014). Meslek etiği. Ankara: Detay Yayıncılık. Kutlu, H. A. (2020). Meslek Etiği. Ankara: Nobel Yayıncılık.
6) Etik teorileri. Bahar, E (2014). Meslek etiği. Ankara: Detay Yayıncılık. Bezirci, M. & Konuşkan Bayraktar, M. (2017). Etik ilkeler ve etik eğitimi. Konya: Çizgi Kitabevi. Ceyhan, B. (2018). Fen bilimleri ve sınıf öğretmenlerinin teknoloji ve çevre etiğine yönelik duyarlılıkları [Yayımlanmış doktora tezi]. Kutlu, H. A. (2020). Meslek Etiği. Ankara: Nobel Yayıncılık.
7) Etik sistemleri. Özmen, S. (2020). Sağlıkta Etik. Ankara: Nobel Yayıncılık.
8) Tıp etiği ve tıp etiği ilkeleri. Özmen, S. (2020). Sağlıkta Etik. Ankara: Nobel Yayıncılık.
9) Sağlık hizmetlerinde meslek etiği ilkeleri, sağlık kurum ve kuruluşlarında etik problemler. Özmen, S. (2020). Sağlıkta etik. Ankara: Nobel Yayıncılık.
10) Hasta hakları. Özmen, S. (2020). Sağlıkta etik. Ankara: Nobel Yayıncılık.
11) Hasta hakları ve etik ilişkisi. Özmen, S. (2020). Sağlıkta etik. Ankara: Nobel Yayıncılık.
12) Tıbbi malpraktis, hastane etik komiteleri. Ertin, H. (2020). Modern tıp ve etik. İstanbul: Betim Yayıncılık.
13) Olgu tartışma. Cohen, M., (2021). 101 Ahlak ikilemi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür yayınları. Terakye, G., & Ocakçı, A. F. (2013). Etik konulardan seçmeler. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi.
14) Genel tekrar. Bahar, E (2014). Meslek etiği. Ankara: Detay Yayıncılık. Bezirci, M. & Konuşkan Bayraktar, M. (2017). Etik ilkeler ve etik eğitimi. Konya: Çizgi Kitabevi. Kutlu, H. A. (2020). Meslek Etiği. Ankara: Nobel Yayıncılık. Özmen, S. (2020). Sağlıkta etik. Ankara: Nobel Yayıncılık.
14)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Bahar, E. (2014). Meslek etiği. Ankara: Detay Yayıncılık.
Bezirci, M., & Konuşkan Bayraktar, M. (2017). Etik ilkeler ve etik eğitimi. Konya: Çizgi Kitabevi.
Ceyhan, B., (2018). Fen bilimleri ve sınıf öğretmenlerinin teknoloji ve çevre etiğine yönelik duyarlılıkları. [Yayımlanmış doktora tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
Cohen, M., (2021). 101 Ahlak ikilemi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür yayınları.
Ertin, H. (2020). Modern Tıp ve Etik. İstanbul: Betim Yayıncılık.
Terakye, G., & Ocakçı, A. F. (2013). Etik konulardan seçmeler. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi.
Kutlu, H. A. (2020). Meslek Etiği. Ankara: Nobel Yayıncılık.
Özmen, S. (2020). Sağlıkta etik (güncel konular ve yaklaşımlar). Ankara: Nobel Yayıncılık.
T.C Sağlık Bakanlığı Etik Komisyonu, Sağlık Etiği. https://etik.saglik.gov.tr/TR,5636/saglik-etigi.html

Diğer Kaynaklar: Bahar, E. (2014). Meslek etiği. Ankara: Detay Yayıncılık.
Bezirci, M., & Konuşkan Bayraktar, M. (2017). Etik ilkeler ve etik eğitimi. Konya: Çizgi Kitabevi.
Ceyhan, B., (2018). Fen bilimleri ve sınıf öğretmenlerinin teknoloji ve çevre etiğine yönelik duyarlılıkları. [Yayımlanmış doktora tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
Cohen, M., (2021). 101 Ahlak ikilemi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür yayınları.
Ertin, H. (2020). Modern Tıp ve Etik. İstanbul: Betim Yayıncılık.
Terakye, G., & Ocakçı, A. F. (2013). Etik konulardan seçmeler. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi.
Kutlu, H. A. (2020). Meslek Etiği. Ankara: Nobel Yayıncılık.
Özmen, S. (2020). Sağlıkta etik (güncel konular ve yaklaşımlar). Ankara: Nobel Yayıncılık.
T.C Sağlık Bakanlığı Etik Komisyonu, Sağlık Etiği. https://etik.saglik.gov.tr/TR,5636/saglik-etigi.html

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Beslenme ve Diyetetik alanındaki kanıta dayalı temel ve mesleki bilgileri kuramsal ve uygulamalı olarak kullanabilme becerisine sahiptir.
2) Beslenme ve Diyetetiğin farklı alanlarında karşılaşabileceği problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, karar verme ve çözme becerisi kazanır. 1
3) Beslenme ve Diyetetik alanında edindiği güncel bilgi ve becerileri kullanarak sağlıklı bireylerin, toplumun ve hasta bireylerin beslenme durumunu saptama, karşılaşabileceği sorunlarda (vaka, olay, ekipman, ürün vb) analitik düşünceyi kullanarak kanıta dayalı uygun müdahale yaklaşımlarını seçme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. 1
4) Beslenme ve Diyetetik uygulamalarında gerekli olan çağdaş bilişim teknolojilerini ve alana özgü teknolojik ekipmanları etkin kullanma becerisi kazanır.
5) Beslenme ve Diyetetik alanı ile ilgili mesleki konularda ulusal ve uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak iletişim kurma becerisi edinir.
6) Yaşam boyu öğrenme ve kalite yönetiminin önemini benimseyerek bilim, teknoloji, eğitim ve sağlık konusundaki son gelişmeleri takip edebilme ve kendini sürekli geliştirme becerisi kazanır.
7) Beslenme Bilimleri, Diyetetik, Toplu Beslenme Sistemleri ve Toplum Beslenmesi gibi Beslenme ve Diyetetiğin farklı alanlarında ulusal ve uluslararası disipliner veya interdisipliner ekipte veya bağımsız olarak etkin bir şekilde çalışabilme, sorumluluk alma, bilimsel çalışma planlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama, yazılı ve sözlü olarak raporlama becerisine sahiptir.
8) Tüm yaşam döngüsü boyunca farklı sosyodemografik özelliklere sahip bireylerin ve toplumun beslenme durumunu dikkate alarak ulusal ve uluslararası düzeyde bireysel ve toplumsal beslenme önerilerinin geliştirilmesi, besin ve beslenme plan ve politikalarının oluşturulması konusunda bilgi ve uygulamaya yönelik beceri edinir.
9) Bireye, topluma, mesleğe ve diğer meslek gruplarına karşı mesleki etik ilkelerine uygun davranma bilinci ve mesleki uygulamalarının hukuksal sürecine yönelik farkındalık kazanır. 3
10) Beslenme ve Diyetetik anabilim dalı ve bu alanı destekleyen bilim dallarında ve araştırma yöntemleri hakkında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
11) Eleştirel düşünme, problem çözme becerilerini ve bilişim teknolojilerini kullanarak bilimsel ve kanıta dayalı bilgiye ulaşır, bilgi temeli ile bütünleştirir, kararlar alır, kanıta dayalı uygulama yapar.
12) Uygun araştırma dökümanlarını tanımlar ve seçer. Uygun araştırma yöntemlerini, etik yaklaşımları sayısal ve organizasyon becerilerini ve bilgi teknolojilerini kullanarak araştırma yapar, raporlandırır ve paylaşır. 2
13) Dijital becerilerini etkin kullanarak, sözlü-yazılı iletişim kurar, ekip çalışması yapar.
14) Mesleki etik kuralları tanımlar ve uygular. 3
15) Bireylerin ve grupların beslenme bakımını “Beslenme Bakım Sürecini” uygulayarak gerçekleştirir.
16) Davranış değişikliğini kolaylaştırıcı ve sağlığı geliştirici beslenme eğitim ve danışmanlık yöntemlerini kişi merkezli ve sürdürülebilirliği dikkate alarak uygular.
17) Toplu beslenme sistemlerinde yönetsel süreçleri gerçekleştirir, hasta, hasta yakını, çalışan ve müşteriler için gıda güvenliği ilkelerinin uygulanmasını sağlar, çevreyi koruyan ve sürdürülebilirliği destekleyen yetkinlikler sergiler.
18) Alana ilişkin mevzuatları ve sağlık profesyonelleri temel çalışma ilkelerini tanımlar, uygulamalarını bireysel yürütür, mevzuatlara uygunluğunu ve hesap verebilirliği kabul eder, liderlik, mesleki savunuculuk, kaliteli ve sürdürülebilir hizmet sunma sorumluluğu üstlenir, rol model olur. 1
19) Bilimsel ve dijital okuryazarlığını, girişimciliğini, yabancı dil, sayısal, sosyal, kültürel, sanatsal beceri ve tutumlarını geliştirebileceği en az iki alan dışı ders almış, eğitimlere katılmış, “öğrenmeyi öğrenme” yetkinliği kazanmıştır.
20) Alana ilişkin uluslararası çalışmaları izlemek, yabancı meslektaşlar, çalışanlar, hasta ve danışanlar ile iletişim kurmak ve uluslararası kariyer olanağı elde etmek için İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Ödev
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 2 2 4
Ara Sınavlar 1 0 0
Final 1 0 0
Toplam İş Yükü 4