BES460 Deneysel Yiyecek HazırlamaKurumsal BilgilerAkademik Programlar Beslenme ve DiyetetikÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Beslenme ve Diyetetik

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: BES460
Course Name: Deneysel Yiyecek Hazırlama
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. BETÜL YILDIRIM ÇAVAK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste; yiyecekleri hazırlayıp, çeşitli servis şekillerine göre gruplara veya bireysel olarak sunuma hazır hale getirmesi amaçlanmaktadır
Dersin İçeriği: Bu derste deneysel yiyecek hazırlama kapsamında bilimsel ilkeler ile birlikte kullanılan terimler, yiyeceklerin duyusal değerlendirme kriterleri ile kolloid sistemler ele alınmaktadır. Bu ders deneysel yiyecek hazırlamada bilimsel ilkeler, kolloid sistemler, kolloid, sol, jel, sineresis, bayatlama, retrogradasyon, adsorbsiyon, absorbsiyon, hidrofilik, hidrofibik, liyofilik, koruyucu kolloid, jelatinizasyon, yüzey gerilimi, yüzeyler arası gerilim, reoloji, emülsiyon, fom, süspansiyon, denatüre, koagüle, liyofibik, yiyeceklerin duyusal değerlendirilmesi, yiyeceklerdeki fiziksel ve kimyasal değişiklikler, yiyecek hazırlamada karşılaşılan problemler, yumurtanın yapısı ve özellikleri, yumurtanın besin değeri, yumurtanın pişirilmesi, yumurtanın mutfakta kullanımı, süt ve süt ürünleri, sütün özelliği, yoğurt, kurut, peynir, tereyağı, süt tozu, hamurları hazırlanması, kabartıcılar, etler, etin besin değeri, etin yapısı, sebze ve seyveler, sebze ve meyvelerin sınıflandırılması, sebze ve meyvelerin bileşimi, kurubaklagiller, kurubaklagil ürünleri, tahıllar, tahıl ürünleri, nişasta ve unun pişirilmesi, yağlar, yağların sınıflandırılması, şekerler konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Yiyeceklerin fiziksel ve kimyasal özellikleri hakkında bilgi edinebilme.
2) Yiyeceklerin fiziksel ve kimyasal özellikleri ile yiyecek hazırlamada karşılaşılan problemleri belirleyebilme.
3) Yiyeceklerin besin değerlerini ve kalitelerini mümkün olduğu kadar koruyarak hazırlanıp pişirilmesini sağlayabilme.
4) Deneysel yiyecek hazırlamada bilimsel ilkeleri açıklayabilme.
5) Yiyeceklerin fiziksel ve kimyasal değişimleri doğrultusunda yiyecekleri hazırlayıp, çeşitli servis şekillerine göre gruplara veya bireysel olarak sunuma hazır hale getirebilme

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Deneysel Yiyecek Hazırlamada Bilimsel İlkeler; Kolloid Sistemler; Kolloid, Sol, Jel, Sineresis, Bayatlama, Retrogradasyon, Adsorbsiyon, Absorbsiyon, Hidrofilik, Hidrofibik, Liyofilik, Koruyucu Kolloid.
2) Deneysel Yiyecek Hazırlamada Bilimsel İlkeler; Jelatinizasyon, Yüzey Gerilimi, Yüzeyler arası Gerilim, Reoloji, Emülsiyon, Fom, Süspansiyon, Denatüre, Koagüle, Liyofibik
3) Yiyeceklerin Duyusal Değerlendirilmesi
4) Yiyeceklerdeki Fiziksel ve Kimyasal Değişiklikler
5) Yiyecek Hazırlamada Karşılaşılan Problemler
6) Yumurtanın Yapısı ve Özellikleri; Yumurtanın Besin Değeri, Yumurtanın Pişirilmesi, Yumurtanın Mutfakta Kullanımı
7) Süt ve Süt Ürünleri; Sütün Özelliği, Yoğurt, Kurut, Peynir, Tereyağı, Süt Tozu
8) Hamurların Hazırlanması; Kabartıcılar
9) Etler; Etin Besin Değeri, Etin Yapısı
10) Sebze ve Meyveler; Sebze ve Meyvelerin Sınıflandırılması, Sebze ve Meyvelerin Bileşimi
11) Kurubaklagiller; Kurubaklagil Ürünleri
12) Tahıllar; Tahıl Ürünleri; Nişasta ve Unun Pişirilmesi
13) Yağlar; Yağların Sınıflandırılması
14) Şekerler

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: -Saime Küçükkömürler. (2018). Gıdaların Özelliği ve Yiyecek Hazırlama I. Pegem.
-Bahtiyar Ünver (1987). Deneysel Yiyecek Hazırlama. Ankara.
-Kutluay Merdol T. Standart Yemek Tarifeleri, Hatipoğlu Yayıncılık, Aralık 2016.
Diğer Kaynaklar: -Saime Küçükkömürler. (2018). Gıdaların Özelliği ve Yiyecek Hazırlama I. Pegem.
-Bahtiyar Ünver (1987). Deneysel Yiyecek Hazırlama. Ankara.
-Kutluay Merdol T. Standart Yemek Tarifeleri, Hatipoğlu Yayıncılık, Aralık 2016.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Beslenme ve Diyetetik alanındaki kanıta dayalı temel ve mesleki bilgileri kuramsal ve uygulamalı olarak kullanabilme becerisine sahiptir. 3
2) Beslenme ve Diyetetiğin farklı alanlarında karşılaşabileceği problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, karar verme ve çözme becerisi kazanır. 3
3) Beslenme ve Diyetetik alanında edindiği güncel bilgi ve becerileri kullanarak sağlıklı bireylerin, toplumun ve hasta bireylerin beslenme durumunu saptama, karşılaşabileceği sorunlarda (vaka, olay, ekipman, ürün vb) analitik düşünceyi kullanarak kanıta dayalı uygun müdahale yaklaşımlarını seçme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. 3
4) Beslenme ve Diyetetik uygulamalarında gerekli olan çağdaş bilişim teknolojilerini ve alana özgü teknolojik ekipmanları etkin kullanma becerisi kazanır. 3
5) Beslenme ve Diyetetik alanı ile ilgili mesleki konularda ulusal ve uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak iletişim kurma becerisi edinir. 3
6) Yaşam boyu öğrenme ve kalite yönetiminin önemini benimseyerek bilim, teknoloji, eğitim ve sağlık konusundaki son gelişmeleri takip edebilme ve kendini sürekli geliştirme becerisi kazanır. 3
7) Beslenme Bilimleri, Diyetetik, Toplu Beslenme Sistemleri ve Toplum Beslenmesi gibi Beslenme ve Diyetetiğin farklı alanlarında ulusal ve uluslararası disipliner veya interdisipliner ekipte veya bağımsız olarak etkin bir şekilde çalışabilme, sorumluluk alma, bilimsel çalışma planlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama, yazılı ve sözlü olarak raporlama becerisine sahiptir. 3
8) Tüm yaşam döngüsü boyunca farklı sosyodemografik özelliklere sahip bireylerin ve toplumun beslenme durumunu dikkate alarak ulusal ve uluslararası düzeyde bireysel ve toplumsal beslenme önerilerinin geliştirilmesi, besin ve beslenme plan ve politikalarının oluşturulması konusunda bilgi ve uygulamaya yönelik beceri edinir. 3
9) Bireye, topluma, mesleğe ve diğer meslek gruplarına karşı mesleki etik ilkelerine uygun davranma bilinci ve mesleki uygulamalarının hukuksal sürecine yönelik farkındalık kazanır. 3
10) Beslenme ve Diyetetik anabilim dalı ve bu alanı destekleyen bilim dallarında ve araştırma yöntemleri hakkında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. 3
11) Eleştirel düşünme, problem çözme becerilerini ve bilişim teknolojilerini kullanarak bilimsel ve kanıta dayalı bilgiye ulaşır, bilgi temeli ile bütünleştirir, kararlar alır, kanıta dayalı uygulama yapar. 3
12) Uygun araştırma dökümanlarını tanımlar ve seçer. Uygun araştırma yöntemlerini, etik yaklaşımları sayısal ve organizasyon becerilerini ve bilgi teknolojilerini kullanarak araştırma yapar, raporlandırır ve paylaşır. 3
13) Dijital becerilerini etkin kullanarak, sözlü-yazılı iletişim kurar, ekip çalışması yapar. 3
14) Mesleki etik kuralları tanımlar ve uygular. 3
15) Bireylerin ve grupların beslenme bakımını “Beslenme Bakım Sürecini” uygulayarak gerçekleştirir. 3
16) Davranış değişikliğini kolaylaştırıcı ve sağlığı geliştirici beslenme eğitim ve danışmanlık yöntemlerini kişi merkezli ve sürdürülebilirliği dikkate alarak uygular. 3
17) Toplu beslenme sistemlerinde yönetsel süreçleri gerçekleştirir, hasta, hasta yakını, çalışan ve müşteriler için gıda güvenliği ilkelerinin uygulanmasını sağlar, çevreyi koruyan ve sürdürülebilirliği destekleyen yetkinlikler sergiler. 3
18) Alana ilişkin mevzuatları ve sağlık profesyonelleri temel çalışma ilkelerini tanımlar, uygulamalarını bireysel yürütür, mevzuatlara uygunluğunu ve hesap verebilirliği kabul eder, liderlik, mesleki savunuculuk, kaliteli ve sürdürülebilir hizmet sunma sorumluluğu üstlenir, rol model olur. 3
19) Bilimsel ve dijital okuryazarlığını, girişimciliğini, yabancı dil, sayısal, sosyal, kültürel, sanatsal beceri ve tutumlarını geliştirebileceği en az iki alan dışı ders almış, eğitimlere katılmış, “öğrenmeyi öğrenme” yetkinliği kazanmıştır. 3
20) Alana ilişkin uluslararası çalışmaları izlemek, yabancı meslektaşlar, çalışanlar, hasta ve danışanlar ile iletişim kurmak ve uluslararası kariyer olanağı elde etmek için İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Uygulama 14 1 14
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 86