BES456 Obezitenin Cerrahi Tedavisi ve BeslenmeKurumsal BilgilerAkademik Programlar Beslenme ve DiyetetikÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Beslenme ve Diyetetik

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: BES456
Course Name: Obezitenin Cerrahi Tedavisi ve Beslenme
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. HANDAN IŞIKLAR
Dersi Veren(ler): Handan Işıklar Arıca
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bariatrik cerrahi öncesinde hastaların değerlendirilmesi ve operasyon sonrasında hastaların beslenme durumunu değerlendirmek ve uygun beslenme tedavisi planını hazırlamak



Dersin İçeriği: Bu ders obezite cerrahisi tanımı, endikasyonları,
kontraendikasyonları, obezite cerrahisi öncesi hastası beslenme durumunun değerlendirilmesi, obezite
cerrahisi türleri, ameliyat sonrası komplikasyonlar, ameliyat sonrası görülen beslenme ilişkin sorunlar,
ameliyat sonrası tıbbi beslenme tedavisi konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Morbid obezitenin tedavisinde uygulanan bariatrik cerrahi öncesi ve sonrası beslenme durumunu değerlendirir.
2) Diyet ile ilişkili uzun ve kısa süreli komplikasyonları çözümler.
3) Beslenme yetersizliklerinde uygun beslenme tedavisi planını oluşturur.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş ve Obezite Tedavi Yöntemleri
2) BARIATRİK CERRAHİNİN ENDİKASYONLARI ve KONTROENDİKASYONLARI BARIATRIK CERRAHI VE KRİTERLERİNE YÖNELIK ÇESİTLİ TIP OTORİTELERİ VE DEVLET KURULUSLARININ GÖRÜŞLERİ
3) Bariatrik cerrahi yöntemleri
4) Bariatrik cerrahide hastanın ameliyat öncesi ve sonrası beslenme durumunun değerlendirilmesi, izlenmesi
5) Bariatrik cerrahi yöntemlerine göre beslenme desteği programlarının planlanması
6) Bariatrik cerrahi yöntemlerinde beslenme yetersizliklerinin değerlendirilmesi
7) Bariatrik cerrahi yöntemlerinde metabolik komplikasyonların değerlendirilmesi
8) Bariatrik cerrahi sonrası beslenme durumunun izlenmesi
9) Bariatrik cerrahi sonrası ağırlığın koruması ve yönetilmesi
10) Bariatrik cerrahi öncesi ve sonrası hastaların psikiyatrik değerlendirilmesi
11) Bariatrik cerrahi sonrası diyet tedavisinin planlanması ve sürdürülmesi
12) Öğrenci makale sunumları
13) Öğrenci Makale Sunumları
14) Öğrenci makale sunumları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Haftalık olarak dersin öğretim üyesi tarafından dağıtılacaktır. / It will be given weekly by lecturer.
Diğer Kaynaklar: 1. Preedy, V. R., Rajendram, R., & Martin, C. R. (Eds.). (2016). Metabolism and Pathophysiology of Bariatric Surgery: Nutrition, Procedures, Outcomes and Adverse Effects. Academic Press.

2. Still, C., Sarwer, D. B., & Blankenship, J. (2014). The ASMBS Textbook of Bariatric Surgery. New York, NY: Springer Science+ Media.

3. Aills, L., Blankenship, J., Buffington, C., Furtado, M., & Parrott, J. (2008). Bariatric nutrition: suggestions for the surgical weight loss patient. Surg Obes Relat Dis, 4(4S), 1-36.

4. Tabesh, M. R., Maleklou, F., Ejtehadi, F., & Alizadeh, Z. (2019). Nutrition, Physical Activity, and Prescription of Supplements in Pre-and Post-bariatric Surgery Patients: a Practical Guideline. Obesity Surgery, 1-16.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Beslenme ve Diyetetik alanındaki kanıta dayalı temel ve mesleki bilgileri kuramsal ve uygulamalı olarak kullanabilme becerisine sahiptir. 3
2) Beslenme ve Diyetetiğin farklı alanlarında karşılaşabileceği problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, karar verme ve çözme becerisi kazanır. 3
3) Beslenme ve Diyetetik alanında edindiği güncel bilgi ve becerileri kullanarak sağlıklı bireylerin, toplumun ve hasta bireylerin beslenme durumunu saptama, karşılaşabileceği sorunlarda (vaka, olay, ekipman, ürün vb) analitik düşünceyi kullanarak kanıta dayalı uygun müdahale yaklaşımlarını seçme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. 3
4) Beslenme ve Diyetetik uygulamalarında gerekli olan çağdaş bilişim teknolojilerini ve alana özgü teknolojik ekipmanları etkin kullanma becerisi kazanır. 3
5) Beslenme ve Diyetetik alanı ile ilgili mesleki konularda ulusal ve uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak iletişim kurma becerisi edinir. 3
6) Yaşam boyu öğrenme ve kalite yönetiminin önemini benimseyerek bilim, teknoloji, eğitim ve sağlık konusundaki son gelişmeleri takip edebilme ve kendini sürekli geliştirme becerisi kazanır. 3
7) Beslenme Bilimleri, Diyetetik, Toplu Beslenme Sistemleri ve Toplum Beslenmesi gibi Beslenme ve Diyetetiğin farklı alanlarında ulusal ve uluslararası disipliner veya interdisipliner ekipte veya bağımsız olarak etkin bir şekilde çalışabilme, sorumluluk alma, bilimsel çalışma planlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama, yazılı ve sözlü olarak raporlama becerisine sahiptir. 3
8) Tüm yaşam döngüsü boyunca farklı sosyodemografik özelliklere sahip bireylerin ve toplumun beslenme durumunu dikkate alarak ulusal ve uluslararası düzeyde bireysel ve toplumsal beslenme önerilerinin geliştirilmesi, besin ve beslenme plan ve politikalarının oluşturulması konusunda bilgi ve uygulamaya yönelik beceri edinir. 3
9) Bireye, topluma, mesleğe ve diğer meslek gruplarına karşı mesleki etik ilkelerine uygun davranma bilinci ve mesleki uygulamalarının hukuksal sürecine yönelik farkındalık kazanır. 3
10) Beslenme ve Diyetetik anabilim dalı ve bu alanı destekleyen bilim dallarında ve araştırma yöntemleri hakkında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. 3
11) Eleştirel düşünme, problem çözme becerilerini ve bilişim teknolojilerini kullanarak bilimsel ve kanıta dayalı bilgiye ulaşır, bilgi temeli ile bütünleştirir, kararlar alır, kanıta dayalı uygulama yapar. 3
12) Uygun araştırma dökümanlarını tanımlar ve seçer. Uygun araştırma yöntemlerini, etik yaklaşımları sayısal ve organizasyon becerilerini ve bilgi teknolojilerini kullanarak araştırma yapar, raporlandırır ve paylaşır. 3
13) Dijital becerilerini etkin kullanarak, sözlü-yazılı iletişim kurar, ekip çalışması yapar. 3
14) Mesleki etik kuralları tanımlar ve uygular. 3
15) Bireylerin ve grupların beslenme bakımını “Beslenme Bakım Sürecini” uygulayarak gerçekleştirir. 3
16) Davranış değişikliğini kolaylaştırıcı ve sağlığı geliştirici beslenme eğitim ve danışmanlık yöntemlerini kişi merkezli ve sürdürülebilirliği dikkate alarak uygular. 3
17) Toplu beslenme sistemlerinde yönetsel süreçleri gerçekleştirir, hasta, hasta yakını, çalışan ve müşteriler için gıda güvenliği ilkelerinin uygulanmasını sağlar, çevreyi koruyan ve sürdürülebilirliği destekleyen yetkinlikler sergiler. 3
18) Alana ilişkin mevzuatları ve sağlık profesyonelleri temel çalışma ilkelerini tanımlar, uygulamalarını bireysel yürütür, mevzuatlara uygunluğunu ve hesap verebilirliği kabul eder, liderlik, mesleki savunuculuk, kaliteli ve sürdürülebilir hizmet sunma sorumluluğu üstlenir, rol model olur. 3
19) Bilimsel ve dijital okuryazarlığını, girişimciliğini, yabancı dil, sayısal, sosyal, kültürel, sanatsal beceri ve tutumlarını geliştirebileceği en az iki alan dışı ders almış, eğitimlere katılmış, “öğrenmeyi öğrenme” yetkinliği kazanmıştır. 3
20) Alana ilişkin uluslararası çalışmaları izlemek, yabancı meslektaşlar, çalışanlar, hasta ve danışanlar ile iletişim kurmak ve uluslararası kariyer olanağı elde etmek için İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Toplam İş Yükü 70