ECZ421 Farmasötik Kimya IVKurumsal BilgilerAkademik Programlar EczacılıkÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Eczacılık

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: ECZ421
Course Name: Farmasötik Kimya IV
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
3
Öğretim Dili: TR-EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ŞEREF DEMİRAYAK
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. ŞEREF DEMİRAYAK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı kemoterapotik ilaçların kimyasal yapıları, sentezleri, yapı-etki ilişkileri, reseptör düzeyinde kimyasal formüllerle etki mekanizmaları, metabolizma reaksiyonları ve bunun ilaç geliştirme açısından önemi ve yeni tedavi yaklaşımları konularında öğrenciye bilgi vermektir.
Dersin İçeriği: Farmasötik Kimya IV dersinde kemoterapotik ilaçların kimyasal yapıları, sentezleri, yapı-etki ilişkileri, reseptör düzeyinde etki mekanizmaları, metabolizma reaksiyonları ile ilgili bilgileri vermektir. Bu kapsamda antibakteriyel ilaçlar; antimikobakteriyel ilaçlar; antifungal ilaçlar ;antiviral ilaçlar; antiprotozoal ilaçlar; antikanser ilaçlar; antiseptik ve dezenfektanlar; vitaminler incelenecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kemoterapinin temel ilkelerini yorumlayabilmeli
2) Antibakteriyel ve antifungal ilaçları sınıflandırabilmeli ve etki mekanizmalarını açıklayabilmeli.
3) Kanser oluşumunun kimyasal mekanizmasını yorumlayabilmeli
4) Antineoplastik bileşiklerin etki mekanizmalarını yorumlayabilme
5) Antiviral ilaçların etki mekanizmalarını yorumlayabilmeli
6) Kemoterapötik ilaçların yapılarını, sentez yöntemlerini, yapı-aktivite ilişkilerini, biyotransformasyonlarını bilmelidir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Antibakteriyel ilaçlar, Sülfonamidler
2) Antimikobakteriyel ilaçlar
3) Beta-laktam antibiyotikleri
4) Beta-laktamaz inhibitörleri, geniş spektrumlu penisilinler
5) Sefalosporinler
6) Karbepenemler, Monobaktamlar
7) Makrolidler
8) Arasınav
9) Bakteriyel protein sentez inhibitörleri
10) DNA jiraz inhibitörleri
11) Antifungal ilaçlar
12) Antiviral ilaçlar
13) Antikanser ilaçlar
14) Antiseptik ve dezenfektanlar
15) Tiroit ilaçları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: 1.An Introduction to Medicinal Chemistry, G.L.Patrick, 6. Baskı (2017) Oxford University Press.
2.Foye's Principles of Medicinal Chemistry
V. F. Roche ,S. W. Zito T. Lemke, D. A. Williams (2019) Walters Kluwer

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Eczacılık alanındaki güncel bilimsel bilgiye ulaşabilir, değerlendirir ve uygular. 5
2) İlaç ile ilgili her konuda hasta, sağlık personeli ve topluma bilgi aktarır. 5
3) İlaç etkin maddelerinin terapötik etkileri ilaç şekilleri, farmakokinetik özellikleri, stabilitesi geçimsizlikleri konusunda gerekli bilgiye sahiptir ve bu bilgileri kullanabilir. 5
4) İlaçla ilgili tüm ürünlerin kalite güvencesi konularını ve süreçlerini tanır, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. 5
5) İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanıma sahiptir, akılcı ve güvenli ilaç kullanımı konusunda, danışmanlık yapar, farmakovijilans uygulamalarını destekler. 3
6) Doğal ve sentetik ilaç hammaddelerinin üretimi, üretim teknolojileri konusunda bilgi sahibidir. 5
7) İnsan sağlığının temelini oluşturan biyolojik sistemlerin işleyişi, sürdürülmesi ve patolojisi ile ilgili kavramlar hakkında bilgi sahibidir. 3
8) Farmasötik ve kozmetik ürünlerin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgiye ve uygulama becerilerine sahiptir. 5
9) Hastanede eczacılık hizmetleri kapsamında yer alan tüm konuları planlar ve uygular. 4
10) İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma, patent ve farmakoekonomi konuları hakkında bilgi sahibidir. 5
11) Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanımlıdır, sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. 5
12) Temel ve uygulamalı fen bilimlerini eczacılık meslek uygulamaları ile birleştirerek eczacılık alanında kullanır. 5
13) Farmasötik, biyoteknolojik ve radyofarmasötik ürünlerin fiziksel, kimyasal, biyolojik, toksikolojik analizleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahiptir. 5
14) Eczacılık alanında etik ve yasal ilkelere uygun davranır. 5
15) İletişimsel, yönetsel ve sosyal beceriler açısından meslektaşları ve diğer sağlık profesyonelleri ile birlikte çalışacak gerekli yeterliliklere sahiptir. 5
16) Tıbbi bitkiler, bitkisel destek ürünleri ve gıda takviyeleri hakkında danışmanlık yapar. 3
17) Farmasötik bakım uygulamalarını bilir, ilaç etkileşimlerini anlayıp değerlendirir. 5
18) İlaçlar ve diğer kimyasal maddelerin kullanımı ve laboratuvar uygulamasıyla ilgili riskleri bilir. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Sunum / Seminer 1 1 1
Ödevler 1 2 2
Küçük Sınavlar 1 1 1
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 90