ECZ422 Farmasötik Kimya Uygulama IVKurumsal BilgilerAkademik Programlar EczacılıkÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Eczacılık

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: ECZ422
Course Name: Farmasötik Kimya Uygulama IV
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
2
Öğretim Dili: TR-EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ŞEREF DEMİRAYAK
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. ŞEREF DEMİRAYAK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Uygulama dersinin amacı ilaç etken maddelerinin yapılarının aydınlatılmasında kullanılan ultraviyole spektroskopisi, infrared spektroskopisi, nükleer magnetik rezonans spektrokopisi (1H ve13C), kütle spektrometrisi yöntemleri yardımıyla bileşiklerin kimyasal yapılarının aydınlatılmasıdır.
Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında ilaç etken maddelerinin yapılarının aydınlatılmasında kullanılan ultraviyole spektroskopisi, infrared spektroskopisi, nükleer magnetik rezonans spektrokopisi (1H ve13C), kütle spektrometrisi yöntemlerinin temel bilgileri verilecek, uygulamalar ve problem çözümleri ile bileşiklerin kimyasal yapıları tayin edilecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Organik bileşiklerin yapılarının aydınlatılmasında kullanılan spektral yöntemleri (UV, IR, NMR ve kütle) konusunda bilgi sahibi olmalı
2) Spektral yöntemlerle edinilen verileri yorumlayabilmeli
3) Spektral veriler yardımıyla ilaç etken maddelerinin kimyasal yapılarını tayin edebilmeli
4) İlaç etken maddelerinin Farmakopede kayıtlı spektral verilerini değerlendirilebilmeli
5) UV, IR, NMR ve kütle spektrumlarını yorumlayabilmeli.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Organik bileşiklerde yapı tayininde temel ilkeler
2) IR Spektroskopisi
3) IR spectroscopy examples
4) H1 NMR ve örnekler
5) H1 NMR Örnekler
6) H1 NMR Örnekler
7) C13 NMR
8) ara sınav
9) C13 NMR
10) C13 NMR örnekler
11) Kütle spektrometrisi –Soru çözümü
12) Soru çözümü (Yapı aydınlatma)
13) Soru çözümü (Yapı aydınlatma)
14) Soru çözümü (Yapı aydınlatma)
15) Telafi Uygulama

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: 1. İlaçların Tanınması ve Kantitatif Tayini, Nedime Ergenç,Aysel Gürsoy, Öznur Ateş (1999).İstanbul Üniversitesi Yayınları

2. Organik Kimyada spektroskopik yöntemler. Ender Erdik. (2015) Gazi Kitabevi
Yardımcı Kaynaklar
Spectrometric Identification of Organic Compounds . R M. Silverstein, F X Webster, D. Kiemle, D L. Bryce . (2014) John Wiley

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Eczacılık alanındaki güncel bilimsel bilgiye ulaşabilir, değerlendirir ve uygular. 5
2) İlaç ile ilgili her konuda hasta, sağlık personeli ve topluma bilgi aktarır. 5
3) İlaç etkin maddelerinin terapötik etkileri ilaç şekilleri, farmakokinetik özellikleri, stabilitesi geçimsizlikleri konusunda gerekli bilgiye sahiptir ve bu bilgileri kullanabilir. 3
4) İlaçla ilgili tüm ürünlerin kalite güvencesi konularını ve süreçlerini tanır, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. 5
5) İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanıma sahiptir, akılcı ve güvenli ilaç kullanımı konusunda, danışmanlık yapar, farmakovijilans uygulamalarını destekler. 3
6) Doğal ve sentetik ilaç hammaddelerinin üretimi, üretim teknolojileri konusunda bilgi sahibidir. 5
7) İnsan sağlığının temelini oluşturan biyolojik sistemlerin işleyişi, sürdürülmesi ve patolojisi ile ilgili kavramlar hakkında bilgi sahibidir. 3
8) Farmasötik ve kozmetik ürünlerin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgiye ve uygulama becerilerine sahiptir. 5
9) Hastanede eczacılık hizmetleri kapsamında yer alan tüm konuları planlar ve uygular. 3
10) İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma, patent ve farmakoekonomi konuları hakkında bilgi sahibidir. 3
11) Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanımlıdır, sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. 5
12) Temel ve uygulamalı fen bilimlerini eczacılık meslek uygulamaları ile birleştirerek eczacılık alanında kullanır. 5
13) Farmasötik, biyoteknolojik ve radyofarmasötik ürünlerin fiziksel, kimyasal, biyolojik, toksikolojik analizleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahiptir. 5
14) Eczacılık alanında etik ve yasal ilkelere uygun davranır. 5
15) İletişimsel, yönetsel ve sosyal beceriler açısından meslektaşları ve diğer sağlık profesyonelleri ile birlikte çalışacak gerekli yeterliliklere sahiptir. 5
16) Tıbbi bitkiler, bitkisel destek ürünleri ve gıda takviyeleri hakkında danışmanlık yapar. 1
17) Farmasötik bakım uygulamalarını bilir, ilaç etkileşimlerini anlayıp değerlendirir. 2
18) İlaçlar ve diğer kimyasal maddelerin kullanımı ve laboratuvar uygulamasıyla ilgili riskleri bilir. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Laboratuvar
Rapor Yazma
Soru cevap/ Tartışma
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama
Raporlama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 6 % 60
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 1 10
Küçük Sınavlar 5 1 5
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 59