Eczacılık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ECZ422 | ||||
Course Name: | Farmasötik Kimya Uygulama IV | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | |||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ŞEREF DEMİRAYAK | ||||
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. ŞEREF DEMİRAYAK |
||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Uygulama dersinin amacı ilaç etken maddelerinin yapılarının aydınlatılmasında kullanılan ultraviyole spektroskopisi, infrared spektroskopisi, nükleer magnetik rezonans spektrokopisi (1H ve13C), kütle spektrometrisi yöntemleri yardımıyla bileşiklerin kimyasal yapılarının aydınlatılmasıdır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders kapsamında ilaç etken maddelerinin yapılarının aydınlatılmasında kullanılan ultraviyole spektroskopisi, infrared spektroskopisi, nükleer magnetik rezonans spektrokopisi (1H ve13C), kütle spektrometrisi yöntemlerinin temel bilgileri verilecek, uygulamalar ve problem çözümleri ile bileşiklerin kimyasal yapıları tayin edilecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Organik bileşiklerin yapılarının aydınlatılmasında kullanılan spektral yöntemleri (UV, IR, NMR ve kütle) konusunda bilgi sahibi olmalı 2) Spektral yöntemlerle edinilen verileri yorumlayabilmeli 3) Spektral veriler yardımıyla ilaç etken maddelerinin kimyasal yapılarını tayin edebilmeli 4) İlaç etken maddelerinin Farmakopede kayıtlı spektral verilerini değerlendirilebilmeli 5) UV, IR, NMR ve kütle spektrumlarını yorumlayabilmeli. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Organik bileşiklerde yapı tayininde temel ilkeler | |
2) | IR Spektroskopisi | |
3) | IR spectroscopy examples | |
4) | H1 NMR ve örnekler | |
5) | H1 NMR Örnekler | |
6) | H1 NMR Örnekler | |
7) | C13 NMR | |
8) | ara sınav | |
9) | C13 NMR | |
10) | C13 NMR örnekler | |
11) | Kütle spektrometrisi –Soru çözümü | |
12) | Soru çözümü (Yapı aydınlatma) | |
13) | Soru çözümü (Yapı aydınlatma) | |
14) | Soru çözümü (Yapı aydınlatma) | |
15) | Telafi Uygulama |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | 1. İlaçların Tanınması ve Kantitatif Tayini, Nedime Ergenç,Aysel Gürsoy, Öznur Ateş (1999).İstanbul Üniversitesi Yayınları 2. Organik Kimyada spektroskopik yöntemler. Ender Erdik. (2015) Gazi Kitabevi Yardımcı Kaynaklar Spectrometric Identification of Organic Compounds . R M. Silverstein, F X Webster, D. Kiemle, D L. Bryce . (2014) John Wiley |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Eczacılık alanındaki güncel bilimsel bilgiye ulaşabilir, değerlendirir ve uygular. | 5 |
2) | İlaç ile ilgili her konuda hasta, sağlık personeli ve topluma bilgi aktarır. | 5 |
3) | İlaç etkin maddelerinin terapötik etkileri ilaç şekilleri, farmakokinetik özellikleri, stabilitesi geçimsizlikleri konusunda gerekli bilgiye sahiptir ve bu bilgileri kullanabilir. | 3 |
4) | İlaçla ilgili tüm ürünlerin kalite güvencesi konularını ve süreçlerini tanır, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | 5 |
5) | İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanıma sahiptir, akılcı ve güvenli ilaç kullanımı konusunda, danışmanlık yapar, farmakovijilans uygulamalarını destekler. | 3 |
6) | Doğal ve sentetik ilaç hammaddelerinin üretimi, üretim teknolojileri konusunda bilgi sahibidir. | 5 |
7) | İnsan sağlığının temelini oluşturan biyolojik sistemlerin işleyişi, sürdürülmesi ve patolojisi ile ilgili kavramlar hakkında bilgi sahibidir. | 3 |
8) | Farmasötik ve kozmetik ürünlerin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgiye ve uygulama becerilerine sahiptir. | 5 |
9) | Hastanede eczacılık hizmetleri kapsamında yer alan tüm konuları planlar ve uygular. | 3 |
10) | İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma, patent ve farmakoekonomi konuları hakkında bilgi sahibidir. | 3 |
11) | Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanımlıdır, sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | 5 |
12) | Temel ve uygulamalı fen bilimlerini eczacılık meslek uygulamaları ile birleştirerek eczacılık alanında kullanır. | 5 |
13) | Farmasötik, biyoteknolojik ve radyofarmasötik ürünlerin fiziksel, kimyasal, biyolojik, toksikolojik analizleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahiptir. | 5 |
14) | Eczacılık alanında etik ve yasal ilkelere uygun davranır. | 5 |
15) | İletişimsel, yönetsel ve sosyal beceriler açısından meslektaşları ve diğer sağlık profesyonelleri ile birlikte çalışacak gerekli yeterliliklere sahiptir. | 5 |
16) | Tıbbi bitkiler, bitkisel destek ürünleri ve gıda takviyeleri hakkında danışmanlık yapar. | 1 |
17) | Farmasötik bakım uygulamalarını bilir, ilaç etkileşimlerini anlayıp değerlendirir. | 2 |
18) | İlaçlar ve diğer kimyasal maddelerin kullanımı ve laboratuvar uygulamasıyla ilgili riskleri bilir. | 5 |
Anlatım | |
Ders | |
Laboratuvar | |
Rapor Yazma | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Uygulama | |
Raporlama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 6 | % 60 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 10 | 1 | 10 | ||||
Küçük Sınavlar | 5 | 1 | 5 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 | ||||
Final | 1 | 1 | 1 | ||||
Toplam İş Yükü | 59 |