HEM360 Sağlık SosyolojisiKurumsal BilgilerAkademik Programlar HemşirelikÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Hemşirelik

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: HEM360
Course Name: Sağlık Sosyolojisi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. NİLGÜL BACAK
Dersi Veren(ler): -
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı sosyoloji öğrencilerine, sosyolojinin, sağlık ve tıp konularıyla ilişkin yaklaşımını göstermek, farklı bakış açılarının olduğunu vurgulamak, sosyal bilimlerin sağlık, hastalık, rahatsızlık vb. gibi kavramları nasıl yorumlandığını göstermek, topluluklara özgü bazı semptomların kültürden kültüre nasıl değişiklik gösterdiğini sunmak, sağlık konularının evrensel mi yoksa kültürel olgular mı olduklarına sosyolojinin teorik ve metodolojik olarak nasıl baktığını göstermek
Dersin İçeriği: Bu ders; Sağlık ve sosyoloji kavramlarını tanımlayıp aralarındaki ilişkiyi tanımlayabilme,Sağlık sosyolojisindeki temel kavramlar ve tarihçesi,Sosyal ve biyomedikal modelin tanımlanması, Tıbbi bilginin oluşumu ve medikalizasyonun sınırları ,Sağlığın sosyal belirleyenleri, hastalık rolu,Sapma ve tıbbileşme,İntihar ve toplum,Çatışmacı yaklaşım bağlamında tıbbileşme kavramı, Sembolik etkileşimcilik ve engellilik durumu Etiketleme ve darmaturji kavramları ,Post yapısal post modern yaklaşım bağlamında habitus ve sosyal kontrol (Kadın bedeni üzerinden),Toplumsal cinsiyet ve sağlık sosyolojisi ve feminist yaklaşımlar,Kadına Şiddet ,Dersin Değerlendirilmesi; konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sağlık ve hastalıkla ilgili temel kavramları ve sağlık sosyolojisinin gelişimini bilmesi
2) Biyomedikal Model – Sosyal Model yaklaşımları kavraması
3) Toplum ve beden algısını ilişkilendirebilmesi

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sağlık ve sosyoloji kavramlarını tanımlayıp aralarındaki ilişkiyi tanımlayabilme -
2) Sağlık sosyolojisindeki temel kavramlar ve tarihçesi -
3) Sosyal ve biyomedikal modelin tanımlanması -
4) Tıbbi bilginin oluşumu ve medikalizasyonun sınırları -
5) Sağlığın sosyal belirleyenleri, hastalık rolu -
6) Sapma ve tıbbileşme -
7) İntihar ve toplum -
8) Çatışmacı yaklaşım bağlamında tıbbileşme kavramı -
9) Sembolik etkileşimcilik ve engellilik durumu Etiketleme ve darmaturji kavramları -
10) Post yapısal post modern yaklaşım bağlamında habitus ve sosyal kontrol (Kadın bedeni üzerinden) -
11) Toplumsal cinsiyet ve sağlık sosyolojisi ve feminist yaklaşımlar -
12) Kadına Şiddet -
13) Genel Tekrar -
14) Dersin Değerlendirilmesi -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Sezgin, D. (59-79)., Özbay, C., Terzioğlu, A. ve Yasin Y.
Özbay, C., Terzioğlu, A. ve Yasin Y.
Diğer Kaynaklar: Sezgin, D. (59-79)., Özbay, C., Terzioğlu, A. ve Yasin Y.
Özbay, C., Terzioğlu, A. ve Yasin Y.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik alanına özgü bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme, bilginin doğruluğunu, geçerliğini ve güvenirliğini değerlendirebilme bilgi ve becerisine sahip olma. 5
2) Birey, aile ve topluma hemşirelik alanında kuramsal, kanıta dayalı ve uygulamalı bilgileri kullanarak,bütüncül ve sistematik bir yaklaşımla kültüre duyarlı hemşirelik bakımı verebilme, verdiği bakımın etkisini değerlendirebilme ve kaydedebilme. 5
3) Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilme. 4
4) Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde insan hakları ve onuruna saygı gösterebilme ve ilgili mevzuata, mesleki değerlere ve etik ilkelere uygun davranabilme. 4
5) Sağlık ekibinin üyeleri ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışabilme. 5
6) Araştırmalarda yer alarak hemşireliğe özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirebilme. 5
7) Bilimsel bilgiye ulaşabilecek ve etkili iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanabilme. 1
8) Kişisel ve mesleki gelişiminde yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyebilme. 5
9) Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına ve topluma örnek olabilme. 5
10) Mesleki uygulamalarında eleştirel düşünme becerisini, etkili iletişim tekniklerini ve bilimsel sorun çözme yaklaşımını kullanabilme. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ödev
Problem Çözme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ödevler 2 4 8
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 66