Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı sosyoloji öğrencilerine, sosyolojinin, sağlık ve tıp konularıyla ilişkin yaklaşımını göstermek, farklı bakış açılarının olduğunu vurgulamak, sosyal bilimlerin sağlık, hastalık, rahatsızlık vb. gibi kavramları nasıl yorumlandığını göstermek, topluluklara özgü bazı semptomların kültürden kültüre nasıl değişiklik gösterdiğini sunmak, sağlık konularının evrensel mi yoksa kültürel olgular mı olduklarına sosyolojinin teorik ve metodolojik olarak nasıl baktığını göstermek |
Dersin İçeriği: |
Bu ders; Sağlık ve sosyoloji kavramlarını tanımlayıp aralarındaki ilişkiyi tanımlayabilme,Sağlık sosyolojisindeki temel kavramlar ve tarihçesi,Sosyal ve biyomedikal modelin tanımlanması, Tıbbi bilginin oluşumu ve medikalizasyonun sınırları ,Sağlığın sosyal belirleyenleri, hastalık rolu,Sapma ve tıbbileşme,İntihar ve toplum,Çatışmacı yaklaşım bağlamında tıbbileşme kavramı, Sembolik etkileşimcilik ve engellilik durumu Etiketleme ve darmaturji kavramları ,Post yapısal post modern yaklaşım bağlamında habitus ve sosyal kontrol (Kadın bedeni üzerinden),Toplumsal cinsiyet ve sağlık sosyolojisi ve feminist yaklaşımlar,Kadına Şiddet ,Dersin Değerlendirilmesi; konularını içermektedir. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Sağlık ve sosyoloji kavramlarını tanımlayıp aralarındaki ilişkiyi tanımlayabilme |
- |
2) |
Sağlık sosyolojisindeki temel kavramlar ve tarihçesi |
- |
3) |
Sosyal ve biyomedikal modelin tanımlanması |
- |
4) |
Tıbbi bilginin oluşumu ve medikalizasyonun sınırları |
- |
5) |
Sağlığın sosyal belirleyenleri, hastalık rolu |
- |
6) |
Sapma ve tıbbileşme |
- |
7) |
İntihar ve toplum |
- |
8) |
Çatışmacı yaklaşım bağlamında tıbbileşme kavramı |
- |
9) |
Sembolik etkileşimcilik ve engellilik durumu Etiketleme ve darmaturji kavramları |
- |
10) |
Post yapısal post modern yaklaşım bağlamında habitus ve sosyal kontrol (Kadın bedeni üzerinden) |
- |
11) |
Toplumsal cinsiyet ve sağlık sosyolojisi ve feminist yaklaşımlar |
- |
12) |
Kadına Şiddet |
- |
13) |
Genel Tekrar |
- |
14) |
Dersin Değerlendirilmesi |
- |
Ders Notları / Kitaplar: |
Sezgin, D. (59-79)., Özbay, C., Terzioğlu, A. ve Yasin Y.
Özbay, C., Terzioğlu, A. ve Yasin Y. |
Diğer Kaynaklar: |
Sezgin, D. (59-79)., Özbay, C., Terzioğlu, A. ve Yasin Y.
Özbay, C., Terzioğlu, A. ve Yasin Y. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Hemşirelik alanına özgü bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme, bilginin doğruluğunu, geçerliğini ve güvenirliğini değerlendirebilme bilgi ve becerisine sahip olma. |
5 |
2) |
Birey, aile ve topluma hemşirelik alanında kuramsal, kanıta dayalı ve uygulamalı bilgileri kullanarak,bütüncül ve sistematik bir yaklaşımla kültüre duyarlı hemşirelik bakımı verebilme, verdiği bakımın etkisini değerlendirebilme ve kaydedebilme. |
5 |
3) |
Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilme. |
4 |
4) |
Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde insan hakları ve onuruna saygı gösterebilme ve ilgili mevzuata, mesleki değerlere ve etik ilkelere uygun davranabilme. |
4 |
5) |
Sağlık ekibinin üyeleri ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışabilme. |
5 |
6) |
Araştırmalarda yer alarak hemşireliğe özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirebilme. |
5 |
7) |
Bilimsel bilgiye ulaşabilecek ve etkili iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanabilme. |
1 |
8) |
Kişisel ve mesleki gelişiminde yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyebilme. |
5 |
9) |
Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına ve topluma örnek olabilme. |
5 |
10) |
Mesleki uygulamalarında eleştirel düşünme becerisini, etkili iletişim tekniklerini ve bilimsel sorun çözme yaklaşımını kullanabilme. |
5 |