Kimya Mühendisliği (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | CHM205 | ||||
Course Name: | Organik Kimya Laboratuvarı I | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | EN | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH YAMAN UZUNOĞLU | ||||
Dersi Veren(ler): | Gülşah YAMAN UZUNOĞLU | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Organik kimyada kullanılan genel alet, reaksiyon sistemleri, ayırma ve saflaştırma yöntemleri, reaksiyon tasarımı, reaksiyon düzeneği kurabilme, ürün eldesi ile ilgili bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Dersin içeriği; organik kimyaya giriş, fonksiyonel grupların tanınması ve adlandırılması, organik bileşiklerin sınıflandırılması, özellikleri, elde edilişleri ve tepkimeleri şeklindedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Organik kimya laboratuvarında çalışma kuralları ile ilgili bilgi sahibi olabilme 2) Organik kimya laboratuvarında kullanılan genel alet, sistem ve işlemler hakkında bilgi sahibi olabilme 3) Bileşiklerin saflıkları, ayırma ve saflaştırma işlemleri ile ilgili bilgi sahibi olabilme 4) Genel organik reaksiyon düzenekleri ile ilgili bilgi sahibi olabilme 5) Reaksiyon düzeneği kurabilme 6) Bir kimyasal reaksiyonu gerçekleştirme ve uygun yöntemler uygulayarak ürün elde edebilme 7) Kimyasal tepkimede sınırlayıcı reaktifi bulma 8) Deneysel verimi belirleme ve yüzde verimi hesaplama |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Organik Kimya Laboratuvarına Genel Bilgilendirme | Organik Kimya Laboratuvar El Kitabı |
2) | Organik Kimya Laboratuvarında Çalışma Kuralları | Organik Kimya Laboratuvar El Kitabı |
3) | Organik Kimya Laboratuvarında kullanılan ekipmanlar ve genel laboratuvar teknikleri | Organik Kimya Laboratuvar El Kitabı |
4) | Organik Bileşiklerin Saflığı, ekstraksiyon ve saflaştırma teknikleri | Organik Kimya Laboratuvar El Kitabı |
5) | Safsızlık içeren su numunesinin destilasyonu | -Organik Kimya Laboratuvar El Kitabı -Basit ve ayrımsal destilasyon (damıtma) hakkında araştırma |
6) | İnce Tabaka Kromatografisi ve Kolon Kromatografisi | -Organik Kimya Laboratuvar El Kitabı -Araştırma |
7) | Siklohekzen Eldesi | -Organik Kimya Laboratuvar El Kitabı -Deneyde kullanılan kimyasalların fiziksel ve kimyasal özellikleri hakkında araştırma |
8) | Vize-İlk 7 haftada işlenen konular kapsamaktadır | -Organik Kimya Laboratuvar El Kitabı -Deneyde kullanılan kimyasalların fiziksel ve kimyasal özellikleri hakkında araştırma notları -Laboratuvar defteri |
9) | Siyah çaydan kafein ekstraksiyonu | -Organik Kimya Laboratuvar El Kitabı -Deneyde kullanılan kimyasalların fiziksel ve kimyasal özellikleri hakkında araştırma |
11) | Organik Bileşiklerin Kalitatif Analizi Birinci Kısım: Çözünürlük ve fonksiyonel grup testleri | -Organic Chemistry I & II Laboratory Manual -Research about the physical and chemical properties of chemicals used in this experiment. |
12) | Organik Bileşiklerin Kalitatif Analizi İkinci Kısım: Çözünürlük ve fonksiyonel grup testleri ile bilinmeyen bir maddenin tayini | -Organik Kimya Laboratuvar El Kitabı -Deneyde kullanılan kimyasalların fiziksel ve kimyasal özellikleri hakkında araştırma |
13) | Benzoik asit eldesi | -Organik Kimya Laboratuvar El Kitabı -Deneyde kullanılan kimyasalların fiziksel ve kimyasal özellikleri hakkında araştırma |
14) | Etil Asetat Eldesi | -Organic Chemistry I & II Laboratory Manual -Research about the physical and chemical properties of chemicals used in this experiment. |
Ders Notları / Kitaplar: | YAMAN UZUNOĞLU, G., Organic Chemistry I & II Laboratory Manual, 2023, İstanbul Health and Technology University. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Jerry R. Mohrig, David G. Alberg, Gretchen E. Hofmeister, Paul F. Schatz, Christina Noring Hammond, “Laboratory Techniques in Organic Chemistry”, 4th Edition, W. H. Freeman and Company, 2014. 2. Louis F. Fieser, Kenneth L. Williamson, “Organic Experiments”, 7th Edition, Heath and Company, 1992. 3. Keller, Lichter, San Miguel, “Organic Chemistry 1 and 2 Laboratory Manual”, 4th Edition, 4. Linda Paar, Jeffrey Elbert, Kirk Manfredi, “Organic Chemistry Laboratory Experiments for Organic Chemistry Laboratory 861-121”. 5. Williamson, K. E. Macroscale and Microscale Organic Chemistry Experiments , 4th ed., Houghton Mifflin, Boston, 2003. 6. Hilal Çam, Levent Artok, Hüseyin Gözener, Hatice Güllübağ, Organic Chemistry Laboratory Manual, İzmir Institute of Technology. 7. Nichols, Lisa, “Organic Chemistry laboratory Techniques”, 2nd Edition. 8. Gamze Özgül Artuç, “Organik Kimya Laboratuvar Föyü”, İstanbul Sağlık ve Teknoloji Üniversitesi, 2022. 9. Qualitative Analysis of Organic Compounds, Ankara University (https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/124521/mod_resource/content/0/Functional%20group%20analysis.pdf) |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme | |
2) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | |
3) | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. | |
4) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. | |
5) | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | |
6) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. | |
7) | Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olmak. | |
8) | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | |
9) | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. | |
10) | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. | |
11) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme | |
12) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme | |
13) | Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme |
Anlatım | |
Ders | |
Ödev | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Uygulama | |
Gözlem | |
Raporlama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 2 | % 12 |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | 7 | % 48 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Laboratuvar | 14 | 2 | 28 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 1 | 14 | ||||
Küçük Sınavlar | 2 | 1 | 2 | ||||
Rapor Teslimi | 7 | 2 | 14 | ||||
Final | 1 | 1 | 1 | ||||
Toplam İş Yükü | 59 |