MTH203 Differantial EquationsKurumsal BilgilerAkademik Programlar Kimya Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Kimya Mühendisliği (İngilizce)

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: MTH203
Course Name: Diferansiyel Denklemler
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. HATİCE ESRA ÖZKAN UÇAR
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi M. Fatih UÇAR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Mühendislik problemlerinde kullanılmak üzere diferansiyel denklem tekniklerinin öğretilmesi.
Dersin İçeriği: Diferansiyel Denklemlerin çeşitleri ve örnekler üzerinde uygulamaları

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bazı Diferansiyel Denklemlerin Çözümlerini anlar ve Diferansiyel Denklemlerin Sınıflandırılmasını tanımlar
2) Lineer Denklemler, İntegrasyon Çarpanı Yöntemi, Ayrılabilir Diferansiyel Denklemler, Tam Diferansiyel Denklemler ve İntegrasyon Çarpanını ifade eder
3) Euler Yöntemini anlar ve Varlık ve Teklik Teoremini tartışır
4) Sabit Katsayılı Homojen Denklemlerini anlar ve Lineer Homojen Denklemlerin Çözümlerini Wronskiyen ile birlikte ifade eder
5) Karakteristik Denklemin Kompleks Köklerini, Tekrarlı Kökleri ve Mertebe Düşürme Yöntemini tartışır
6) Homojen olmayan Diferansiyel Denklemleri, Belirsiz Katsayılar Yöntemini ve Parametrelerin Değişimi Yöntemini anlar
7) Yüksek mertebeli diferansiyel denklemlerin genel teorisini anlar.
8) Adi nokta civarında seri çözümlerini anlar ve Euler Denklemlerine uygular, Regüler Singüler Noktaları ifade eder
9) Regüler Singüler Nokta civarında Seri çözümlerini anlar
10) Laplace Dönüşümünü ifade eder; Başlangıç-Değer Problemlerinin Çözümlerini açıklar
11) Birinci Mertebeden Lineer Denklem Sistemlerinin Temel Terisi açıklar, Sabit Katsayılı Homojen Lineer Denklem Sistemlerini anlar ve Kompleks Özdeğerleri uygular
12) Temel Matrisleri Tekrarlı Özdeğerleri ve Homojen Olmayan Lineer Sistemlerini anlar

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş; Diferansiyel Denklemlerin Sınıflandırılması; Birinci Dereceden Diferansiyel Denklemler; Lineer Denklemler; İntegral Çarpanları Metodu W.E. Boyce, R.C. DiPrima, D.B. Meade, Boyce's Elementary Differential Equations and Boundary Value Problems, 11th Edition, John Wiley & Sons, Inc., 2017
2) Ayrılabilir Denklemler; Homojen Denklemler; Tam Diferansiyeller ve İntegral Çarpanı; Varlık ve Teklik Teoremi W.E. Boyce, R.C. DiPrima, D.B. Meade, Boyce's Elementary Differential Equations and Boundary Value Problems, 11th Edition, John Wiley & Sons, Inc., 2017
3) İkinci Dereceden Lineer Denklemler; Sabit Katsayılı Homojen Denklemler; Lineer ve Homojen Denklemlerin Çözümleri; Wronskian W.E. Boyce, R.C. DiPrima, D.B. Meade, Boyce's Elementary Differential Equations and Boundary Value Problems, 11th Edition, John Wiley & Sons, Inc., 2017
4) Karakteristik Denklemin Kompleks Kökleri, Tekrarlı Kökler; Derece İndirgeme W.E. Boyce, R.C. DiPrima, D.B. Meade, Boyce's Elementary Differential Equations and Boundary Value Problems, 11th Edition, John Wiley & Sons, Inc., 2017
5) Homojen olmayan Diferansiyel Denklemler; Belirsiz Katsayılar Yöntemi, Parametrelerin Değişimi W.E. Boyce, R.C. DiPrima, D.B. Meade, Boyce's Elementary Differential Equations and Boundary Value Problems, 11th Edition, John Wiley & Sons, Inc., 2017
6) Yüksek Dereceli Lineer Denklemler; n. Dereceden Lineer Denklemlerin Genel Teorisi; Sabit Katsayılı Homojen Denklemler W.E. Boyce, R.C. DiPrima, D.B. Meade, Boyce's Elementary Differential Equations and Boundary Value Problems, 11th Edition, John Wiley & Sons, Inc., 2017
7) Belirsiz Katsayılar Yöntemi, Parametrelerin Değişimi Yöntemi W.E. Boyce, R.C. DiPrima, D.B. Meade, Boyce's Elementary Differential Equations and Boundary Value Problems, 11th Edition, John Wiley & Sons, Inc., 2017
8) Laplace Dönüşümün Tanımı, Başlangıç Değer Problemlerinin Çözümleri W.E. Boyce, R.C. DiPrima, D.B. Meade, Boyce's Elementary Differential Equations and Boundary Value Problems, 11th Edition, John Wiley & Sons, Inc., 2017
9) Birinci Dereceden Lineer Denklem Sistemleri; Matrislerin Tekrarı, Lineer Cebirsel Denklem Sistemleri; Lineer Bağımsızlık, Özdeğerler, Özvektörler W.E. Boyce, R.C. DiPrima, D.B. Meade, Boyce's Elementary Differential Equations and Boundary Value Problems, 11th Edition, John Wiley & Sons, Inc., 2017
10) Birinci Dereceden Lineer Denklem Sistemlerin Temel Teorisi; Sabit Katsayılı Homojen Lineer Sistemler; Kompleks Özdeğerler W.E. Boyce, R.C. DiPrima, D.B. Meade, Boyce's Elementary Differential Equations and Boundary Value Problems, 11th Edition, John Wiley & Sons, Inc., 2017
11) Temel Matrisler, Tekrarlı Özdeğerler, Homojen Olmayan Lineer Sistemler W.E. Boyce, R.C. DiPrima, D.B. Meade, Boyce's Elementary Differential Equations and Boundary Value Problems, 11th Edition, John Wiley & Sons, Inc., 2017
12) İkinci Dereceden Denklemlerin Seri Çözümleri; Bir Sıradan Nokta Yakınında Seri Çözümleri W.E. Boyce, R.C. DiPrima, D.B. Meade, Boyce's Elementary Differential Equations and Boundary Value Problems, 11th Edition, John Wiley & Sons, Inc., 2017
13) Euler Denklemleri; Regüler Tekil Noktalar W.E. Boyce, R.C. DiPrima, D.B. Meade, Boyce's Elementary Differential Equations and Boundary Value Problems, 11th Edition, John Wiley & Sons, Inc., 2017
14) Regüler Tekil Nokta Yakınında Seri Çözümleri W.E. Boyce, R.C. DiPrima, D.B. Meade, Boyce's Elementary Differential Equations and Boundary Value Problems, 11th Edition, John Wiley & Sons, Inc., 2017
15) Final Sınavı Haftası
16) Final Sınavı Haftası
17) Final Sınavı Haftası

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: W.E. Boyce, R.C. DiPrima, D.B. Meade, Boyce’s Elementary Differential Equations and Boundary Value Problems, 11th Edition, John Wiley & Sons, Inc., 2017
Diğer Kaynaklar: W.E. Boyce, R.C. DiPrima, D.B. Meade, Boyce’s Elementary Differential Equations and Boundary Value Problems, 11th Edition, John Wiley & Sons, Inc., 2017

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme 1
2) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 1
3) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. 2
4) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. 1
5) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 2
6) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. 1
7) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olmak. 2
8) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. 1
9) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. 2
10) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. 1
11) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme 1
12) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme 1
13) Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Problem Çözme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Kanaat Notu 1 % 10
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 17 2 34
Sınıf Dışı Ders Çalışması 1 14 14
Ara Sınavlar 1 48 48
Final 1 48 48
Toplam İş Yükü 144