MCH472 Sensors and ActuatorsKurumsal BilgilerAkademik Programlar Makine Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Makine Mühendisliği (İngilizce)

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: MCH472
Course Name: Sensors and Actuators
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi GÜLTEN SADULLAHOĞLU
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ölçme problemlerinde karşılaşacakları temel kavramları vermek, takım çalışması becerisini geliştirmek, ölçme sistemlerinin çalışma, kalibrasyon ve kullanım ilkelerini öğrenmek, uygulamak, ölçme sistemleri tasarlamayı ve uygulamalarını göstermek, çeşitli ölçme yöntemlerini kullanabilmelerini sağlamak.
Dersin İçeriği: Ölçme Tekniğine Giriş ve Tanımlar, Metroloji ve Alanları, Ölçme Tekniği ile İlgili Temel Tanımlar, Diğer Yabancı Standartlar, Norm ve Kuralların Tanıtılması, Deneysel Bulguların Analizi, Boyut Ölçümü, Basınç Ölçümü/Basınç Ölçer Cihazlar, Kalibrasyon, Kalibrasyon Sonuçlarının Değerlendirilmesi ve Belirsizlik Hesaplamaları, Histogram, Debi Ölçümü, Makina Mühendisliğinde Elektriksel Ölçümler, Deneysel Verilerin Analizi, Toleranslar

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Mühendislik uygulamalarında deneysel yöntemleri ve veri analizi tekniklerini kullanmak için gerekli bilgi ve beceri elde edilir.
2) Mekanik sistemlerin tasarımı ile ilgili toleransları belirler ve hesaplar.
3) Genel Metroloji terim ve tanımlamalarını öğrenir, mekanik ölçüm cihazları hakkında bilgi sahibi olur, ölçüm prensiplerine hakim olur.
4) Deneysel verilerin analizini yapar, sonuçları histogram eğrileri ile gösterebilir.
5) Kalibrasyon prensiplerini ve örnek kalibrasyon belirsizlik bütçelerini belirler, ölçüm belirsizliği hesaplar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Genel Metroloji, Uluslararası Ölçüm Sistemine Entegrasyon, Akreditasyon ve Ölçümlerin İzlenebilirliği Kaynak kitaptan ilgili bölüm
2) Ölçümde doğruluk, hata, tekrarlanabilirlik, kesinlik vb. genel terim ve tanımlar. Kaynak kitaptan ilgili bölüm
3) Basınç ölçme cihazları, çalışma prensipleri basınç kalibrasyon metotları. Kaynak kitaptan ilgili bölüm
4) Kalibrasyon verilerinin değerlendirilmesi ,belirsizlik hesaplamaları (örnek kalibrasyon verileri üzerinde) Kaynak kitaptaki ilgili bölüm
5) Deneysel verilerin analizi, sonuçların histogram eğrisi üzerinde gösterilmesi. Kaynak kitaptan ilgili bölüm
6) Hata analizi, akılcı yaklaşım, belirsizlik analizi. Kaynak kitaptan ilgili bölüm
7) Boyutsal ölçüm cihazları, kumpas ve mikrometreler Kaynak kitaptan ilgili bölüm
8) Arasınav
9) Akış ölçümü cihazları, debimetreler Kaynak kitaptan ilgili bölüm
10) Kuvvet ve kütle ölçüm cihazları Kaynak kitaptan ilgili bölüm
11) Elektrlksel Ölçümler Kaynak kitaptan ilgili bölüm
12) Elektriksel ölçümler kaynak kitaptan ilgili bölüm
13) Gerinim ölçerler, ve gerinim değerlerinin hesaplanması Kaynak kitaptan ilgili bölüm
14) Gerinim ölçerler, ve gerinim değerlerinin hesaplanması Kaynak kitaptan ilgili bölüm

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Experimental Methods for Engineers, J. P. Holman, Fifth Ed., McGraw-Hill, 1989.
E. O. Doebelin, “Measurement Systems: Application and Design”, Fourth Ed., McGraw-Hill, 1990
T. G. Beckwith, R. D. Marangoni, and J. H. Lienhard, “Mechanical Measurements” 5th ed. (Addison-Wesley, 1993).
R. S. Figliola, D. E. Beasley, “Theory and Design for Mechanical Measurements” 2nd Ed., John Wiley & Sons, 1995.
Diğer Kaynaklar: Experimental Methods for Engineers, J. P. Holman, Fifth Ed., McGraw-Hill, 1989.
E. O. Doebelin, “Measurement Systems: Application and Design”, Fourth Ed., McGraw-Hill, 1990
T. G. Beckwith, R. D. Marangoni, and J. H. Lienhard, “Mechanical Measurements” 5th ed. (Addison-Wesley, 1993).
R. S. Figliola, D. E. Beasley, “Theory and Design for Mechanical Measurements” 2nd Ed., John Wiley & Sons, 1995.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
3) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
4) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
6) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
7) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
8) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
9) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
10) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
11) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme
12) Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme
13) Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
14) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
15) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
16) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Ödev
Problem Çözme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Kurul-Committee 14 % 0
Devam 14 % 0
Ödev 2 % 20
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 6 84
Ödevler 4 6 24
Ara Sınavlar 1 12 12
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 174