Eczacılık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ECZ113 | ||||
Course Name: | Tıbbi Biyoloji ve Genetik | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | MERVE ERKISA GENEL | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi MERVE ERKISA GENEL | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Temel hücre kavramını, hücre biyolojisini, hücresel ve genetik olaylar kapsamında eczacılık perspektifinde incelemek ve anlamaktır. |
Dersin İçeriği: | Dersin içeriği, temel hücre biyolojisi biliminin yanında, eczacılık öğrencileri için spesifik konu açılımlarını da içermektedir. Bu dersi alan öğrenciler, ders sonunda hücre biyolojisinin temelini öğrenerek, hücreler arası etkileşimin önemini genetik biliminin ışığında anlamaktadır. Bununla birlikte öğrenciler tüm bu bilgiler, eczacı perspektifinden bakarak verilen interaktif ödev ve eğitimler ile ileriki dönemlerde edineceği alan eğitimlerine organizma işleyişi ve biyolojisi olarak bir temel oluşturmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Canlının orijinini, çeşitliliğini ve sınıflandırma kriterlerini bilebilmeli 2) Hücre biyolojisinin temelini, yapı ve işleyişini öğrenebilm 3) Hücre zarı ve iskelet bileşenlerini bilebilmeli 4) Hücre organellerinin işlevleri ve birbirleriyle olan etkileşimini bilebilmeli 5) Endoplazmik retikulum-Golgi, Endoplazmik retikulum-Nükleus arasındaki ilişkiyi ve protein trafiğini ana hatlarıyla birlikte bilebilmeli 6) Hücreler arası iletişimi sağlayan yapılar ile eczacılık perspektifinden bu iletişimin önemini bilebilmeli 7) Hücre döngüsünü, hücre bölünmelerini detaylarıyla birlikte bilebilmeli ve genetik çeşitlilik oluşumunu kavrayabilmeli 8) Hücreler arası sinyal iletiminin farklı doku ve hücre türleri arasında nasıl gerçekleştirildiğini anlayabilmeli 9) Spesifik hormonların etki mekanizmalarını, hücre içi reseptörler ve hücre yüzey reseptörleri arasındaki farklılıkları kavrayabilmeli ve bu etki mekanizmaların eczacılık eğitimi açısından önemini anlayabilmeli. 10) DNA replikasyonunu, basamaklarını, nasıl kontrol edildiğini ve önemini anlayabilmeli. DNA hasarı oluşturan faktörleri ve belirli tamir mekanizmaların işleyişini anlayabilmeli 11) DNA’dan proteine bilgi akışının nasıl gerçekleştiğini, gen ekspresyonu basamaklarını bütünüyle ve gerçekleşen modifikasyon süreçleriyle birlikte kavrayabilmeli 12) Mendel genetiğini ve baskınlık kuralının genotip ve fenotip karakterler üzerindeki etkilerini heterozigot ve homozigot allel kavramlarıyla birlikte kavrayabilmeli 13) Çeşitli mutasyon biçimlerinin nasıl oluştuğunu anlayabilmeli ve bazı kromozomal anormali türlerini, fenotip olarak dışa vurulan sendromları ve bu anormalilerin sebeplerini kavrayabilmeli 14) Epigenetik mekanizmaları ve bunların genotip-fenotip ilişkilerini prepartum ve postpartum süreçlerindeki önemleriyle birlikte kavrayabilmeli Kanser biyolojisinin temel mekanizmalarını bilebilmeli 15) Son zamanlarda yapılan önemli projeleri anlayabilmeli, aktarılan tüm bilgileri bir bütün olarak kavrayabilmeli ve farmakogenetik çalışmaların ne olduğunu, kişiye yönelik ilaç yapımı gereksinimini aktarılan genetik ve hücre biyolojisi bilgileriyle bütünleştirerek anlayabilmeli |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Hücre Biyolojisi Kavramı (Hücre teorisi, canlılık ve hücre türleri) | |
2) | Hücre Yapısı ve İşleyişi 1 (Hücre zarı içeriği görevleri ve önemi, Organeller, Protein trafiği) | |
3) | Hücre yapısı ve işleyişi 2 (Organeller ve nükleus | |
4) | Hücreler arası iletişim (Hücreler arası bağlantılar, önemli proteinler, Ekstraselüler matriks) | |
5) | Hücre zarında taşınma 1 (Taşınma dinamiği, difüzyon, pasif taşınma ve taşınmaya yardımcı membran proteinleri) | |
6) | Hücre zarında taşınma 2 (Aktif taşınma ve organizmaya bağlı örnekler, zar pompaları) Akademik yazım tekniği, bilimsel rapor yazma tekniği, akademik bilgiye ulaşma ve referans kullanımı eğitim semineri | |
7) | Hücre bölünmesi (Hücre döngüsü, mitoz, mayoz 1, mayoz 2, genetik çeşitlilik) | |
8) | ARASINAV | |
9) | Hücre yaşlanması ve hücre ölümü, Hücre enerji metabolizmas | |
10) | Hücreler arası uyarı iletimi ve uyarı mekanizmaları (Sinyal iletimi steroid hormon etki mekanizmaları, hücre yüzey reseptörleri) | |
11) | Genetik bilimine giriş ve Temel Genetik Kavramlar 1 (Genler, genom, Nükleik asitler, DNA Replikasyonu) | |
11) | Genetik bilimine giriş ve Temel Genetik Kavramlar 1 (Genler, genom, Nükleik asitler, DNA Replikasyonu) | |
11) | Genetik bilimine giriş ve Temel Genetik Kavramlar 1 (Genler, genom, Nükleik asitler, DNA Replikasyonu) | |
12) | Genetik bilimine giriş ve Temel Genetik Kavramlar 2 (DNA hasarı ve tamiri, Transkripsiyon + Translasyon) | |
13) | Genetik Kavramlar (Genotip, fenotip ilişkisi, Mendel genetiği) Genetik Materyal Bozuklukları ve Mutasyon çeşitleri | |
14) | Kanser biyolojisi, mekanizması, Epigenetik mekanizmalar | |
15) | FİNAL |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Prof. Dr. Hasan Veysi Güneş, Moleküler Hücre Biyolojisi, İstanbul Tıp Kitabevleri, 5. Baskı 2018. 2. Prof. Dr. Halil Kasap, Tıbbi Biyoloji ve Genetik, Akademisyen Kitabevi, 3. Baskı 2020. Bruce Alberts, Essential Cell Biology, Garland Science, Fourth Edition, 2014. |
Diğer Kaynaklar: | Bruce Alberts, Essential Cell Biology, Garland Science, Fourth Edition, 2014. Prof. Dr. Hasan Veysi Güneş, Moleküler Hücre Biyolojisi, İstanbul Tıp Kitabevleri, 5. Baskı 2018. Prof. Dr. Halil Kasap, Tıbbi Biyoloji ve Genetik, Akademisyen Kitabevi, 3. Baskı 2020. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Eczacılık alanındaki güncel bilimsel bilgiye ulaşabilir, değerlendirir ve uygular. | 3 |
2) | İlaç ile ilgili her konuda hasta, sağlık personeli ve topluma bilgi aktarır. | 3 |
3) | İlaç etkin maddelerinin terapötik etkileri ilaç şekilleri, farmakokinetik özellikleri, stabilitesi geçimsizlikleri konusunda gerekli bilgiye sahiptir ve bu bilgileri kullanabilir. | 3 |
4) | İlaçla ilgili tüm ürünlerin kalite güvencesi konularını ve süreçlerini tanır, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | 3 |
5) | İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanıma sahiptir, akılcı ve güvenli ilaç kullanımı konusunda, danışmanlık yapar, farmakovijilans uygulamalarını destekler. | 3 |
6) | Doğal ve sentetik ilaç hammaddelerinin üretimi, üretim teknolojileri konusunda bilgi sahibidir. | 3 |
7) | İnsan sağlığının temelini oluşturan biyolojik sistemlerin işleyişi, sürdürülmesi ve patolojisi ile ilgili kavramlar hakkında bilgi sahibidir. | 3 |
8) | Farmasötik ve kozmetik ürünlerin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgiye ve uygulama becerilerine sahiptir. | 3 |
9) | Hastanede eczacılık hizmetleri kapsamında yer alan tüm konuları planlar ve uygular. | 3 |
10) | İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma, patent ve farmakoekonomi konuları hakkında bilgi sahibidir. | 3 |
11) | Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanımlıdır, sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | 3 |
12) | Temel ve uygulamalı fen bilimlerini eczacılık meslek uygulamaları ile birleştirerek eczacılık alanında kullanır. | 3 |
13) | Farmasötik, biyoteknolojik ve radyofarmasötik ürünlerin fiziksel, kimyasal, biyolojik, toksikolojik analizleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahiptir. | 3 |
14) | Eczacılık alanında etik ve yasal ilkelere uygun davranır. | 3 |
15) | İletişimsel, yönetsel ve sosyal beceriler açısından meslektaşları ve diğer sağlık profesyonelleri ile birlikte çalışacak gerekli yeterliliklere sahiptir. | 3 |
16) | Tıbbi bitkiler, bitkisel destek ürünleri ve gıda takviyeleri hakkında danışmanlık yapar. | 3 |
17) | Farmasötik bakım uygulamalarını bilir, ilaç etkileşimlerini anlayıp değerlendirir. | 3 |
18) | İlaçlar ve diğer kimyasal maddelerin kullanımı ve laboratuvar uygulamasıyla ilgili riskleri bilir. | 3 |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Okuma | |
Ödev |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Kurul-Committee | 42 | % 0 |
Uygulama | 42 | % 0 |
Ödev | 36 | % 0 |
Ara Sınavlar | 1 | % 50 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 6 | 6 | 36 | ||||
Ödevler | 14 | 3 | 42 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 | ||||
Final | 1 | 1 | 1 | ||||
Toplam İş Yükü | 136 |