Eczacılık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ECZ126 | ||||
Course Name: | Temel İlk Yardım | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Ar.Gör. TUĞÇE CİNEK | ||||
Dersi Veren(ler): |
Öğr.Gör. HİCRAN GÜLER |
||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin amacı, acil durumlar karşısında temel ilk yardım uygulamalarına hakim olmak ve bunldoğru ve etkin bir şekilde uygulayabilmek. |
Dersin İçeriği: | Bu dersin konuları erişkin temel yaşam desteği, pediatrik temel yaşam desteği, zehirlenmelerde ilk yardım, yaralanmalarda ilk yardım, afet triyajı uygulamaları, solunumsal acillerde ilk yardım, şok durumuna ve göğüs ağrısı durumlarına yaklaşım, kırık ve çıkık durumlarında ilk yardım, göz, kulak ve burun yaralanmalarında ilk yardım, iç ve dış kanama durumlarında ilk yardım, böcek sokmaları ve hayvan ısırıklarında ilk yardım, bilinç bozuklukları ve ciddi hastalık durumlarında ilk yardım, yangın, elektrik çarpması ve trafik kazası durumunda ilk yardım, acil sağlık hizmetleri veçalışma prensipleridir |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kanıta dayalı olarak, güncel kılavuz ve tedavi önerileri eşliğinde, hastaların hayata tutunmalarıkatkı sunulabilecek zaman diliminde uygulanabilecek temel ilk yardım uygulamarını başarıyuygulayan, olay yerinde algoritmik, hızlı, doğru kararlar alabilen eczacılar yetiştirmek. 2) İlk yardımı tanımlayabilmeli ve temel ve ileri ilk yardım uygulamaları arasındaki farkları açıklayabilmeli 3) Afet gibi çoklu yaralanmaların olduğu durumlarda, çocuklar ve erişkinler için afet triyajı uygulayabilmeli (START, Jump Start) 4) Erişkin ve pediatrik temel yaşam desteği uygulamalarını yapabilmeli ve COVID-19 şüpheli hastaya yaklaşımda ilk yardım için dikkat edilmesi gerekenleri bilmeli. 5) Otomatik ve yarı otomatik otomatik ekstrenal defibrilatör kullanabilmeli ve kullanırken dikkat edilmesi gerekenleri tanımlayabilmeli, 6) Farklı zehirlenmelere karşı temel ilk yardım uygulayabilmeli, 7) Travmatik yaralanmalar için temel ilk yardım uygulayabilmeli 8) Farklı yanıklar ile karşılaşılması durumunda uygulanması gereken temel ilk yardım basamaklarını bilmeli, 9) Boğulma veya boğulayazma durumlarının yönetiminde temel ilk yardım uygulamalarını hem erişkin hem de pediatrik hasta popülasyonu için uygulayabilmeli, Heimlich manevrasını her yaş grubu için nasıl uygulacağını bilmeli, 10) Böcek sokmaları ve hayvan ısırıkları durumunda uygulanması gereken temel ilk yardım basamaklarını tekip edebilmeli 11) Acil sağlık hizmetleri çalışma prensiplerini temel hatları ile bilmeli, 12) İnme, kalp krizi, astım, kronik obstrüktif akciğer hastalığı gibi ciddi tıbbi durumlarda ve bilinç bozukluğu ile karşılaşılan tıbbi durumlarda uygulanması gereken temel ilk yardım yaklaşımlarını bilmeli, 13) Yangın, elektrik çarpması ve trafik kazası durumlarında takip edilmesi gereken temel ilk yardım uygulamalarını bilmeli. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Erişkin Temel Yaşam Desteği | |
2) | Pediatrik Temel Yaşam desteği | |
3) | Zehirlenmelerde İlk Yardım | |
4) | Yaralanmalarda İlk Yardım | |
5) | Afet Triyajı Uygulamaları | |
6) | Solunumsal Acillerde İlk Yardım | |
7) | Şok Durumuna Ve Göğüs Ağrısı Durumlarına Yaklaşım | |
8) | ARA SINAV | |
9) | Kırık ve Çıkık Durumlarında İlk Yardım | |
10) | . Göz, Kulak ve Burun Yaralanmalarında İlk Yardım | |
11) | İç ve Dış Kanama Durumlarında İlk Yardım | |
12) | Böcek Sokmaları ve Hayvan Isırıklarında İlk Yardım | |
13) | Bilinç Bozuklukları ve Ciddi Hastalık Durumlarında İlk Yardım | |
14) | Yangın, Elektrik Çarpması ve Trafik Kazası Durumunda İlk Yardım | |
15) | Acil Sağlık Hizmetleri ve Çalışma Prensipleri |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | 1. American Heart Association Temel Yaşam Desteği Kılavuzları (https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/CIR.0000000000000916) 2. Eureopean Resuscitation Council Temel Yaşam Desteği Kılavuzları (https://cprguidelines.eu/) Sağlık Bakanlığı Acil Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü Sunumları (https://acilafet.saglik.gov.tr) |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Eczacılık alanındaki güncel bilimsel bilgiye ulaşabilir, değerlendirir ve uygular. | 1 |
2) | İlaç ile ilgili her konuda hasta, sağlık personeli ve topluma bilgi aktarır. | 1 |
3) | İlaç etkin maddelerinin terapötik etkileri ilaç şekilleri, farmakokinetik özellikleri, stabilitesi geçimsizlikleri konusunda gerekli bilgiye sahiptir ve bu bilgileri kullanabilir. | 1 |
4) | İlaçla ilgili tüm ürünlerin kalite güvencesi konularını ve süreçlerini tanır, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | 1 |
5) | İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanıma sahiptir, akılcı ve güvenli ilaç kullanımı konusunda, danışmanlık yapar, farmakovijilans uygulamalarını destekler. | 1 |
6) | Doğal ve sentetik ilaç hammaddelerinin üretimi, üretim teknolojileri konusunda bilgi sahibidir. | 1 |
7) | İnsan sağlığının temelini oluşturan biyolojik sistemlerin işleyişi, sürdürülmesi ve patolojisi ile ilgili kavramlar hakkında bilgi sahibidir. | 2 |
8) | Farmasötik ve kozmetik ürünlerin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgiye ve uygulama becerilerine sahiptir. | 1 |
9) | Hastanede eczacılık hizmetleri kapsamında yer alan tüm konuları planlar ve uygular. | 1 |
10) | İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma, patent ve farmakoekonomi konuları hakkında bilgi sahibidir. | 1 |
11) | Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanımlıdır, sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | 2 |
12) | Temel ve uygulamalı fen bilimlerini eczacılık meslek uygulamaları ile birleştirerek eczacılık alanında kullanır. | 1 |
13) | Farmasötik, biyoteknolojik ve radyofarmasötik ürünlerin fiziksel, kimyasal, biyolojik, toksikolojik analizleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahiptir. | 1 |
14) | Eczacılık alanında etik ve yasal ilkelere uygun davranır. | 2 |
15) | İletişimsel, yönetsel ve sosyal beceriler açısından meslektaşları ve diğer sağlık profesyonelleri ile birlikte çalışacak gerekli yeterliliklere sahiptir. | 3 |
16) | Tıbbi bitkiler, bitkisel destek ürünleri ve gıda takviyeleri hakkında danışmanlık yapar. | 1 |
17) | Farmasötik bakım uygulamalarını bilir, ilaç etkileşimlerini anlayıp değerlendirir. | 1 |
18) | İlaçlar ve diğer kimyasal maddelerin kullanımı ve laboratuvar uygulamasıyla ilgili riskleri bilir. | 1 |
Bireysel çalışma ve ödevi |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 1 | 14 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 | ||||
Final | 1 | 1 | 1 | ||||
Toplam İş Yükü | 58 |