TIP100.01 Tıbbi Bilimlere Giriş KuruluKurumsal BilgilerAkademik Programlar TıpÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Tıp

Önizleme

Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: TIP100.01
Course Name: Tıbbi Bilimlere Giriş Kurulu
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
12
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ŞİNASİ BAYRAM
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Nihal Salmayenli Prof. Dr. Canan Küçükgergin Prof. Dr. Pervin Vural Prof. Dr. Evin Ademoğlı Prof. Dr Mehmet Can AKYOLCU Dr.Öğr. Üyesi Merve Erkısa Prof. Dr. İhsan Karaman Öğr. Görevlisi Derya Avan Çınar Dr. Öğr. Üyesi Özer Akgül Prof. Dr. Ahmet Altınel Prof.Dr. Güler Bahadır
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin, biyokimyanın temelleri ve yaşamın moleküler mantığını, canlıların hücresel organizasyonlarındaki farklılıkları, moleküler evrimi, biyolojik zarları, görüntüleme yöntemlerinin temel prensiplerini, tıbbın tarihsel gelişimini, sağlıkla ilgili temel kavramları öğrenmeleri beceriler kazanmaları amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği: Tıbbi Biyokimya, Biyofizik, Tıbbi Biyoloji ve Genetik, Tıp Tarihi Ve Etik, Tıbbı Beceriler, Tıbbı Mikrobiyoloji, Biyoistatik, İletişim Becerileri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Atom, molekül ve maddeyi tanımlayabilme, kimyasal bağları sınıflandırabilme, biyolojik bilimlerde yaygın olarak kullanılan ölçümleri tanımlayabilme, analitik kimya ve ilgili hesaplamaların temellerini kavrayabilme ve kimyasal reaksiyonları açıklayabilme
2) Organik bileşiklerin yapısı ve fonksiyonunu, canlılardaki bağ ve enerji kavramlarını tanımlayabilme.
3) Protein, lipid ve karbonhidrat gibi ana moleküllerin yapı ve işlevlerini açıklayabilme, ölçümlerini konusunda bilgi sahibi olabilme, tam kan sayımı ve tam idrar analizi konusunda beceri kazanabilme
4) Laboratuvar güvenliği hakkında bilgi sahibi olabilme ve laboratuvar aletlerini tanıyarak, doğru ölçüm yapabilme
5) Hücrenin organizmadaki yerini, evrimsel oluşumunu, metabolizmasını, yapısını, organellerini, hücrenin temel öğelerini makro (polimer) ve mikro (monomer) düzeyde kavrayabilme.
6) Mikroskobik olarak hücre çekirdeği ve hücre zarının yapı ve işleyişini açıklayarak, hücre zarındaki taşınma mekanizmalarını tanımlayabilme.
7) Membran ve hücrenin elektrik özelliklerini ve elektrik eşdeğer modellerini açıklayabilme biyolojik potansiyel farkın nedenini ve gerekliliğini değerlendirip, hücre potansiyelini farklı modellerle ile hesaplayabilme, iyon akımlarını bulabilme
8) Elektrik yük, kuvvet, enerji, manyetik alan kavramlarını ve biyolojik sistemlerde kullanımlarını tanımlayabilme
9) Tıp tarihi hakkında bilgi sahibi olarak, tıp tarihinin günümüz tıbbı ile ilişkisini kurabilme.
10) Sağlık–hastalık kavramını ve sağlık problemlerine halk sağlığı bakış açısını açıklayabilme.
11) Birinci, ikinci ve üçüncü basamak sağlık hizmetlerinin özelliklerini ve sağlıkla ilgili olaylarda evrensel etmenlerin rolünü açıklayabilme
12) Temel sağlık hizmetleri kavramını açıklayabilme ve sağlığı koruma ve geliştirme kavramını açıklayabilme.
13) Sözlü iletişim (ses tonu - hitap), Sözlü iletişim (çift yönlü iletişim - geri bildirim), Beden dilinin önemi ve özellikleri, Sözsüz iletişim- Beden dili (jestler.mimikler…), Dinlemenin iletişimdeki önemi, Etkin dinlemenin özellikleri, Empatinin kavramı ve özelliklerini, İletişim engelleri ve Hekim-hasta iletişiminin temel kavramlarını kavrayabilme.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Biyoistatistik: Bilimsel Araştırma ve Biyoistatistik Tıbbi Biyokimya: Laboratuvar güvenliği Tıbbi Biyoloji: Moleküler evolüsyon, yaşamın başlangıcı, evrim teorileri, Hücre inceleme yöntemleri Biyofizik: Sibernetik ve bilgi teorisi, organizmada sibernetik modeller İletişim Becerileri: Patch Adams filmini izleme ve tartışma Tıp Tarihi ve Etik: Tıp tarihine giriş, antik Mezopotamya ve Mısır'da Tıp Ders Sunumları
2) Tıbbi Beceriler: Hijyenik el yıkama, Steril eldiven giymek ve çıkartmak Hijyenik maske takmak-bone giymek, Nabız saymak ve solunum saymak, kan basıncı ölçmek, vücut ısısı ölçmek, Enjeksiyonluk ilaç hazırlamak, İntravenöz sıvı uygulaması Biyofizik: Görüntüleme yöntemleri̇, X-ışınları ve röntgen ilkeleri Tıbbi Biyokimya: Suyun yapısı-Hidrojen bağları ve Suyun iyonlaşması Tıbbi Biyoloji: Hücre yapısı ve hücre tipleri, Hücre membranın biyolojik özellikleri Biyoistatistik: Sağlık bilimlerinde biyoistatistik İletişim Becerileri: Tanışma derse yönelim - amaç ve öğrenim hedefleri, temel iletişim kavramları Tıp Tarihi ve Etik: Antik Hint ve Çin’de Tıp, Antik Yunan ve Roma Tıbbı Ders Sunumları
3) Tıbbi Beceriler: Subkutan, Intramusküler ve Intravenöz enjeksiyonlar Tıbbi Mikrobiyoloji: Tıbbi mikrobiyolojiye giriş Biyoistatistik: Biyoistatistikte temel kavramlar Tıbbi Biyoloji: Hücre apikal ve yan yüzey özelleştirilmesi Tıbbi Biyokimya: Konsantrasyon türleri, pH ve asit-baz kavramı Biyofizik: MRI ilkeleri ve tıpta uygulamaları, Tomografi ilkeleri İletişim Becerileri: Sözlü iletişim (ses tonu - hitap), Sözlü iletişim (çift yönlü iletişim - geri bildirim) Tıp Tarihi ve Etik: Bizans ve Orta Çağ İslam Tıbbı, Orta Çağ’da İslam Tıbbı Ders Sunumları
4) Tıbbi Beceriler: İlk yardım temel kavramlar Tıbbi Mikrobiyoloji: Bakteriyolojiye giriş Tıbbi Biyoloji: Hücre adezyonu ve hücreler arası matriks yapısı Biyoistatistik: Örnekleme yöntemleri, Frekans dağılım tabloları ve grafikler Tıbbi Biyokimya: Tamponlar Biyofizik: PET ilkeleri ve uygulamaları, Ultrason ilkeleri ve tıpta uygulamaları İletişim Becerileri: Beden dilinin önemi ve özellikleri, Sözsüz iletişim- Beden dili (jestler,yüz ifadeleri) Tıp Tarihi ve Etik: Selçuklularda ve Osmanlılarda tıp, 18. ve 19. yy batı tıbbı Ders Sunumları
5) Tıbbi Beceriler: Temel yaşam desteği (yetişkin, çocuk ve yenidoğan) Tıbbi Mikrobiyoloji: Virolojiye giriş Tıbbi Biyoloji: Hücre Sinyalleşme Molekülleri Biyoistatistik: Tanımlayıcı istatistikler Tıbbi Biyokimya: Hücre içi organellerin yapısı ve fonksiyonları, Hücre zarının biyokimyasal yapısı ve transport olaylarının biyokimyasal temeli Biyofizik: Laser ilkeleri ve tıpta uygulamaları, Radyasyon ilkeleri İletişim Becerileri: Dinlemenin iletişimdeki önemi, Etkin dinlemenin özellikleri Tıp Tarihi ve Etik: Salgın Hastalıklar Tarihi, Psikiyatri tarihi Ders Sunumları
6) Tıbbi Mikrobiyoloji: Mikolojiye giriş Tıbbi Biyoloji: Hücre İskeleti -I (Mikrotubul yapı ve dinamiği), Hücre İskeleti -II (Mikrofilamentler ve araçaplı filamentler) Tıbbi Biyokimya: Karbonhidrat yapısı ve sınıflandırılması Biyofizik: Radyasyon birim ve yarı ömür belirleme ve radyasyon biyolojik etkileri Biyoistatistik: Örnek istatistikler İletişim Becerileri: Empatinin kavramı ve özellikleri Ders Sunumları
7) Tıbbi Mikrobiyoloji: Parazitolojiye giriş Tıbbi Biyokimya: Monosakkaridlerin özellikleri, Disakkaritler, polisakkaridler, Heteropolisakkaridler İletişim Becerileri: İletişim engelleri, Hekim-hasta iletişiminin temel kavramları Tıp Tarihi ve Etik: Alternatif tıbbın tarihi, İnsan üzerinde yapılan tıbbi deneylerin tarihçesi Ders Sunumları
8) SERBEST ÇALIŞMA
9) SINAV

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar:

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık alanı ile ilgili edineceği bilgi ve becerilerin kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme yeteneğine sahiptir.
2) Sağlık alanında görev alırken temel, dahili ve cerrahi tıp disiplinlerinden öğrendiği bilgi, beceri ve tutumları etik bir çerçevede bütünleştirir.
3) Hekimlik görevini; dil, din, ırk ve cinsel yönelim ayrımı gözetmeden etik değerleri göz önüne alarak adil bir tutumla yerine getirir
4) Birinci basamak hekimlik uygulamaları kapsamında yaşamın her evresine ait genel sağlık sorunlarını yönetir.
5) Bilimsel verileri, sağlık alanında edindiği bilgiler ve kanıta dayalı tıp prensiplerine uygun olarak yorumlar.
6) Vereceği sağlık hizmetinde; güvenli, akılcı bir yaklaşım gösterir, hasta ve çalışan sağlığını önceler, toplum ile iş birliği içerisinde hareket eder.
7) Sağlık hizmetini, hastasının koşul ve tercihlerini gözeterek kanıta dayalı ve güncel tıbbi bilgiler ışığında yürütür.
8) Sağlıkla ilgili ülke ve dünya gündemindeki güncel olayları izler ve değerlendirir.
9) Sahip olduğu bilgi ve becerileri hastayı iyileştirebilmek ve hastalıklar ile mücadele edebilmek adına en uygun biçimde uygular.
10) En güncel ve kaliteli sağlık hizmetini sağlamak için çalışır, içgörü ile hareket ederek hatalarından ders alır, kendini değerlendirir ve eleştirilere açık olarak mükemmelliğe ulaşmaya çalışır.
11) Hastaları ve yakınlarına duyarlı davranarak onların refahı için en iyi bakımı sağlar.
12) Hastaları ve çalışma arkadaşları ile adil, dürüst ve saygı temelinde kuracağı profesyonel ilişkide davranış standartlarına uygun hareket eder.
13) Hastalarının bireysel değerlerine ve mahremiyet haklarına saygı duyarak, hekim hasta ilişkisindeki meslek sırrına riayet eder.
14) Sağlığa erişimin temel bir hak olduğunu unutmadan, sağlık hizmetinin korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili eğitim ve etkinlikleri ekip çalışması yaparak yürütür.
15) Alanıyla ilgili konulardaki düşüncelerini ve olası sorunlara ilişkin çözüm önerilerini bilimsel veriler ile destekleyerek ekip çalışması içinde meslektaşlarına aktarır.
16) Etkileşimde bulunacağı hasta, hasta yakını, özel gereksinimi olan kişiler, meslektaşları, diğer meslek çalışanları ve kurumlar ile etkili iletişim kurar.
17) Sağlık hizmet uygulayıcısı olarak önce kendisine karşı sorumluluk hissederek, kendi iyilik halini ve yetkinliğini sürdürmek ve geliştirmek için çalışır.
18) Mesleki ihtiyaçlar doğrultusunda bilimsel bilginin üretimine ve gelişimine katkı sağlar.
19) Evrensel etik kurallara uygun olarak gerçekleştireceği bilimsel araştırmalar ile kanıta dayalı tıp ve tek sağlık alanlarına ulusal ve uluslararası açıdan anlamlı katkı sağlar.
20) Alanındaki güncel bilgiye erişim için yaşam boyu öğrenme konseptini davranış değişikliği yaparak benimser.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Laboratuvar

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Kurul-Committee 1 % 60
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 2 180 360
Toplam İş Yükü 360