TIP100.03 Normal Yapı ve Fonksiyon Kurulu-IKurumsal BilgilerAkademik Programlar TıpÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Tıp

Önizleme

Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: TIP100.03
Course Name: Normal Yapı ve Fonksiyon Kurulu-I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
11
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. GKİONOUL NTELİ CHATZIOGLOU
Dersi Veren(ler): Sema Genç; Ozan Toraman; Gkionoul Nteli Chatzioglou; Esmanur Okutan; Dilek Akakın; Gülden Budak; Feriha Ercan
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders kurulunun amacı; kemik, epitel, bağ ve eklem tipleri, eklemlerde yapılan hareketler, sinir dokusunun tanımlanması, morfolojik ve fizyolojik önemlerinin belirlenmesi, protein, lipid ve karbonhidrat yapım ve yıkım yollarının kavranmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Vücuttaki kemikler, kemiklerin yerleri, tipleri ve işlevleri, klinik durumlarla ilişkisi, örtü ve bez epiteli, bağ, kıkırdak, kemik, kan, kas ve sinir doku tipleri, bileşenleri, kökeni, kemik dokunun organik ve inorganik matriksi, membran ve hücrenin elektrik özellikleri ve elektrik eşdeğer modelleri, biyolojik potansiyel fark, iyon akımları, sesin fiziksel özellikleri ve ultrases oluşumu, dokuda piezoelektrik olayı, ultrasonun tıpta kullanım alanları ve amaçları, kemik elektrik akımı ile kemik kırıklarının iyileştirilmesinde invasiv ve non-invasiv teknikler, sinir sisteminin fonksiyonel birimi olan nöron tipleri, glial hücreler, sinaps tipleri, sinir-kas kavşağı, membran potansiyellerinin ve aksiyon potansiyelinin temel özellikleri, kas kasılmasının mekanizması ve enerji kaynakları, kas tiplerinin yapısal ve kasılma özellikleri, dokuda yerleşimi, biyoistatistik kavramı ve sağlık bilimlerinde kullanımı, protein, lipid ve karbonhidratların biyosentez ve oksidasyonları konularını kapsamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Tıbbi Biyokimya: öğrenim kazanımları arasında proteinlerin tanımı ve biyolojik önemi, standart ve standart olmayan amino asitler, amino asitlerin işlevleri, amino asitlerin kimyasal özellikleri ve peptit bağı oluşumu bulunmaktadır. Öğrenciler ayrıca protein yapısını, kolajen ve keratin gibi fibriller proteinleri, hemoglobin ve miyoglobin gibi globüler proteinleri de içeren bir şekilde incelerler. Ayrıca, enzimlerin genel özellikleri ve sınıflandırılması, enzim aktivitesini etkileyen faktörler, enzim inhibisyonu ve enzim aktivitesinin düzenlenmesi konuları da ele alınır. Bu müfredat ayrıca vitaminleri, yağda çözünen ve suda çözünen türler olmak üzere sınıflandırılan ve metabolik yollarındaki rollerini içerir. Bu öğrenme hedefleri, öğrencilere fizyolojik süreçlerin biyokimyasal temelleri hakkında kapsamlı bir anlayış sağlar.
2) Biyofizik: biyoenerjetik kavramlar ve termodinamik kurallar hakkında bilgi sahibi olur. Biyolojik enerji transferi, serbest enerji ve entropi gibi termodinamik kavramlara hakim olur. Biyolojik reaksiyonların moleküler temeli ve enzim etki mekanizması, enzim kinetiği gibi konular incelenir. Enzimlerin fiziksel prensipleri ve enzim aktivitesinin düzenlenmesi, hücre içi reaksiyonların kontrol mekanizmalarını açıklar. Hücre döngüsü gelişimi ve siklinlerin düzenleyicileri, hücre farklılaşması ve özgüllüğünü belirleyen moleküler mekanizmalar, hücre gelişimi ve farklılaşmasının moleküler prensipleri de önemli bir yer tutar. Yaşlanmanın biyoenerjetiği, moleküler biyofiziksel yöntemler, nanobiyoteknoloji tıbbi uygulamaları ve kanser araştırmalarına yeni yaklaşımlar gibi ileri düzey konular da bu dersin kapsamındadır. Bu öğrenim kazanımları, biyolojik sistemlerin fiziksel yönlerini anlama ve tıbbi uygulamalarda yenilikçi çözümler geliştirme becerilerini öğrencilere kazandırmayı amaçlar.
3) Tıbbi Biyoloji: hücresel süreçler, genetik ve kalıtım ile ilgili çeşitli temel öğrenim kazanımlarını içerir. Mitoz ve hücre döngüsü ile başlayarak, öğrenciler hücre bölünmesinin ve düzenlenmesinin ayrıntılarını incelerler. Mitoz sırasında kromozom hareketlerinin mekanizmalarının anlaşılması önemlidir ve bunun yanı sıra mayoz ve bu süreçte ortaya çıkan kromozom düzensizlikleri de araştırılır. Mendel genetiği ve kalıtım prensipleri, özelliklerin bir nesilden diğerine nasıl aktarıldığını açıklar. Ayrıca, Mendel dışı kalıtım mekanizmaları da Mendel'in yasalarının ötesindeki genetik karmaşıklıkları anlamak için incelenir. Gonozomal kromozomların rolü, örneğin X kromozomu inaktivasyonu, cinsiyete bağlı kalıtım desenlerini anlamada önemlidir. Otozomal dominant ve resesif kalıtımın yanı sıra X'e bağlı dominant ve resesif kalıtım da genetik kalıtımın anlaşılmasını derinleştirir. Ayrıca, kök hücrelerin özellikleri ve önemi incelenir, rejeneratif potansiyelleri ve doku onarımındaki rolü vurgulanır. Bu öğrenim kazanımları, öğrencilere temel biyolojik süreçlerin ve genetik prensiplerin, insan sağlığı ve kalıtım desenlerinin temelindeki anlayışlarını kapsamlı bir şekilde sağlar.
4) Fizyoloji: insan vücudunun işleyişinin altında yatan karmaşık mekanizmalarını inceler. Öğrenciler, vücudun iç ortamındaki istikrarı korumak için temel olan homeostaz kavramını anlarlar. Ders, vücudun çeşitli kontrol sistemlerini keşfeder ve fizyolojik süreçleri düzenleyerek homeostazı sağlar. Ayrıca, öğrenciler çeşitli fizyolojik fonksiyonları belirleyen biyolojik ritimleri incelerler. Vücut sıvılarında asit-baz dengesinin düzenlenmesi ve sürdürülmesinin anlaşılması önemlidir, çünkü bu doğrudan hücresel fonksiyonları etkiler. Osmoz ve taşıma mekanizmaları detaylı bir şekilde ele alınır ve bu süreçlerin homeostazı sürdürmek için hücre zarları boyunca maddelerin taşınmasını nasıl sağladığı açıklanır. Ayrıca, ders vücut sıvılarının bölmelerini ve iyon bileşimlerini kapsar, bu da vücut içindeki temel elektrolitlerin dağılımı ve düzenlenmesi hakkında içgörüler sunar. Bu öğrenim kazanımları, öğrencilere insan sağlığı ve işlevini belirleyen fizyolojik süreçler hakkında kapsamlı bir anlayış sağlar.
5) Histoloji ve Embriyoloji: dokuların ve embriyonun gelişimi hakkında derinlemesine bir anlayış kazandırır. Epitel dokusunun gelişimi ve yapısı incelenerek, öğrenciler bu doku türlerinin nasıl oluştuğunu ve yapılarının ne olduğunu öğrenirler. Yüzey epitel ve glandüler epitel gibi çeşitli epitel doku tipleri detaylı bir şekilde ele alınırken, duyusal epitelin özellikleri ve işlevleri de açıklanır. Bağ dokusunun gelişimi üzerine odaklanılarak, bağ dokusu lifleri ve matriksi hakkında bilgi verilir. Bağ dokusu hücreleri, bu dokunun yapısal ve fonksiyonel özellikleri hakkında öğrencilere derinlemesine bir anlayış sağlar. Bu öğrenim kazanımları, öğrencilere dokuların ve embriyonun karmaşık yapılarını anlama ve bu yapıların işlevlerini kavrama konusunda kapsamlı bir temel sağlar.
6) Tıbbi Mikrobiyoloji: bağışıklık ve bağışıklık tepkilerinin çeşitli yönleri hakkında kapsamlı bilgi sağlamayı amaçlar. Doğal bağışıklık mekanizmalarını inceleyerek başlar, vücudun patojenlere karşı doğal savunma mekanizmalarını anlamada önemli içgörüler sunar. Antijen kavramını, işlenmesini ve lenfositlere sunumunu ele alarak, bağışıklık tepkilerinin başlatılmasını anlamak için temel sağlar. Kazanılmış bağışıklık mekanizmaları detaylı bir şekilde incelenir ve kazanılmış bağışıklıkta antijenin tanınması ile lenfositlerin bağışıklık tepkilerini başlatmadaki rolü üzerinde durulur. Hücresel bağışıklık ve humoral bağışıklık, sırasıyla hücreler ve antikorlar tarafından sağlanan bağışıklık mekanizmaları detaylı olarak ele alınır, enfeksiyonlarla mücadeledeki rolleri açıklanır. Ayrıca, ders otoimmünite ve tolerans gibi konulara değinir, bağışıklık toleransının mekanizmalarını ve kendi kendine toleransın bozulmasıyla otoimmün hastalıklara yol açan süreci açıklar. Aşırı duyarlılık reaksiyonları ve immün yetmezlik bozuklukları da tartışılır, anormal bağışıklık tepkileri ve bunların sonuçları hakkında içgörü sağlar. Ayrıca, ders tümör immünolojisi ve transplant immünolojisi konularına değinir, tümörlere karşı bağışıklık tepkilerini ve transplant reddinin immünolojik temellerini inceler. Bu öğrenme çıktıları, öğrencilere bağışıklık sisteminin işlevlerinin, bozukluklarının ve sağlık ile hastalık arasındaki rolünün kapsamlı bir anlayışını sağlamayı amaçlar.
7) Anatomi: insan vücudunun yapısını kapsamlı bir şekilde öğretmeyi amaçlar. Ders, anatomiye genel bir girişle başlar, temel anatomik terimlerin ve kavramların anlaşılmasını sağlar. Hareket anatomisi, kasların iskelet sistemine bağlanma ve hareket etme yeteneklerini inceler. Öğrenciler, os coxae ve femur gibi büyük kemiklerin yapısını ve işlevini anlarlar. Tibia, fibula, patella ve ossa pedis gibi alt ekstremite kemikleri ile clavicula, scapula ve humerus gibi üst ekstremite kemikleri detaylı olarak ele alınır. Radius, ulna ve ossa manus gibi kol kemikleri, öğrencilere kolun anatomisini öğretir. Columna vertebralis, omurga kemiklerinin yapısını ve işlevini içerirken, ossa thoracis ve pelvis gibi gövde kemikleri de incelenir. Kafa kemikleri ve yüz kemikleri, kafatasının ve yüzün yapısal özelliklerini anlamak için detaylı olarak ele alınır. Baş bütünü, öğrencilere kafatasının ve yüzün genel anatomisini sağlar, böylece insan vücudunun bütünsel yapısını anlamalarına yardımcı olur. Bu öğrenim kazanımları, öğrencilere insan vücudunun anatomik yapısını ve işlevlerini kapsamlı bir şekilde öğretir ve tıp ve sağlık bilimlerinde ilerlemelerine temel oluşturur.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tıbbi Biyokimya: Bağ ve kemik dokusu biyokimyası; Kas biyokimyası, Biyofizik: Mekanik işin moleküler mekanizması (Kas kasılması); Hücrenin ortam koşullarındaki değişikliklere uyumu yada bir uyarıya yanıtı;Sentez ötesi modifikasyonlar, Tıbbi Biyoloji: Gen ve Genom yapısı ; Gen mutasyonları; Mutajen etkenler ve mutasyon tayin metotları, Anatomi: Eklem genel bilgi ; Baş-Gövde eklemleri, Fizyoloji: Periferik sinir fizyolojisi ; Kas fizyolojisi - kasların sınıflandırılması - kas liflerinin genel yapısı, Histoloji ve Embriyoloji: Kas dokusu - iskelet kası ; Kalp kası ; Düz Kas, Halk Sağlığı: Sağlık hizmetleri ve sağlık politikalarının temel özellikleri; Sağlık hizmetlerinin Türkiy'de ve Dünya'da sunumu - sağlık insangücü Ders sunumu
1) Anatomi: - Anatomiye giriş - Lokomotor sistemin anatomisi - Os coxae - femur - Tibia, fibula, patella, ayak kemikleri (ossa pedis) Tıbbi Biyokimya: - Proteinlerin tanımı ve biyolojik önemi - Standart ve standart olmayan amino asitler Fizyoloji: - İnsan vücudunda homeostaz kavramı Ders Sunumu
1) Anatomi: - Anatomiye giriş - Lokomotor sistemin anatomisi - Os coxae - femur - Tibia, fibula, patella, ayak kemikleri (ossa pedis) Tıbbi Biyokimya: - Proteinlerin tanımı ve biyolojik önemi - Standart ve standart olmayan amino asitler Fizyoloji: - İnsan vücudunda homeostaz kavramı Ders Sunumu
2) Anatomi: - Clavicula, scapula, humerus - Radius, ulna, el kemikleri (ossa manus) Biyofizik: -Biyoenerjetiğe giriş - kavramlar ve terimler - termodinamik kurallar Tıbbi Biyokimya: - Amino asitlerin işlevleri - Amino asitlerin kimyasal özellikleri, peptit bağı oluşumu - Protein yapısı Histoloji ve Embriyoloji: - Epitel Dokusunun Gelişimi ve Yapısı - Epitel Doku Türleri - Yüzey Epiteli ve Glandüler Epitel - Duyusal Epitel Fizyoloji: - Vücudun kontrol sistemleri Tıbbi Biyoloji: - Mitoz ve hücre döngüsü - Hücre döngüsünün düzenlenmesi Ders Sunumu
3) Anatomi: - Omurga, Toraks kemikleri (Ossa thoracis), Pelvis kemikleri Tıbbi Biyoloji: - Mitoz, Mayoz ve Kromozomdaki Kromozom Hareketlerinin Mekanizmaları Fizyoloji: - Biyolojik Ritimler Tıbbi Biyokimya: Protein yapısı, Fibriler proteinler, kollajen ve Keratin, Globüler Proteinler, Hemoglobinler ve Miyoglobinler Histoloji ve Embriyoloji: - Bağ dokusunun gelişimi, Bağ dokusu lifleri ve matriksi, Bağ dokusu hücreleri Biyofizik: - Biyolojik enerji transferi - serbest enerji ve entropi kavramı, Biyolojik reaksiyonların moleküler temeli ve enzim etki mekanizması enzim kinetiği Enzimler - fiziksel prensipler - enzim aktivitesinin düzenlenmesi Ders Sunumu
4) Anatomi: Kafatası kemikleri; Biyofizik: Hücre döngüsü gelişiminin düzenleyicileri ve siklinler İmmünobiyofizik; Hücre farklılaşması açısından lenfosit modeli; Hücre farklılaşmasının özgüllüğünü belirleyen moleküler mekanizmalar; Hücre gelişimi ve farklılaşmasının moleküler prensipleri; Fizyoloji: Vücut sıvılarında asit-baz dengesinin düzenlenmesi ve sürdürülmesi Tıbbi Biyoloji: Mendel Genetiği ve kalıtım; Mendel dışı kalıtım; Gonozomal kromozomlar - X kromozomu inaktivasyonu; Otozomal dominant ve resesif kalıtım, Tıbbi Biyokimya: Enzimlerin genel özellikleri ve sınıflandırılması; Enzim aktivitesini etkileyen faktörler Ders Sunumu
5) Anatomi: Yüz kemikleri, Biyofizik: Hücre gelişimi ve farklılaşmasının moleküler prensipleri; Yaşlanma, Fizyoloji: Osmoz ve taşıma, Tıbbi Biyokimya: Enzim inhibisyonu; Enzim aktivitesinin düzenlenmesi Ders Sunumu
6) Anatomi: Kafatasının Gross Anatomisi; Normlar, Tıbbi Biyokimya: Vitaminler, sınıflandırılması; Yağda çözünen vitaminler, Biyofizik: Nanobiyoteknoloji tıbbi uygulamaları; Kanser sorununa yeni yaklaşımlar Ders Sunumu
7) Ders Sunumu
8) Sınav Ders sunumu

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar:

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık alanı ile ilgili edineceği bilgi ve becerilerin kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme yeteneğine sahiptir.
2) Sağlık alanında görev alırken temel, dahili ve cerrahi tıp disiplinlerinden öğrendiği bilgi, beceri ve tutumları etik bir çerçevede bütünleştirir.
3) Hekimlik görevini; dil, din, ırk ve cinsel yönelim ayrımı gözetmeden etik değerleri göz önüne alarak adil bir tutumla yerine getirir
4) Birinci basamak hekimlik uygulamaları kapsamında yaşamın her evresine ait genel sağlık sorunlarını yönetir.
5) Bilimsel verileri, sağlık alanında edindiği bilgiler ve kanıta dayalı tıp prensiplerine uygun olarak yorumlar.
6) Vereceği sağlık hizmetinde; güvenli, akılcı bir yaklaşım gösterir, hasta ve çalışan sağlığını önceler, toplum ile iş birliği içerisinde hareket eder.
7) Sağlık hizmetini, hastasının koşul ve tercihlerini gözeterek kanıta dayalı ve güncel tıbbi bilgiler ışığında yürütür.
8) Sağlıkla ilgili ülke ve dünya gündemindeki güncel olayları izler ve değerlendirir.
9) Sahip olduğu bilgi ve becerileri hastayı iyileştirebilmek ve hastalıklar ile mücadele edebilmek adına en uygun biçimde uygular.
10) En güncel ve kaliteli sağlık hizmetini sağlamak için çalışır, içgörü ile hareket ederek hatalarından ders alır, kendini değerlendirir ve eleştirilere açık olarak mükemmelliğe ulaşmaya çalışır.
11) Hastaları ve yakınlarına duyarlı davranarak onların refahı için en iyi bakımı sağlar.
12) Hastaları ve çalışma arkadaşları ile adil, dürüst ve saygı temelinde kuracağı profesyonel ilişkide davranış standartlarına uygun hareket eder.
13) Hastalarının bireysel değerlerine ve mahremiyet haklarına saygı duyarak, hekim hasta ilişkisindeki meslek sırrına riayet eder.
14) Sağlığa erişimin temel bir hak olduğunu unutmadan, sağlık hizmetinin korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili eğitim ve etkinlikleri ekip çalışması yaparak yürütür.
15) Alanıyla ilgili konulardaki düşüncelerini ve olası sorunlara ilişkin çözüm önerilerini bilimsel veriler ile destekleyerek ekip çalışması içinde meslektaşlarına aktarır.
16) Etkileşimde bulunacağı hasta, hasta yakını, özel gereksinimi olan kişiler, meslektaşları, diğer meslek çalışanları ve kurumlar ile etkili iletişim kurar.
17) Sağlık hizmet uygulayıcısı olarak önce kendisine karşı sorumluluk hissederek, kendi iyilik halini ve yetkinliğini sürdürmek ve geliştirmek için çalışır.
18) Mesleki ihtiyaçlar doğrultusunda bilimsel bilginin üretimine ve gelişimine katkı sağlar.
19) Evrensel etik kurallara uygun olarak gerçekleştireceği bilimsel araştırmalar ile kanıta dayalı tıp ve tek sağlık alanlarına ulusal ve uluslararası açıdan anlamlı katkı sağlar.
20) Alanındaki güncel bilgiye erişim için yaşam boyu öğrenme konseptini davranış değişikliği yaparak benimser.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Laboratuvar
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 5 65 325
Toplam İş Yükü 325