TIP100.04 Normal Yapı ve Fonksiyon Kurulu-IIKurumsal BilgilerAkademik Programlar TıpÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Tıp

Önizleme

Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: TIP100.04
Course Name: Normal Yapı ve Fonksiyon Kurulu-II
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
12
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. GKİONOUL NTELİ CHATZIOGLOU
Dersi Veren(ler): Sema Genç; Ozan Toraman; Gkionoul Nteli Chatzioglou; Esmanur Okutan; Dilek Akakın; Gülden Budak; Feriha Ercan
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders kurulunun amacı, DNA, RNA ve protein metabolizması, embriyonik gelişim basamakları, kemik, epitel, bağ ve eklem tipleri, eklem hareketleri, kaslar ve fonksiyonları, acil tıp uygulamalarının kavranmasını sağlamaktır. Bu ders, DNA, RNA ve protein metabolizma basamakları, kasların yerleri, tipleri ve işlevleri, kas anatomisinin klinik durumlarla ilişkisi, kas ve sinir dokusunun bileşenleri, tipleri, geliştiği germ yaprağı, dermis ve epidermisin özellikleri, insan embriyo gelişim evreleri, ilk yardım uygulamaları konularını kapsamaktadır.
Dersin İçeriği: The aim of this course committee is to provide an understanding of DNA, RNA and protein metabolism, embryonic developmental stages, bone, epithelium, ligament and joint types, joint movements, muscles and functions, emergency medicine applications. This course covers the topics such as steps of DNA, RNA and protein metabolism, the locations, types and functions of muscles, the relationship between muscle anatomy and clinical situations, the components and types of muscle and nerve tissue, the developmental germ leaf, the characteristics of dermis and epidermis, human embryonic development stages, first aid applications.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Tıbbi Biyokimya: öğrenim kazanımları arasında bağ ve kemik dokusu biyokimyası, kas biyokimyası, kalsiyum ve fosfor metabolizması ile tüm yaşam sürecini kapsayan biyokimyasal değişiklikler yer almaktadır. Bu ders, öğrencilere vücuttaki temel yapı taşları olan bağ ve kemik dokusunun biyokimyasal yapısını, kasların işlevsel biyokimyasını, önemli mineral olan kalsiyum ve fosforun metabolizmasını, ayrıca yaşamın her aşamasında gerçekleşen biyokimyasal değişikliklerin anlaşılmasını sağlar.
2) Biyofizik: öğrenim kazanımları arasında mekanik işin moleküler mekanizması (örneğin kas kasılması), hücrelerin çevresel koşullara uyum sağlama veya uyarıcılara yanıt verme süreçlerinin anlaşılması yer alır. Sentez değişikliklerinin ötesinde, öğrenciler hücre yüzeyi reseptörlerinin işlevlerini ve sinyal iletimini incelerler. Ayrıca, elektromanyetik spektrum ve radyasyon konuları ele alınır; bunlar arasında radyasyonun tıbbi kullanımı ve korunma yöntemleri ile tıbbi görüntüleme bulunur. Biyolojik sistemlerde kontrolün temelleri arasında Sibernetik (Kontrol Teorisi) yer alır ve Canlı Sistemlerde Bilgi İçeriği ve Bilgi İletimi gibi konular incelenir. Ek olarak, reseptörlerde iletim, psikofizik ve dokulardaki biyoelektrik potansiyeller gibi konular ele alınır.
3) Anatomi: öğrencilere genel eklem bilgisi sunarak başlar ve ardından baş-gövde eklemleri, üst ekstremite eklemleri, baş, boyun ve gövdenin fonksiyonel anatomisi ile üst ve alt ekstremitelerin fonksiyonel anatomisini detaylı bir şekilde inceler. Ayrıca, baş ve boyun kasları, gövde kasları, omuz ve kol kasları, önkol ve el kasları, kalça ve uyluk kasları ile bacak ve ayak kasları gibi ana kas gruplarının yapısal özelliklerini ve işlevlerini öğrenirler. Bu kazanımlar, öğrencilere insan vücudunun karmaşık anatomik yapısını anlamada ve klinik uygulamalarda temel bir bilgi sağlar.
4) Fizyoloji: öğrenim kazanımları arasında periferik sinir fizyolojisi, kas fizyolojisi (kasların sınıflandırılması ve kas liflerinin genel yapısı), iskelet kaslarında kasılmanın mekanizması ve enerjetiği, iskelet kaslarının mekanik özellikleri, nöromüsküler kavşakta ve iskelet kaslarında uyarım-kasılma eşleşmesi, düz kaslarda kasılma mekanizması ve düz kas kasılmasının kalsiyum iyonları ile düzenlenmesi bulunmaktadır. Bu ders, öğrencilere periferik sinir sistemi ve kasların işlevlerini, kas liflerinin yapısını ve kasılma mekanizmalarını detaylı bir şekilde öğretir. Ayrıca, nöromüsküler etkileşimlerin yanı sıra düz kaslardaki kasılma süreçlerini de kapsar ve bu süreçlerin kalsiyum iyonları aracılığıyla nasıl düzenlendiğini inceler.
5) Histoloji ve Embriyoloji: öğrenim kazanımları arasında kas dokusu (iskelet kası ve düz kas), sinir dokusu (nöronlar ve nöroglia), embriyolojiye giriş, gastrulasyon, germ tabakalarının oluşumu, akson ve dendritler, nöronların morfolojik sınıflandırılması, gametogenez, fertilizasyon, segmentasyon ve implantasyon, embriyonik dönem, fetal dönem, embriyotoksisite, konjenital malformasyonlar, kıkırdak dokusunun yapı ve hücreleri, kıkırdak matriksi ve kıkırdak dokusu tipleri, kemik dokusu histolojisi, kemik dokusunun hücreleri ve matriksi, eklem histolojisi, ve iskelet sisteminin gelişimi yer almaktadır. Bu ders, öğrencilere kas, sinir, ve iskelet sistemi dokularının yapılarını ve gelişimini ayrıntılı olarak öğretirken embriyolojik süreçlerin temel prensiplerini de kapsar.
6) Halk Sağlığı: öğrenim kazanımları arasında sağlık hizmetlerinin temel özellikleri ve sağlık politikaları, Türkiye'de ve dünyada sağlık hizmetlerinin sunumu ve sağlık insan gücü, kişisel önlemler - birincil koruma, kişisel önlemler - ikincil ve üçüncül koruma, çevresel önlemler, değişen çevre etkileri - sağlığı geliştiren okullar ve şehirler, değişen iş hayatının sağlık üzerindeki etkileri ve sağlığı geliştiren işyerleri, değişen yaşam tarzlarının sağlık üzerindeki etkisi (bulaşıcı hastalıklar), sağlık ölçümleri, sağlık eğitimi, sağlıklı cinsellik ve doğurganlığın düzenlenmesi ile halk sağlığı açısından yaşlanma yer alır. Bu ders, öğrencilere sağlık hizmetlerinin yapısal ve politik özelliklerini, sağlık koruma ve geliştirme stratejilerini, çevresel etmenlerin sağlık üzerindeki etkilerini, sağlık eğitimi ve ölçüm tekniklerini kapsayarak halk sağlığının geniş bir yelpazesini kapsar.
7) Tıbbi Biyoloji: öğrenim kazanımları arasında gen ve genom yapısı, gen mutasyonları, mutajenik faktörler ve mutasyon belirleme yöntemleri, kromozomal anomaliler, onkogenez, tek gen hastalıklarının moleküler temeli, genetik hastalıkların incelenmesinde moleküler tanı yöntemleri ve uygulamaları, epigenetik analiz yöntemleri ve kullanımı, moleküler ve hücresel tedaviler, gen teknolojisi, immünobiyoloji, immünogenetik, kan grubu genetiği, cinsiyet tayini ve kromozomlar, popülasyon genetiği (bağlantı ve kromozom haritaları), ve gelişimsel genetik yer alır. Bu ders, öğrencilere genetik temelleri ve uygulamalarını kapsayarak genetik biliminin çeşitli yönlerini kapsar ve genetik danışmanlık gibi konulara da odaklanır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tıbbi Biyokimya: Bağ ve kemik dokusu biyokimyası; Kas biyokimyası, Biyofizik: Mekanik işin moleküler mekanizması (Kas kasılması); Hücrenin ortam koşullarındaki değişikliklere uyumu yada bir uyarıya yanıtı;Sentez ötesi modifikasyonlar, Tıbbi Biyoloji: Gen ve Genom yapısı ; Gen mutasyonları; Mutajen etkenler ve mutasyon tayin metotları, Anatomi: Eklem genel bilgi ; Baş-Gövde eklemleri, Fizyoloji: Periferik sinir fizyolojisi ; Kas fizyolojisi - kasların sınıflandırılması - kas liflerinin genel yapısı, Histoloji ve Embriyoloji: Kas dokusu - iskelet kası ; Kalp kası ; Düz Kas, Halk Sağlığı: Sağlık hizmetleri ve sağlık politikalarının temel özellikleri; Sağlık hizmetlerinin Türkiy'de ve Dünya'da sunumu - sağlık insangücü Ders sunumu
2) Tıbbi Biyokimya: Kalsiyum ve fosfor metabolizması; Tüm yaşam sürecini kapsayan biyokimyasal değişiklikler, Biyofizik: Hücre yüzeyi reseptörlerinin işlevleri ve sinyal iletimi; Elektromanyetik spektrum ve radyasyon, Tıbbi Biyoloji: Kromozomal anomaliler onkogenez; Tek gen hastalıklarının moleküler temeli, Anatomi: Alt ekstremite eklemleri, Fizyoloji: İskelet kasında kasılmanın mekanizması ve enerjetiği; İskelet kasında kasılmanın mekanik özellikleri, Histoloji ve Embriyoloji: Sinir dokusu - Nöronlar, Gastrulasyon, Germ Katmanlarının Oluşumu, Halk Sağlığı: Kişisel Önlemler - Birincil koruma; Kişisel Önlemler - İkincil ve üçüncül koruma Ders sunumu
3) Biyofizik: Radyasyonun tıbbi kullanımı ve korunma yöntemleri; tıbbi görüntüleme, Tıbbi Biyoloji: Genetik hastalıkların incelenmesinde moleküler tanı yöntemleri ve uygulamaları; Epigenetik analiz yöntemleri ve kullanımı; Moleküler ve Hücresel tedaviler ve Gen teknolojisi, Anatomi: Baş-Boyun ve Gövdenin Fonksiyonel Anatomisi; Üst ve Alt Ekstremitelerin Fonksiyonel Anatomisi, Fizyoloji: Nöromüsküler kavşakta ve iskelet kasında uyarım-kasılma bağlantısı; Düz kasta kasılma mekanizması; Düz kas kasılmasının kalsiyum iyonları ile düzenlenmesi, Histoloji ve Embriyoloji: Akson ve Dendritler; Nöronların morfolojik sınıflandırılması; Nöroglia, Halk Sağlığı: Çevresel Önlemler; Değişen çevre - sağlığı geliştiren okullar - şehirler Ders sunumu
4) Biyofizik: Biyolojik Sistemlerde Kontrolün Temelleri - Sibernetik (Kontrol Teorisi); Bilgi Kuramı - Canlı Sistemlerde Bilgi İçeriği ve Bilgi İletimi; Tıbbi Biyoloji: İmmunobiyoloji, Anatomi: Baş-Boyun Kasları; Gövde Kasları, Fizyoloji: Düz kasta kasılma mekanizması ; Düz kasta kasılmanın kalsiyum iyonlarıyla düzenlenmesi, Histoloji ve Embriyoloji: Akson ve dendiritler; Nöronların morfolojik sınıflandırılması, Halk Sağlığı: Değişen iş yaşamı ve sağlığa etkileri; Sağlığı geliştiren işyerleri Ders sunumu
5) Biyofizik: Reseptörlerde Çevirim (Transdüksiyon) ve Psikofizik, Tıbbi Biyoloji: İmmunogenetik, Anatomi: Omuz ve Kol Kasları, Histoloji ve Embriyoloji: Nöroglialar Ders sunumu
6) Biyofizik: Dokularda biyoelektrik potansiyeller, Tıbbi Biyoloji: Kan Grubu Genetiği, Anatomi: Önkol ve El Kasları; Histoloji ve Embriyoloji: Oosit olgunlaşması (Oogenez), Halk Sağlığı: Değişen yaşam biçimleri - sağlığa etkisi (Bulaşıcı hastalıklar) Ders sunumu
7) Tıbbi Biyoloji: Kan Grubu Genetiği, Anatomi: Önkol ve El Kasları, Histoloji ve Embriyoloji: Sperm olgunlaşması (Spermatogenez) ; Döllenme, Halk Sağlığı: Sağlık ölçütleri; Sağlık eğitimi Ders sunumu
8) Tıbbi Biyoloji: Popülasyon Genetiği (Bağlantı ve kromozom haritaları); Gelişim genetiği, Anatomi: Kalça ve Uyluk Kasları, Histoloji ve Embriyoloji: Segmentasyon ve implantasyon; Gastrulasyon ; Embriyonik yaprakların farklılaşması; Embriyolojik dönem I-II (ilk 1 ay), Halk Sağlığı: Doğurganlığın düzenlenmesi Ders sunumu
9) Tıbbi Biyoloji: Genetik danışmanlık, Anatomi: Bacak ve Ayak Kasları, Histoloji ve Embriyoloji: Fetal dönem ; Embriyotoksisite ; Doğmalık Malformasyonlar ; İskelet sistemi gelişimi, Halk Sağlığı: Toplum Sağlığı Açısından Yaşlanma, Laboratuvar dersleri Ders sunumu
10) Sınav Ders sunumu

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar:

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık alanı ile ilgili edineceği bilgi ve becerilerin kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme yeteneğine sahiptir.
2) Sağlık alanında görev alırken temel, dahili ve cerrahi tıp disiplinlerinden öğrendiği bilgi, beceri ve tutumları etik bir çerçevede bütünleştirir.
3) Hekimlik görevini; dil, din, ırk ve cinsel yönelim ayrımı gözetmeden etik değerleri göz önüne alarak adil bir tutumla yerine getirir
4) Birinci basamak hekimlik uygulamaları kapsamında yaşamın her evresine ait genel sağlık sorunlarını yönetir.
5) Bilimsel verileri, sağlık alanında edindiği bilgiler ve kanıta dayalı tıp prensiplerine uygun olarak yorumlar.
6) Vereceği sağlık hizmetinde; güvenli, akılcı bir yaklaşım gösterir, hasta ve çalışan sağlığını önceler, toplum ile iş birliği içerisinde hareket eder.
7) Sağlık hizmetini, hastasının koşul ve tercihlerini gözeterek kanıta dayalı ve güncel tıbbi bilgiler ışığında yürütür.
8) Sağlıkla ilgili ülke ve dünya gündemindeki güncel olayları izler ve değerlendirir.
9) Sahip olduğu bilgi ve becerileri hastayı iyileştirebilmek ve hastalıklar ile mücadele edebilmek adına en uygun biçimde uygular.
10) En güncel ve kaliteli sağlık hizmetini sağlamak için çalışır, içgörü ile hareket ederek hatalarından ders alır, kendini değerlendirir ve eleştirilere açık olarak mükemmelliğe ulaşmaya çalışır.
11) Hastaları ve yakınlarına duyarlı davranarak onların refahı için en iyi bakımı sağlar.
12) Hastaları ve çalışma arkadaşları ile adil, dürüst ve saygı temelinde kuracağı profesyonel ilişkide davranış standartlarına uygun hareket eder.
13) Hastalarının bireysel değerlerine ve mahremiyet haklarına saygı duyarak, hekim hasta ilişkisindeki meslek sırrına riayet eder.
14) Sağlığa erişimin temel bir hak olduğunu unutmadan, sağlık hizmetinin korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili eğitim ve etkinlikleri ekip çalışması yaparak yürütür.
15) Alanıyla ilgili konulardaki düşüncelerini ve olası sorunlara ilişkin çözüm önerilerini bilimsel veriler ile destekleyerek ekip çalışması içinde meslektaşlarına aktarır.
16) Etkileşimde bulunacağı hasta, hasta yakını, özel gereksinimi olan kişiler, meslektaşları, diğer meslek çalışanları ve kurumlar ile etkili iletişim kurar.
17) Sağlık hizmet uygulayıcısı olarak önce kendisine karşı sorumluluk hissederek, kendi iyilik halini ve yetkinliğini sürdürmek ve geliştirmek için çalışır.
18) Mesleki ihtiyaçlar doğrultusunda bilimsel bilginin üretimine ve gelişimine katkı sağlar.
19) Evrensel etik kurallara uygun olarak gerçekleştireceği bilimsel araştırmalar ile kanıta dayalı tıp ve tek sağlık alanlarına ulusal ve uluslararası açıdan anlamlı katkı sağlar.
20) Alanındaki güncel bilgiye erişim için yaşam boyu öğrenme konseptini davranış değişikliği yaparak benimser.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Laboratuvar
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Kurul-Committee 1 % 60
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 5 70 350
Toplam İş Yükü 350