TIP200.06 Kliniğe Giriş KuruluKurumsal BilgilerAkademik Programlar TıpÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Tıp

Önizleme

Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: TIP200.06
Course Name: Kliniğe Giriş Kurulu
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi KADİR DAŞTAN
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Selçuk Şen, Prof. Dr. Derya Aydın, Prof. Dr. Canan Alatlı, Dr. Öğr. Üyesi Yeşin Üresin, Dr. Öğr. Üyesi Asiye Karakullukçu
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin nihai amacı bakteriler, virüsler, mantarlar ve parazitlerin neden olduğu enfeksiyon/hastalıkların anlaşılması, temel patoloji, mikrobiyoloji ve farmakoloji bilgilerini verme, sistemler farmakolojisine ilişkin ilaçların genel farmakolojik özelliklerinin ve klinik kullanım ilkelerinin öğrenilmesine katkıda bulunmaktır. Ayrıca tıbbi mikrobiyoloji, tıbbi patoloji ve tıbbi farmakolojideki araştırmalarına yönelik araştırma becerisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: MİKROBİYOLOJİ: Tıbbi önemi olan bakteri, virus ve parazitlere ilişkin temel bilgilerin verilmesi ve laboratuvarlarda tanımaya yönelik işlemler
PATOLOJİ: Hastalıkların patogenezini, lezyonların makroskopik ve mikroskopik görünümlerini, morfolojik bulgular ile hastalıkların prognostik parametrelerinin ilişkilerini, evreleme ile ilgili morfolojik bulguları ve tedaviye yön verici morfolojik ve genetik bulguları aktarmak ve doğru materyal gönderme ile ilgili bilgi edinme
FARMAKOLOJİ: Farmakolojide genel tanım ve kavramlar, droglar ile ilgili genel farmakokinetik ve farmakodinamik bilgiler, drog uygulama yolları, istenmeyen etkiler, plasebo, uyunç kavramları, drog etkileşimleri ve yeni ilaç geliştirme aşamaları

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Tıbbi önemi olan bakteriler, virüsler, mantarlar ve parazitlerin tanınması Enfeksiyon ajanları ile ilişkili hastalıkların patogenezinin öğrenilmesi Genel Farmakoloji bilgisinin kazanılması
2) Salgın ve pandemilere neden olan enfeksiyon ajanların tanınması
3) Enfeksiyonlara karşı savunmada immün yanıtlar ve fonksiyonun bilinmesi
4) İmmün sistemin tanıma ve aktivasyon mekanizmalarının bilinmesi
5) İmmün patalojiler
6) Aşılar ve halk sağlığı açısından öneminin bilinmesi
7) Pandemi nedenleri ve sonuçlarının öğrenilmesi Pandeminin virolojik immünolojik ve klinik yönlerinin bllinmesi Enfeksiyonlarda moleküler tanıların öğrenilmesi

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tıbbi Mikrobiyoloji: 1-Mikroorganizma-insan ilişkileri normal vücut florası 2-Staphylococcus - Streptococcus ve Enterococcus cinsleri 4-Enterobacteriaceae - Genel özellikler - Proteus - Providencia - Morganella ve bağırsak dışı E. coli 3-Bacillus - Corynebacterium ve Listeria cinsleri 5-Klebsiella - Enterobacter - Citrobacter - Serratia - Yersinia cinsleri 6-Pseudomonas - Burkholderia - Stenotrophomonas ve Acinetobacter cinsleri Tıbbi Patoloji: 1-Patolojiye Giriş 2-Hücre gelişimi matürasyon diferansiyasyon 3-Hücre zedelenmesi ve hücre ölümü nedenleri 4-Nekroz somatik ölüm apoptozis 5-Hücresel adaptasyon ve hücre içi birikimler 6-Amiloidoz Tıbbi Farmakoloji: Farmakolojiye giriş İlaç geliştirme ve klinik araştırmalar Çevrimsel araştırma İlaçların uygulama şekiller ve yolları PowerPoint/PDF Sunum Dosyaları Blackboard Ders Videoları
2) Tıbbi Mikrobiyoloji:8-Anaerop sporsuz bakteriler 7-Haemophilus - Bordetella ve Pasteurella cinsleri 10-Borrelia - Leptospira ve Spirillum cinsleri 11-Rickettsia - Orientia ve Coxiella cinsleri 12-Candida cinsi ve klinik önemi olan diğer mayalar 9-Clostridium cinsi Tıbbi Patoloji: 5-Hücresel adaptasyon ve hücre içi birikimler 6-Amiloidoz 7-İltihap I-Tanımlama - adlandırma - akut iltihabın patogenezi 8-İltihap II-Kimyasal medyatörler ve kronik iltihap Tıbbi Farmakoloji: Farmakokinetik - İlaçların emilimi Farmakokinetik-İlaçların dağılımı ve proteinlere bağlanması Farmakokinetik-ilaçların biyotransformasyon süreçleri Farmakokinetik- İlaçların eliminasyonu PowerPoint/PDF Sunum Dosyaları Blackboard Ders Videoları
3) Tıbbi Mikrobiyoloji: 9-Clostridium cinsi 13-Zygomycetes ve dematiyöz mantarlar 14-Malassezia - Hortea - Piedraia - Trichosporon - Microsporum - Trichophyton - Epidermophyton cinsleri 15-Kızamıkçık ve kabakulak virusları 16-Kızamık ve suçiçeği virusları 17-Herpesviruslar (HSV-1 2 - HHV-6 7 8) ve adenoviruslar 18-Viral hepatit etkenleri (A ve E) 19-Viral hepatit etkenleri (B (D ve C) 20-HIV ve diğer retroviruslar 21-Prionlar ve mikroorganizma-prion farkları 22-Onkojen viruslar ve mikroorganizma–kanser ilişkisi 23-Aşılar 24-Mikroorganizmaların sürveyansı ve kontrolü Hastane infeksiyonlarının epidemiyolojisi Uygulama Tıbbi Patoloji: 9-İltihap III-İltihabın morfolojisi iyileşme ve canlı hastalık etkenleri 10-Neoplazi-Tanımlama - terminoloji - sınıflandırma - selim ve habis tümörlerin genel morfolojik özellikleri 11-Kanser epidemiyolojisi - klinik ve patolojik evreleme prognoz 12-Karsinogenez I-Onkogenler 13-Karsinogenez II-Karsinojenik ajanlar 14-Tümör biyolojisi-Hücre kinetiği - Yayılım ve metastaz 15-Ödem ve şok 16-Trombüs - embolüs - infarktüs 17-Moleküler patoloji ve genetik Uygulama Tıbbi Farmakoloji: İlaçların etki mekanizmaları-Doz-konsantrasyon-etki ilişkileri I İlaçların etki mekanizmaları-Doz-konsantrasyon-etki ilişkileri II Reseptörler / reseptör-ilaç etkileşimleri İlaçların etkilerini değiştiren faktörler. İlaçlararası etkileşimler Farmakogenetik Farmakovijilans PowerPoint/PDF Sunum Dosyaları Blackboard Ders Videoları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: PowerPoint/PDF Sunum Dosyaları
Blackboard Ders Videoları
Murray Temel Tıbbi Mikrobiyoloji
Lippincott Farmakoloji
Robbins Temel Patoloji
Bilimsel dergi ve yayınlar
Diğer Kaynaklar: PowerPoint/PDF Presentation Files
Blackboard Lecture Videos
Murray's Basic Medical Microbiology
Lippincott Farmakoloji
Robbins Basic Pathology
Scientific journals and publications

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık alanı ile ilgili edineceği bilgi ve becerilerin kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme yeteneğine sahiptir.
2) Sağlık alanında görev alırken temel, dahili ve cerrahi tıp disiplinlerinden öğrendiği bilgi, beceri ve tutumları etik bir çerçevede bütünleştirir.
3) Hekimlik görevini; dil, din, ırk ve cinsel yönelim ayrımı gözetmeden etik değerleri göz önüne alarak adil bir tutumla yerine getirir
4) Birinci basamak hekimlik uygulamaları kapsamında yaşamın her evresine ait genel sağlık sorunlarını yönetir.
5) Bilimsel verileri, sağlık alanında edindiği bilgiler ve kanıta dayalı tıp prensiplerine uygun olarak yorumlar.
6) Vereceği sağlık hizmetinde; güvenli, akılcı bir yaklaşım gösterir, hasta ve çalışan sağlığını önceler, toplum ile iş birliği içerisinde hareket eder.
7) Sağlık hizmetini, hastasının koşul ve tercihlerini gözeterek kanıta dayalı ve güncel tıbbi bilgiler ışığında yürütür.
8) Sağlıkla ilgili ülke ve dünya gündemindeki güncel olayları izler ve değerlendirir.
9) Sahip olduğu bilgi ve becerileri hastayı iyileştirebilmek ve hastalıklar ile mücadele edebilmek adına en uygun biçimde uygular.
10) En güncel ve kaliteli sağlık hizmetini sağlamak için çalışır, içgörü ile hareket ederek hatalarından ders alır, kendini değerlendirir ve eleştirilere açık olarak mükemmelliğe ulaşmaya çalışır.
11) Hastaları ve yakınlarına duyarlı davranarak onların refahı için en iyi bakımı sağlar.
12) Hastaları ve çalışma arkadaşları ile adil, dürüst ve saygı temelinde kuracağı profesyonel ilişkide davranış standartlarına uygun hareket eder.
13) Hastalarının bireysel değerlerine ve mahremiyet haklarına saygı duyarak, hekim hasta ilişkisindeki meslek sırrına riayet eder.
14) Sağlığa erişimin temel bir hak olduğunu unutmadan, sağlık hizmetinin korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili eğitim ve etkinlikleri ekip çalışması yaparak yürütür.
15) Alanıyla ilgili konulardaki düşüncelerini ve olası sorunlara ilişkin çözüm önerilerini bilimsel veriler ile destekleyerek ekip çalışması içinde meslektaşlarına aktarır.
16) Etkileşimde bulunacağı hasta, hasta yakını, özel gereksinimi olan kişiler, meslektaşları, diğer meslek çalışanları ve kurumlar ile etkili iletişim kurar.
17) Sağlık hizmet uygulayıcısı olarak önce kendisine karşı sorumluluk hissederek, kendi iyilik halini ve yetkinliğini sürdürmek ve geliştirmek için çalışır.
18) Mesleki ihtiyaçlar doğrultusunda bilimsel bilginin üretimine ve gelişimine katkı sağlar.
19) Evrensel etik kurallara uygun olarak gerçekleştireceği bilimsel araştırmalar ile kanıta dayalı tıp ve tek sağlık alanlarına ulusal ve uluslararası açıdan anlamlı katkı sağlar.
20) Alanındaki güncel bilgiye erişim için yaşam boyu öğrenme konseptini davranış değişikliği yaparak benimser.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Laboratuvar

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Kurul-Committee 1 % 60
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 2 60 120
Toplam İş Yükü 120