TIP300.02 Hematopoetik Sistem Hastalıkları KuruluKurumsal BilgilerAkademik Programlar TıpÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Tıp

Önizleme

Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: TIP300.02
Course Name: Hematopoetik Sistem Hastalıkları Kurulu
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
7
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: AYŞEGÜL HANİKOĞLU
Dersi Veren(ler): Tarık Umutoğlu,Lora Ateş,Atakan Yeşil,Itır Şirinoğlu Demiriz,Necati Örmeci,Derya Aydın,Atahan Çağatay,Hasan Hakan Bozkurt,Ozan Toraman,Fatih Aydın,Serpil Baysal,Yeşin Üresin,Selçuk Şen
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Hematopoetik sistemi hastalıklarının oluşum mekanizmalarını, sınıflandırmalarını, morfolojik ve moleküler temel özelliklerini, tanı ve temel tedavi yaklaşımları, tedavide kullanılan ilaçların farmakolojik özellikleri ve önleyici yaklaşımları açıklayabilmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Anesteziyoloji ve Reanimasyon, İç Hastalıkları, Tıbbi Mikrobiyoloji, Enfeksiyon Hastalıkları, Histoloji ve Embriyoloji, Fizyoloji, Tıbbi Biyokimya, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları, Tıbbi Farmakoloji, Genel Cerrahi anabilim dallarındaki hematopoetik sistem hastalıklarına ilişkin konuları içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Anesteziyoloji ve Reanimasyon-Kan Transfüzyonu hakkında bilgi sahibi olmaktır.
2) Tıbbi Patoloji 1-Bağışıklık sisteminin doku ve organları 2-Lenf gangliyonu hastalıkları 3-Hodgkin lenfoma 4-İmmünolojik reaksiyonların genel özellikleri 5-Doku zedelenmesinde immün mekanizmalar 6-Non-Hodgkin lenfomalar 7-Akut lenfoblastik ve akut myeloblastik lösemiler 8-Myeloproliferatif hastalıklar ve myelodisplastik sendromlar 9-Dalak ve timus hastalıkları hakkında bilgi sahibi olmaktır.
3) İç Hastalıkları 1-İnflamasyon ve inflamatuar hastalıklar 2-Hemostaz testlerinin yorumlanması 3-Lenfadenomegaliler ve splenomegaliler 4-Anemili hastaya yaklaşım 5-Organa özgü otoimmun hastalıklar 6-Tolerans mekanizmaları ve otoimmünite 7-Lökosit hastalıkları 8-Kanama Eğilimli Hastaya Yaklaşım 9-Yetişkin hastada primer immün yetmezlikler 10-Transfüzyon ilkeleri 11-Trombosit hastalıkları hakkında bilgi sahibi olmaktır
4) Tıbbi Mikrobiyoloji 1-Klinik Mikrobiyolojide Numune Yönetimi 2-Kan yolu ile bulaşan infeksiyonlarda mikrobiyolojik tanı hakkında bilgi sahibi olmaktır
5) Enfeksiyon Hastalıkları -Ateş; Etyoloji, tanı, tedavi hakkında bilgi sahibi olmaktır.
6) Histoloji ve Embriyoloji-1-Kan ve lenfoid sistem embriyolojisi ve histolojisi hakkında bilgi sahibi olmaktır.
7) Fizyoloji-Nöroimmunoloji fizyolojisi hakkında bilgi sahibi olmaktır.
8) Tıbbi Biyokimya 1-Kan sayımı raporları 2-Folik asit metabolizması ve megaloblastik anemiler fizyopatolojisi hakkında bilgi sahibi olmaktır
9) Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları- 1-Aşılar ve infeksiyon hastalıkları 2-İmmün yetmezlikli hastada öykü ve fizik muayene 3-Çocuk Hemato-onkolojik hastalıklarda temel kavramlar 4-Çocukta karında kitle 5-Çocukta Lenfadenopati hakkında bilgi sahibi olmaktır
10) Tıbbi Farmakoloji Antimikrobiyal Kemoterapötiklerin Genel Özellikleri Beta Laktam Antibiyotikler (Penisilinler) Beta Laktam Antibiyotikler (Sefalosporinler) Monobaktamlar, Karbapenemler, Vankomisin ve Beta-Laktamaz İnhibitörleri Protein Sentez İnhibitörleri Antimetabolitler (Sülfonamidler ve Trimoksazol) Florokinolonlar Dar Spektrumlu Antibiyotikler ve Anti-anaerobik İlaçlar Antifungal İlaçlar Anti-protozoal ilaçlar Antihelmintik ilaçlar Anemi tedavisinde kullanılan ilaçlar hakkında bilgi sahibi olmaktır
11) Genel Cerrahi 1-Dalak hastalıkları hakkında bilgi sahibi olmaktır

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İç Hastalıkları -İnflamasyon ve inflamatuvar hastalıklar,Organa özgü otoimmun hastalıklar,Lenfadenomegaliler ve splenomegaliler,Lökosit hastalıkları Tıbbi Farmakoloji -Antimikrobiyal Kemoterapötikler ,Beta Laktam Antibiyotikler (Penisilinler) ,Beta Laktam Antibiyotikler (Sefalosporinler) ,Anemi tedavisinde kullanılan ilaçlar ,Antifungal İlaçlar İç Hastalıkları -Anemili hastaya yaklaşım Anesteziyoloji ve Reanimasyon -Kan Tranfüzyonları Histoloji ve Embriyoloji -Kan ve lenfoid sistem embriyolojisi ve histolojisi Genel Cerrahi -Dalak hastalıkları Tıbbi Patoloji-Bağışıklık sisteminin doku ve organları ,İmmünolojik reaksiyonların genel özellikleri ,Doku zedelenmesinde immün mekanizmalar
2) Fizyoloji -Nöroimmunoloji fizyolojisi Çocuk sağlığı ve Hastalıkları -Aşılar ve infeksiyon hastalıkları,Çocukta karında kitle ve Lenfadenopati Tıbbi Farmakoloji -Antihelmintik İlaçlar ,Antiprotozoal İlaçlar ,Monobaktamlar, Karbapenemler, Vankomisin ve Beta-Laktamaz İnhibitörleri İç Hastalıkları -Trombosit hastalıkları ,Hemostaz testlerinin yorumlanması ,Kanama Eğilimli Hastaya Yaklaşım ,Transfüzyon ilkeleri Tıbbi Biyokimya -Kan sayımı raporları ,Megaloblastik anemiler fizyopatolojisi Tıbbi Patoloji -Lenf Gangliyonu Hastalıkları,Hodgkin Lenfoma ,Non-Hodgkin lenfomalar
3) İç Hastalıkları -Tolerans mekanizmaları ve otoimmünite,Yetişkin hastada primer immün yetmezlikler Tıbbi Farmakoloji -Protein Sentez İnhibitörleri ,Antimetabolitler (Sülfonamidler ve Trimoksazol) ,Florokinolonlar ,Dar Spektrumlu Antibiyotikler ve Anti-anaerobik İlaçlar Tıbbi Mikrobiyoloji -Klinik Mikrobiyolojide Numune Yönetimi ,Kan yolu ile bulaşan infeksiyonlarda mikrobiyolojik tanı Enfeksiyon Hastalıkları -Ateş; Etyoloji, tanı, tedavi Tıbbi Patoloji -Akut lenfoblastik ve akut myeloblastik lösemiler,Myeloproliferatif hastalıklar ve myelodisplastik sendromlar,Dalak ve timus hastalıkları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar:

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık alanı ile ilgili edineceği bilgi ve becerilerin kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme yeteneğine sahiptir.
2) Sağlık alanında görev alırken temel, dahili ve cerrahi tıp disiplinlerinden öğrendiği bilgi, beceri ve tutumları etik bir çerçevede bütünleştirir.
3) Hekimlik görevini; dil, din, ırk ve cinsel yönelim ayrımı gözetmeden etik değerleri göz önüne alarak adil bir tutumla yerine getirir
4) Birinci basamak hekimlik uygulamaları kapsamında yaşamın her evresine ait genel sağlık sorunlarını yönetir.
5) Bilimsel verileri, sağlık alanında edindiği bilgiler ve kanıta dayalı tıp prensiplerine uygun olarak yorumlar.
6) Vereceği sağlık hizmetinde; güvenli, akılcı bir yaklaşım gösterir, hasta ve çalışan sağlığını önceler, toplum ile iş birliği içerisinde hareket eder.
7) Sağlık hizmetini, hastasının koşul ve tercihlerini gözeterek kanıta dayalı ve güncel tıbbi bilgiler ışığında yürütür.
8) Sağlıkla ilgili ülke ve dünya gündemindeki güncel olayları izler ve değerlendirir.
9) Sahip olduğu bilgi ve becerileri hastayı iyileştirebilmek ve hastalıklar ile mücadele edebilmek adına en uygun biçimde uygular.
10) En güncel ve kaliteli sağlık hizmetini sağlamak için çalışır, içgörü ile hareket ederek hatalarından ders alır, kendini değerlendirir ve eleştirilere açık olarak mükemmelliğe ulaşmaya çalışır.
11) Hastaları ve yakınlarına duyarlı davranarak onların refahı için en iyi bakımı sağlar.
12) Hastaları ve çalışma arkadaşları ile adil, dürüst ve saygı temelinde kuracağı profesyonel ilişkide davranış standartlarına uygun hareket eder.
13) Hastalarının bireysel değerlerine ve mahremiyet haklarına saygı duyarak, hekim hasta ilişkisindeki meslek sırrına riayet eder.
14) Sağlığa erişimin temel bir hak olduğunu unutmadan, sağlık hizmetinin korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili eğitim ve etkinlikleri ekip çalışması yaparak yürütür.
15) Alanıyla ilgili konulardaki düşüncelerini ve olası sorunlara ilişkin çözüm önerilerini bilimsel veriler ile destekleyerek ekip çalışması içinde meslektaşlarına aktarır.
16) Etkileşimde bulunacağı hasta, hasta yakını, özel gereksinimi olan kişiler, meslektaşları, diğer meslek çalışanları ve kurumlar ile etkili iletişim kurar.
17) Sağlık hizmet uygulayıcısı olarak önce kendisine karşı sorumluluk hissederek, kendi iyilik halini ve yetkinliğini sürdürmek ve geliştirmek için çalışır.
18) Mesleki ihtiyaçlar doğrultusunda bilimsel bilginin üretimine ve gelişimine katkı sağlar.
19) Evrensel etik kurallara uygun olarak gerçekleştireceği bilimsel araştırmalar ile kanıta dayalı tıp ve tek sağlık alanlarına ulusal ve uluslararası açıdan anlamlı katkı sağlar.
20) Alanındaki güncel bilgiye erişim için yaşam boyu öğrenme konseptini davranış değişikliği yaparak benimser.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Kurul-Committee 1 % 60
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 1 150 150
Laboratuvar 1 50 50
Toplam İş Yükü 200