TIP300.05 Gastrointestinal Sistem ve Metabolizma Hastalıkları KuruluKurumsal BilgilerAkademik Programlar TıpÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Tıp

Önizleme

Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: TIP300.05
Course Name: Gastrointestinal Sistem ve Metabolizma Hastalıkları Kurulu
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
7
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: AYŞEGÜL HANİKOĞLU
Dersi Veren(ler): Ozan Toraman,Hasan Hakan Bozkurt,Fatih Aydın,Tarık Umutoğlu,Bülent Tutluoğlu,Mehmet Erdoğan,Selçuk Şen,Serpil Baysal,Lora Ateş
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Gastrointestinal sistemi ilgilendiren hastalıkların etiyolojisi, patogenezi, kliniği, ayırıcı tanı, tedavi hedeflerini açıklayabilmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Gastrointestinal sistemin Fizyoloji, Tıbbi Biyokimya, Anatomi, Histoloji ve Embriyoloji, İç Hastalıkları, Tıbbi Patoloji, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları, Tıbbi Mikrobiyoloji, Genel Cerrahi, Tıbbi Farmakoloji ve Radyodiagnostik anabilim dalları kapsamında değerlendirilmesine ait konuları içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) FİZYOLOJİ-Gastrointestinal Sistemde Fizyolojik Düzenlenmeler hakkında bilgi sahibi olmaktır.
2) Tıbbi Biyokimya 1-Karaciğer fonksiyon testleri 2-Bilirubin metabolizması ve sarılıkların fizyopatolojisi 3-Kan proteinlerinin özellikleri ve fonksiyonları 4-Kan proteinlerinde görülen değişiklikler ve akut faz reaktanları elektroforez 5-Lipoprotein metabolizması ve bozuklukları 6-Hipo ve hiperlipoproteinemiler hakkında bilgi sahibi olmaktır
3) Anatomi-Sindirim Sistemi Klinik Anatomisi hakkında bilgi sahibi olmaktır
4) Histoloji Ve Embriyoloji-Sindirim Sistemi Histolojisi Ve Embriyolojisi hakkında bilgi sahibi olmaktır
5) İÇ HASTALIKLARI 1-Dispepsi + Bulantı kusma 2-Karın ağrıları 3-Sindirim sistemleri hastalıklarında laboratuvar 4-Özofagus hastalıklarında semptomatoloji 5-Sindirim sistemi kanamaları 6-İshaller 7-Kalın bağırsak hastalıklarında semptomatoloji 8-İkterli ve kolestazlı hastaya yaklaşım 9-Asitli hastaya yaklaşım 10-Portal hipertansiyon 11-Hepato-splenomegali 12-Zehirlenmeler 13-Erişkinde sağlıklı beslenmenin temel ilkeleri hakkında bilgi sahibi olmaktır.
6) TIBBİ PATOLOJİ 1-Oral kavite ve tükrük bezi hastalıkları 2-Özofagus hastalıkları 3-Mide hastalıkları 4-İnce ve kalın bağırsak hastalıkları I 5-Bağırsak tümörleri 6-Karaciğerin kolestatik ve metabolik hastalıkları 7-Karaciğerde toksik etkiler ve hepatitler 8-Siroz 9-Karaciğerin neoplastik ve nonneoplastik kitleleri 10-Safra kesesi safra yolları hastalıkları ve tümörleri 11-Pankreas hastalıkları ve tümörleri hakkında bilgi sahibi olmaktır
7) ÇOCUK SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI Sarılıklı çocuğa yaklaşım Doğumsal Metabolizma Hastalıkları GİS Hastalıklarında sık rastlanılan semptomlar Çocukluk çağında sağlıklı beslenme Beslenme bozuklukları ve sorunları hakkında bilgi sahibi olmaktır.
8) TIBBİ MİKROBİYOLOJİ 1-Salmonella 2-Shigella ve bağırsak patojeni E. coli 3-Vibrio cholerae ve diğer Vibrio türleri 4-Campylobacter ve Helicobacter cinsleri 5-Viral gastroenterit etkenleri 6-Sindirim sistemi infeksiyonu etkeni protozoonlar (E. histolytica G. lamblia B. hominis Cryptosporidium cinsi) 7-Sindirim sistemi infeksiyonu etkeni protozoonlar (Balantidium coli ve Isospora - Microsporidia - Cyclospora cinsleri) 8-Sestotlar 9-Trematotlar 10-Nematotlar hakkında bilgi sahibi olmak
9) GENEL CERRAHİ 1-Akut karın ve GİS cerrahi acilleri I 2-Akut karın ve GİS cerrahi acilleri II 3-Gastrointestinal sistem kanamaları hakkında bilgi sahibi olmaktır.
10) TIBBİ FARMAKOLOJİ 1-Laksatif - Purgatif ve antidiyareik droglar 2-Emetik ve antiemetik droglar 3-Antihelmintikler ve ektoparazitlere etkili droglar 4-Antifungaller 5-Antiseptikler ve dezenfektanlar
11) Radyodiagnostik-Direkt Grafi hakkında bilgi sahibi olmak

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Fizyoloji-Gastrointestinal sistemde fizyolojik düzenlemeler Tıbbi Mikrobiyoloji -Salmonella ve Shigella türleri,Bağırsak patojeni olan diğer Enterobactericeae türleri,Listeria ve Yersinia türleri,Vibrio, Campylobacter ve Helicobacter türleri Anatomi-Sindirim sistemi klinik anatomisi İç Hastalıkları-Sindirim sistemleri hastalıklarında laboratuvar   ,Özofagus hastalıklarında semptomatoloji ,Dispepsi + Bulantı kusma ,Karın ağrıları Biyokimya-Karaciğer Fonksiyon Testleri Patoloji-Özofagus hastalıkları ,Mide hastalıkları ,Oral kavite ve tükrük bezi hastalıkları,İnce ve kalın bağırsak hastalıkları
2) Tıbbi Biyokimya -Bilirubin metabolizması ve sarılıkların fizyopatolojisi,Lipoprotein metabolizması ve bozuklukları,Hipo ve hiperlipoproteinemiler,Kan proteinlerinin özellikleri ve fonksiyonları İç Hastalıkları-Asitli Hastaya Yaklaşım,Hepatosplenomegali,ishaller,Zehirlenmeler Radyodiagnostik-Direkt Grafi Tıbbi Farmakoloji-Laksatif - Purgatif ve antidiyareik ilaçlar,Emetik ve antiemetik ilaçlar,Peptik ülser tedavisinde kullanılan ilaçlar Tıbbi Mikrobiyoloji-Protozoonlar, Sestodlar,Viral Gastroenterit Etkenleri Patoloji-Karaciğerin kolestatik ve metabolik hastalıkları,Karaciğerde toksik etkiler ve hepatitler,Siroz ,Safra kesesi safra yolları hastalıkları ve tümörleri Genel Cerrahi -Akut karın ve GİS cerrahi acilleri ,GİS kanamaları, Histoloji-Sindirim Sistemi histolojisi ve embriyolojisi
3) Tıbbi Biyokimya- Kan proteinlerinde görülen değişiklikler ve akut faz reaktanları elektroforez Tıbbi Mikrobiyoloji -Trematodlar ,Nematodlar ,Gastrointestinal infeksiyonların mikrobiyolojik tanısı Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları -Sarılıklı çocuğa yaklaşım ,Doğumsal metabolizma hastalıkları  ,GİS hastalıklarında sık rastlanan semptomlar,Çocukluk çağında sağlıklı beslenme ,Beslenme bozuklukları ve sorunları İç Hastalıkları-Portal hipertansiyon,Kolestaz,GİS Kanamaları,Kalın bağırsak hastalıklarında semptomatoloji,Erişkinde sağlıklı beslenmenin temel ilkeleri Patoloji-Bağırsak tümörleri ,Karaciğerin neoplastik ve nonneoplastik kitleleri ,Pankreas hastalıkları ve tümörleri

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar:

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık alanı ile ilgili edineceği bilgi ve becerilerin kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme yeteneğine sahiptir.
2) Sağlık alanında görev alırken temel, dahili ve cerrahi tıp disiplinlerinden öğrendiği bilgi, beceri ve tutumları etik bir çerçevede bütünleştirir.
3) Hekimlik görevini; dil, din, ırk ve cinsel yönelim ayrımı gözetmeden etik değerleri göz önüne alarak adil bir tutumla yerine getirir
4) Birinci basamak hekimlik uygulamaları kapsamında yaşamın her evresine ait genel sağlık sorunlarını yönetir.
5) Bilimsel verileri, sağlık alanında edindiği bilgiler ve kanıta dayalı tıp prensiplerine uygun olarak yorumlar.
6) Vereceği sağlık hizmetinde; güvenli, akılcı bir yaklaşım gösterir, hasta ve çalışan sağlığını önceler, toplum ile iş birliği içerisinde hareket eder.
7) Sağlık hizmetini, hastasının koşul ve tercihlerini gözeterek kanıta dayalı ve güncel tıbbi bilgiler ışığında yürütür.
8) Sağlıkla ilgili ülke ve dünya gündemindeki güncel olayları izler ve değerlendirir.
9) Sahip olduğu bilgi ve becerileri hastayı iyileştirebilmek ve hastalıklar ile mücadele edebilmek adına en uygun biçimde uygular.
10) En güncel ve kaliteli sağlık hizmetini sağlamak için çalışır, içgörü ile hareket ederek hatalarından ders alır, kendini değerlendirir ve eleştirilere açık olarak mükemmelliğe ulaşmaya çalışır.
11) Hastaları ve yakınlarına duyarlı davranarak onların refahı için en iyi bakımı sağlar.
12) Hastaları ve çalışma arkadaşları ile adil, dürüst ve saygı temelinde kuracağı profesyonel ilişkide davranış standartlarına uygun hareket eder.
13) Hastalarının bireysel değerlerine ve mahremiyet haklarına saygı duyarak, hekim hasta ilişkisindeki meslek sırrına riayet eder.
14) Sağlığa erişimin temel bir hak olduğunu unutmadan, sağlık hizmetinin korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili eğitim ve etkinlikleri ekip çalışması yaparak yürütür.
15) Alanıyla ilgili konulardaki düşüncelerini ve olası sorunlara ilişkin çözüm önerilerini bilimsel veriler ile destekleyerek ekip çalışması içinde meslektaşlarına aktarır.
16) Etkileşimde bulunacağı hasta, hasta yakını, özel gereksinimi olan kişiler, meslektaşları, diğer meslek çalışanları ve kurumlar ile etkili iletişim kurar.
17) Sağlık hizmet uygulayıcısı olarak önce kendisine karşı sorumluluk hissederek, kendi iyilik halini ve yetkinliğini sürdürmek ve geliştirmek için çalışır.
18) Mesleki ihtiyaçlar doğrultusunda bilimsel bilginin üretimine ve gelişimine katkı sağlar.
19) Evrensel etik kurallara uygun olarak gerçekleştireceği bilimsel araştırmalar ile kanıta dayalı tıp ve tek sağlık alanlarına ulusal ve uluslararası açıdan anlamlı katkı sağlar.
20) Alanındaki güncel bilgiye erişim için yaşam boyu öğrenme konseptini davranış değişikliği yaparak benimser.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Kurul-Committee 1 % 60
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 1 150 150
Laboratuvar 1 50 50
Toplam İş Yükü 200