Dersin Amacı: |
Gastrointestinal sistemi ilgilendiren hastalıkların etiyolojisi, patogenezi, kliniği, ayırıcı tanı, tedavi hedeflerini açıklayabilmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Gastrointestinal sistemin Fizyoloji, Tıbbi Biyokimya, Anatomi, Histoloji ve Embriyoloji, İç Hastalıkları, Tıbbi Patoloji, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları, Tıbbi Mikrobiyoloji, Genel Cerrahi, Tıbbi Farmakoloji ve Radyodiagnostik anabilim dalları kapsamında değerlendirilmesine ait konuları içermektedir. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Fizyoloji-Gastrointestinal sistemde fizyolojik düzenlemeler
Tıbbi Mikrobiyoloji -Salmonella ve Shigella türleri,Bağırsak patojeni olan diğer Enterobactericeae türleri,Listeria ve Yersinia türleri,Vibrio, Campylobacter ve Helicobacter türleri
Anatomi-Sindirim sistemi klinik anatomisi
İç Hastalıkları-Sindirim sistemleri hastalıklarında laboratuvar ,Özofagus hastalıklarında semptomatoloji ,Dispepsi + Bulantı kusma ,Karın ağrıları
Biyokimya-Karaciğer Fonksiyon Testleri
Patoloji-Özofagus hastalıkları ,Mide hastalıkları ,Oral kavite ve tükrük bezi hastalıkları,İnce ve kalın bağırsak hastalıkları
|
|
2) |
Tıbbi Biyokimya -Bilirubin metabolizması ve sarılıkların fizyopatolojisi,Lipoprotein metabolizması ve bozuklukları,Hipo ve hiperlipoproteinemiler,Kan proteinlerinin özellikleri ve fonksiyonları
İç Hastalıkları-Asitli Hastaya Yaklaşım,Hepatosplenomegali,ishaller,Zehirlenmeler
Radyodiagnostik-Direkt Grafi
Tıbbi Farmakoloji-Laksatif - Purgatif ve antidiyareik ilaçlar,Emetik ve antiemetik ilaçlar,Peptik ülser tedavisinde kullanılan ilaçlar
Tıbbi Mikrobiyoloji-Protozoonlar, Sestodlar,Viral Gastroenterit Etkenleri
Patoloji-Karaciğerin kolestatik ve metabolik hastalıkları,Karaciğerde toksik etkiler ve hepatitler,Siroz ,Safra kesesi safra yolları hastalıkları ve tümörleri
Genel Cerrahi -Akut karın ve GİS cerrahi acilleri ,GİS kanamaları,
Histoloji-Sindirim Sistemi histolojisi ve embriyolojisi |
|
3) |
Tıbbi Biyokimya- Kan proteinlerinde görülen değişiklikler ve akut faz reaktanları elektroforez
Tıbbi Mikrobiyoloji -Trematodlar ,Nematodlar ,Gastrointestinal infeksiyonların mikrobiyolojik tanısı
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları -Sarılıklı çocuğa yaklaşım ,Doğumsal metabolizma hastalıkları ,GİS hastalıklarında sık rastlanan semptomlar,Çocukluk çağında sağlıklı beslenme ,Beslenme bozuklukları ve sorunları
İç Hastalıkları-Portal hipertansiyon,Kolestaz,GİS Kanamaları,Kalın bağırsak hastalıklarında semptomatoloji,Erişkinde sağlıklı beslenmenin temel ilkeleri
Patoloji-Bağırsak tümörleri ,Karaciğerin neoplastik ve nonneoplastik kitleleri ,Pankreas hastalıkları ve tümörleri |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Sağlık alanı ile ilgili edineceği bilgi ve becerilerin kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme yeteneğine sahiptir. |
|
2) |
Sağlık alanında görev alırken temel, dahili ve cerrahi tıp disiplinlerinden öğrendiği bilgi, beceri ve tutumları etik bir çerçevede bütünleştirir. |
|
3) |
Hekimlik görevini; dil, din, ırk ve cinsel yönelim ayrımı gözetmeden etik değerleri göz önüne alarak adil bir tutumla yerine getirir |
|
4) |
Birinci basamak hekimlik uygulamaları kapsamında yaşamın her evresine ait genel sağlık sorunlarını yönetir. |
|
5) |
Bilimsel verileri, sağlık alanında edindiği bilgiler ve kanıta dayalı tıp prensiplerine uygun olarak yorumlar. |
|
6) |
Vereceği sağlık hizmetinde; güvenli, akılcı bir yaklaşım gösterir, hasta ve çalışan sağlığını önceler, toplum ile iş birliği içerisinde hareket eder. |
|
7) |
Sağlık hizmetini, hastasının koşul ve tercihlerini gözeterek kanıta dayalı ve güncel tıbbi bilgiler ışığında yürütür. |
|
8) |
Sağlıkla ilgili ülke ve dünya gündemindeki güncel olayları izler ve değerlendirir. |
|
9) |
Sahip olduğu bilgi ve becerileri hastayı iyileştirebilmek ve hastalıklar ile mücadele edebilmek adına en uygun biçimde uygular. |
|
10) |
En güncel ve kaliteli sağlık hizmetini sağlamak için çalışır, içgörü ile hareket ederek hatalarından ders alır, kendini değerlendirir ve eleştirilere açık olarak mükemmelliğe ulaşmaya çalışır. |
|
11) |
Hastaları ve yakınlarına duyarlı davranarak onların refahı için en iyi bakımı sağlar. |
|
12) |
Hastaları ve çalışma arkadaşları ile adil, dürüst ve saygı temelinde kuracağı profesyonel ilişkide davranış standartlarına uygun hareket eder. |
|
13) |
Hastalarının bireysel değerlerine ve mahremiyet haklarına saygı duyarak, hekim hasta ilişkisindeki meslek sırrına riayet eder. |
|
14) |
Sağlığa erişimin temel bir hak olduğunu unutmadan, sağlık hizmetinin korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili eğitim ve etkinlikleri ekip çalışması yaparak yürütür. |
|
15) |
Alanıyla ilgili konulardaki düşüncelerini ve olası sorunlara ilişkin çözüm önerilerini bilimsel veriler ile destekleyerek ekip çalışması içinde meslektaşlarına aktarır. |
|
16) |
Etkileşimde bulunacağı hasta, hasta yakını, özel gereksinimi olan kişiler, meslektaşları, diğer meslek çalışanları ve kurumlar ile etkili iletişim kurar. |
|
17) |
Sağlık hizmet uygulayıcısı olarak önce kendisine karşı sorumluluk hissederek, kendi iyilik halini ve yetkinliğini sürdürmek ve geliştirmek için çalışır. |
|
18) |
Mesleki ihtiyaçlar doğrultusunda bilimsel bilginin üretimine ve gelişimine katkı sağlar. |
|
19) |
Evrensel etik kurallara uygun olarak gerçekleştireceği bilimsel araştırmalar ile kanıta dayalı tıp ve tek sağlık alanlarına ulusal ve uluslararası açıdan anlamlı katkı sağlar. |
|
20) |
Alanındaki güncel bilgiye erişim için yaşam boyu öğrenme konseptini davranış değişikliği yaparak benimser. |
|