TIP400.02 Çocuk Sağlığı ve HastalıklarıKurumsal BilgilerAkademik Programlar TıpÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Tıp

Önizleme

Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: TIP400.02
Course Name: Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
15
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. SERPİL UĞUR BAYSAL
Dersi Veren(ler): Öğretim Üyeleri
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Çocuk gelişimi, sağlıklı beslenme, çocuk sağlığının korunması ile temel hastalıkların tanı ve tedavi yöntemlerinin öğrenilmesi.
Dersin İçeriği: Yenidoğan, çocuk ve adolesan gelişimi, sağlığı ve hastalıkları hakkında genel bilgiler, Pediatride koruma, tanı ve tedavi yöntemleri, Beslenme (anne sütü, ek besinler), büyüme, aşılama, tarama programları, Genetik, yapısal, metabolik hastalıklar, Çocukluk çağının enfeksiyöz, hematolojik, onkolojik, solunum, kalp-damar, gastrointestinal, renal, romatolojik, metabolik, alerjik, nörolojik ve endokrin hastalıklarında hikaye alma, fizik muayene, laboratuvar incelemeleri ve güncel tedavi yöntemleri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Başvuran çocuk ve ergenlerin genel sağlık durumlarını değerlendirebilir. Çocuk ve ergenlerde sık karşılaşılan hastalıkları ve nedenlerini bireyin çevresi ile etkileşimini göz önüne alarak açıklayabilir. Çocuk ve ergenlerin sağlığın korunmasına yönelik yaklaşım ve uygulamaları açıklayabilir.
2) Başvuran çocuk ve yakınlarından etkili iletişim ilkelerini uygulayarak tıbbi öykü alabilir. Çocuk ve ergenin sistemik fizik muayenesini yapabilir. Çocukluk çağında sık görülen hastalıklar için gerekli tanısal testleri uygun sırada planlayabilir ve sonuçlarını yorumlayabilir.
3) Tıbbi öykü ve fizik muayene bulgularına dayalı ve yaşa uygun olarak ayırıcı tanı yapabilir. Çocukluk çağında sık görülen hastalıkların temel tedavi ve takip yaklaşımlarını açıklayabilir. Tıbbi bakım süreçlerinde mesleki değerlere, etik ilkelere ve yasal düzenlemelere uygun davranır.
4) Tıbbi bakım süreçlerinde meslektaşları ve diğer sağlık çalışanları ile ekip çalışmasına katılır. Hasta bakımında kanıta dayalı kararlar vermek için uygun veri kaynaklarını (ders kitapları, literatür taraması, dijital veri tabanları vb.) kullanarak elde ettikleri bilgileri eleştirel olarak değerlendirebilmelidir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Yenidoğan, çocuk ve adolesan gelişimi, sağlığı ve hastalıkları hakkında genel bilgiler
2) Pediatride sık kullanılan koruma, tanı ve tedavi yöntemleri
3) Beslenme (anne sütü, ek besinler), büyüme, aşılama, tarama programları
4) Genetik, yapısal, metabolik hastalıklar
5) Çocukluk çağının enfeksiyöz, hematolojik, onkolojik, solunum, kalp-damar hastalıklarında anamnez alma ve hastalıkların yönetimi
6) Çocuk ve adölesanlardaki renal, romatolojik ve metabolik hastalıkların tanı ve tedavi yöntemleri
7) Çocukluk çağı alerjik, nörolojik ve endokrin hastalıklarında hikaye alma, tanı ve tedavi yöntemleri
8) Çocuklarda bağışıklanmanın önemi, bilimsel olmayan aşı karşıtlığı ile mücadele yöntemleri ve çocuklardaki acil cerrahi işlemler
9) Staj sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar:

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık alanı ile ilgili edineceği bilgi ve becerilerin kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme yeteneğine sahiptir. 3
2) Sağlık alanında görev alırken temel, dahili ve cerrahi tıp disiplinlerinden öğrendiği bilgi, beceri ve tutumları etik bir çerçevede bütünleştirir. 3
3) Hekimlik görevini; dil, din, ırk ve cinsel yönelim ayrımı gözetmeden etik değerleri göz önüne alarak adil bir tutumla yerine getirir 3
4) Birinci basamak hekimlik uygulamaları kapsamında yaşamın her evresine ait genel sağlık sorunlarını yönetir. 3
5) Bilimsel verileri, sağlık alanında edindiği bilgiler ve kanıta dayalı tıp prensiplerine uygun olarak yorumlar. 3
6) Vereceği sağlık hizmetinde; güvenli, akılcı bir yaklaşım gösterir, hasta ve çalışan sağlığını önceler, toplum ile iş birliği içerisinde hareket eder. 3
7) Sağlık hizmetini, hastasının koşul ve tercihlerini gözeterek kanıta dayalı ve güncel tıbbi bilgiler ışığında yürütür. 3
8) Sağlıkla ilgili ülke ve dünya gündemindeki güncel olayları izler ve değerlendirir. 3
9) Sahip olduğu bilgi ve becerileri hastayı iyileştirebilmek ve hastalıklar ile mücadele edebilmek adına en uygun biçimde uygular. 3
10) En güncel ve kaliteli sağlık hizmetini sağlamak için çalışır, içgörü ile hareket ederek hatalarından ders alır, kendini değerlendirir ve eleştirilere açık olarak mükemmelliğe ulaşmaya çalışır. 3
11) Hastaları ve yakınlarına duyarlı davranarak onların refahı için en iyi bakımı sağlar. 3
12) Hastaları ve çalışma arkadaşları ile adil, dürüst ve saygı temelinde kuracağı profesyonel ilişkide davranış standartlarına uygun hareket eder. 3
13) Hastalarının bireysel değerlerine ve mahremiyet haklarına saygı duyarak, hekim hasta ilişkisindeki meslek sırrına riayet eder. 3
14) Sağlığa erişimin temel bir hak olduğunu unutmadan, sağlık hizmetinin korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili eğitim ve etkinlikleri ekip çalışması yaparak yürütür. 3
15) Alanıyla ilgili konulardaki düşüncelerini ve olası sorunlara ilişkin çözüm önerilerini bilimsel veriler ile destekleyerek ekip çalışması içinde meslektaşlarına aktarır. 3
16) Etkileşimde bulunacağı hasta, hasta yakını, özel gereksinimi olan kişiler, meslektaşları, diğer meslek çalışanları ve kurumlar ile etkili iletişim kurar. 3
17) Sağlık hizmet uygulayıcısı olarak önce kendisine karşı sorumluluk hissederek, kendi iyilik halini ve yetkinliğini sürdürmek ve geliştirmek için çalışır. 3
18) Mesleki ihtiyaçlar doğrultusunda bilimsel bilginin üretimine ve gelişimine katkı sağlar. 3
19) Evrensel etik kurallara uygun olarak gerçekleştireceği bilimsel araştırmalar ile kanıta dayalı tıp ve tek sağlık alanlarına ulusal ve uluslararası açıdan anlamlı katkı sağlar. 3
20) Alanındaki güncel bilgiye erişim için yaşam boyu öğrenme konseptini davranış değişikliği yaparak benimser. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Gözlem
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Derse Özgü Staj 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 1 100 100
Uygulama 2 85 170
Derse Özgü Staj 2 85 170
Toplam İş Yükü 440