TIP035 Kök Hücreler ve Rejeneratif TıpKurumsal BilgilerAkademik Programlar TıpÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Tıp

Önizleme

Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: TIP035
Course Name: Kök Hücreler ve Rejeneratif Tıp
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
2
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi TAYFUN DİKMEN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Tayfun Dikmen
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Verilen derste tıp fakültesi öğrencilerinin kök hücreler ve rejeneratif tıp alanında bilgi sahibi olmaları; kök hücre uygulamaları, biyomühendislik, hücresel tedavi yöntemleri gibi hususlarda yenilikçi tedavi yaklaşımları ve güncel araştırmaların getirdiği medikal yenilikleri öğrenmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: 1-Kök Hücre Tarihçesi, Önemli Buluşlar ve Ülkemizde Kök Hücre Araştırmaları
2-Kök Hücrelerin Sınıflandırılması, Yetişkin Kök Hücreler
3-Hücre Kültürü Ekipmanları ve Materyalleri
4-Primer Kök Hücre İzolasyonu ve Karakterizasyonu
5-Mezenkimal Kök Hücreler, İndüklenmiş Pluripotent Kök Hücreler ve Embriyonik Kök Hücreler
6-Mezenkimal Kök Hücrelerin Farklılaşma Mekanizmaları, Kök Hücrelerin Aksiyon Mekanizması ve Parakrin Etkileri
7-Rejeneratif Tıp Yaklaşımları ve Etik; PRP, SVF ve Klinik Potansiyelleri
8-Koşullandırılmış Medyım ve Klinik Potansiyelleri, Eksozomlar ve Klinik Potansiyelleri
9-Kök Hücrelerin Klinik Potansiyelleri
10-Doku Mühendisliği - Biyomateryal Seçimi, Kök Hücre Kaynağı Seçimi ve Bİr Araştırmanın Dizayn Eidlmesi
11-Muskoskeletal Doku Mühendisliği, Nöral Doku Mühendisliği
12-Kanser Kök Hücreleri; Kök Hücrelerin anti-Kanser Araştırmalarda Kullanımı; İlaç Hedeflemeli Tedavi Sistemleri
13- Grup Çalışması: Örnek Bir Çalışma Planlanması
14- Grup Çalışması: Örnek Bir Çalışma Planlanması

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Dersi alan öğrenciler rejeneratif tıp alanında kullanılan kök hücreleri, hücresel tedavi yöntemlerini, doku mühendisliği yaklaşımlarını bilir. Bu bilgilerini bir araştırma projesi hazırlamada ve alanda yayınlanan makalelerin takibinde yetkinlikle kullanabilir. Öğrenciler, kök hücrelerin genel özelliklerini, izolasyon ve karakterizasyon yöntemlerini, tedavide kullanım potansiyellerini bilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) 1-Kök Hücre Tarihçesi, Önemli Buluşlar ve Ülkemizde Kök Hücre Araştırmaları 1-TÜBA- Kök Hücre Araştırmalarında Güncel Kavramlar, 2004, ISBN: 975-8593-63-3 2-Kök Hücre, Prof. Dr. Alp Can, ISBN: 9786257409629
2) Kök Hücrelerin Sınıflandırılması, Yetişkin Kök Hücreler Kök Hücre, Prof. Dr. Alp Can, ISBN: 9786257409629
3) Hücre Kültürü Ekipmanları ve Materyalleri Culture of Animal Cells: A Manual of Basic Technique and Specialized Applications, R. Ian Freshney, ISBN: 9780470649367
4) Primer Kök Hücre İzolasyonu ve Karakterizasyonu
5) Mezenkimal Kök Hücreler, İndüklenmiş Pluripotent Kök Hücreler ve Embriyonik Kök Hücreler Culture of Animal Cells: A Manual of Basic Technique and Specialized Applications, R. Ian Freshney, ISBN: 9780470649367 Kök Hücre, Prof. Dr. Alp Can, ISBN: 9786257409629
6) Mezenkimal Kök Hücrelerin Farklılaşma Mekanizmaları, Kök Hücrelerin Aksiyon Mekanizması ve Parakrin Etkileri Culture of Animal Cells: A Manual of Basic Technique and Specialized Applications, R. Ian Freshney, ISBN: 9780470649367
7) Rejeneratif Tıp Yaklaşımları ve Etik; PRP, SVF ve Klinik Potansiyelleri Culture of Animal Cells: A Manual of Basic Technique and Specialized Applications, R. Ian Freshney, ISBN: 9780470649367
8) Koşullandırılmış Medyum ve Klinik Potansiyelleri, Eksozomlar ve Klinik Potansiyelleri Culture of Animal Cells: A Manual of Basic Technique and Specialized Applications, R. Ian Freshney, ISBN: 9780470649367
9) Kök Hücrelerin Klinik Potansiyelleri TÜBA- Kök Hücre Biyolojisi ve Klinik Uygulamalar, ISBN: 978-9944-252-29-4 Kök Hücre, Prof. Dr. Alp Can, ISBN: 9786257409629
10) Doku Mühendisliği - Biyomateryal Seçimi, Kök Hücre Kaynağı Seçimi ve Bir Araştırmanın Dizayn Edilmesi Biomaterials and Tissue Engineering, Oguzhan Gunduz, ISBN 978-3-031-35831-9 Novel Biomaterials for Regenerative Medicine, Heung Jae Chun, ISBN 978-981-13-0946-5
11) Muskoskeletal Doku Mühendisliği, Nöral Doku Mühendisliği Biomaterials and Tissue Engineering, Oguzhan Gunduz, ISBN 978-3-031-35831-9 Novel Biomaterials for Regenerative Medicine, Heung Jae Chun, ISBN 978-981-13-0946-5
12) Kanser Kök Hücreleri; Kök Hücrelerin anti-Kanser Araştırmalarda Kullanımı; İlaç Hedeflemeli Tedavi Sistemleri KONTROLLÜ SALIM SİSTEMLERİ, Aylâ Z. Gürsoy Cancer Stem Cells, Liu and Justin D. Lathia, ISBN 978-0-12-803892-5
13) Grup Çalışması: Örnek Bir Çalışma Planlanması Önceki derslerin tekrarı
14) Grup Çalışması: Örnek Bir Çalışma Planlanması Önceki derslerin tekrarı. Derse başlamadan önce grup çalışmasının sonlandırılması ve gönderilmesi gereklidir.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: 1-TÜBA- Kök Hücre Araştırmalarında Güncel Kavramlar, 2004, ISBN: 975-8593-63-3
2-Kök Hücre, Prof. Dr. Alp Can, ISBN: 9786257409629
3-Culture of Animal Cells: A Manual of Basic Technique and Specialized Applications, R. Ian Freshney, ISBN: 9780470649367
4-TÜBA- Kök Hücre Biyolojisi ve Klinik Uygulamalar, ISBN: 978-9944-252-29-4
5-Biomaterials and Tissue Engineering, Oguzhan Gunduz, ISBN 978-3-031-35831-9
6-Novel Biomaterials for Regenerative Medicine, Heung Jae Chun, ISBN 978-981-13-0946-5
7-KONTROLLÜ SALIM SİSTEMLERİ, Aylâ Z. Gürsoy
8-Cancer Stem Cells, Liu and Justin D. Lathia, ISBN 978-0-12-803892-5

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık alanı ile ilgili edineceği bilgi ve becerilerin kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme yeteneğine sahiptir.
2) Sağlık alanında görev alırken temel, dahili ve cerrahi tıp disiplinlerinden öğrendiği bilgi, beceri ve tutumları etik bir çerçevede bütünleştirir.
3) Hekimlik görevini; dil, din, ırk ve cinsel yönelim ayrımı gözetmeden etik değerleri göz önüne alarak adil bir tutumla yerine getirir
4) Birinci basamak hekimlik uygulamaları kapsamında yaşamın her evresine ait genel sağlık sorunlarını yönetir.
5) Bilimsel verileri, sağlık alanında edindiği bilgiler ve kanıta dayalı tıp prensiplerine uygun olarak yorumlar.
6) Vereceği sağlık hizmetinde; güvenli, akılcı bir yaklaşım gösterir, hasta ve çalışan sağlığını önceler, toplum ile iş birliği içerisinde hareket eder.
7) Sağlık hizmetini, hastasının koşul ve tercihlerini gözeterek kanıta dayalı ve güncel tıbbi bilgiler ışığında yürütür.
8) Sağlıkla ilgili ülke ve dünya gündemindeki güncel olayları izler ve değerlendirir.
9) Sahip olduğu bilgi ve becerileri hastayı iyileştirebilmek ve hastalıklar ile mücadele edebilmek adına en uygun biçimde uygular.
10) En güncel ve kaliteli sağlık hizmetini sağlamak için çalışır, içgörü ile hareket ederek hatalarından ders alır, kendini değerlendirir ve eleştirilere açık olarak mükemmelliğe ulaşmaya çalışır.
11) Hastaları ve yakınlarına duyarlı davranarak onların refahı için en iyi bakımı sağlar.
12) Hastaları ve çalışma arkadaşları ile adil, dürüst ve saygı temelinde kuracağı profesyonel ilişkide davranış standartlarına uygun hareket eder.
13) Hastalarının bireysel değerlerine ve mahremiyet haklarına saygı duyarak, hekim hasta ilişkisindeki meslek sırrına riayet eder.
14) Sağlığa erişimin temel bir hak olduğunu unutmadan, sağlık hizmetinin korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili eğitim ve etkinlikleri ekip çalışması yaparak yürütür.
15) Alanıyla ilgili konulardaki düşüncelerini ve olası sorunlara ilişkin çözüm önerilerini bilimsel veriler ile destekleyerek ekip çalışması içinde meslektaşlarına aktarır.
16) Etkileşimde bulunacağı hasta, hasta yakını, özel gereksinimi olan kişiler, meslektaşları, diğer meslek çalışanları ve kurumlar ile etkili iletişim kurar.
17) Sağlık hizmet uygulayıcısı olarak önce kendisine karşı sorumluluk hissederek, kendi iyilik halini ve yetkinliğini sürdürmek ve geliştirmek için çalışır.
18) Mesleki ihtiyaçlar doğrultusunda bilimsel bilginin üretimine ve gelişimine katkı sağlar.
19) Evrensel etik kurallara uygun olarak gerçekleştireceği bilimsel araştırmalar ile kanıta dayalı tıp ve tek sağlık alanlarına ulusal ve uluslararası açıdan anlamlı katkı sağlar.
20) Alanındaki güncel bilgiye erişim için yaşam boyu öğrenme konseptini davranış değişikliği yaparak benimser.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Grup çalışması ve ödevi

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Grup Projesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Sunum / Seminer 1 1 1
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 45