Dersin Amacı: |
Polimer malzemelerdeki moleküler hareketlilik, deformasyonlar, faz geçişleri, moleküler etkileşimler, polimer malzemelerin çeşitli özellikleri, polimer yapı-özellik ilişkileri, elastisite, viskozite gibi kavramlar ve ilgili modellerin öğretilmesi ile polimer harmanları, kompozitleri ve temel işleme yöntemleri hakkında giriş seviyesinde bilgi verilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Polimer bilimi ile ilgili temel tanım ve kavramlar. Polimerlerin kimyasal yapı ve özellikleri. Polimerlerde konfigürasyonu ve konformasyonu. Polimer çözeltileri, çözünürlük kriterleri ve polimer çözeltilerinin termodinamiği. Polimerlerin katı hal özellikleri ve kristal yapıları. Camsı geçiş, kristallenme ve erime süreçleri. Amorf polimerler ve elastomerlerin yapıları. Polimerlerin mekanik özellikleri, viskozite, viskoelastiklik, sünme ve gevşeme davranışları. Polimerlerin yapı-özellik ilişkileri. Polimerlerin ısıl ve elektriksel özellikleri. Çapraz bağlı polimerler. Polimer harman ve kompozitler. Polimer işleme yöntemleri. Sıvı kristal polimerler. Ticari polimerlerin özellikleri. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Polimer bilimindeki temel tanım ve kavramlar. Polimer biliminin kısa tarihçesi. Polimerlerin sınıflandırılması – ticari polimerler |
Ders notları, diğer kaynaklar |
2) |
Polimerizasyon yöntemleri. Polimer zincirlerin konfigürasyonu ve konformasyonu. |
Ders notları, diğer kaynaklar |
3) |
Polimer kimyası - katı haldeki yapıları, Molekül ağırlığı ve molekül ağırlığı dağılımı kavramları, Polimerlerin kristal yapıları ve morfolojik özellikleri. Amorf bölgeler, faz geçişleri. |
Ders notları, diğer kaynaklar |
4) |
Polimer kimyası ile termal, kimyasal ve mekanik özellikler arasındaki ilişkiler |
Ders notları, diğer kaynaklar |
5) |
Polimer kimyası ile termal, kimyasal ve mekanik özellikler arasındaki ilişkiler |
Ders notları, diğer kaynaklar |
6) |
Polimerlerin mekanik özellikleri, test yöntemleri |
Ders notları, diğer kaynaklar |
7) |
Elastomerler, çapraz bağlı ve termoset sistemler |
Ders notları, diğer kaynaklar |
8) |
Ara Sınav |
Yok |
9) |
Viskozite ve polimerlerin reolojik özellikleri – test yöntemleri |
Ders notları, diğer kaynaklar |
10) |
Viskoelastiklik, sünme ve gerilim gevşeme davranışı |
Ders notları, diğer kaynaklar |
11) |
Polimer harmanları ve kompozitler |
Ders notları, diğer kaynaklar |
12) |
Polimer çözeltileri, çözünürlük kriterleri ve polimer çözeltilerinin termodinamiği |
Ders notları, diğer kaynaklar |
13) |
Polimer işleme yöntemleri, sıvı kristal polimerler |
Ders notları, diğer kaynaklar |
14) |
Polimer işleme yöntemleri, sıvı kristal polimerler |
Ders notları, diğer kaynaklar |
15) |
Final |
Yok |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme |
2 |
2) |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. |
2 |
3) |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. |
1 |
4) |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. |
1 |
5) |
Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. |
1 |
6) |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. |
2 |
7) |
Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olmak. |
3 |
8) |
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
1 |
9) |
Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. |
1 |
10) |
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. |
1 |
11) |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme |
1 |
12) |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme |
2 |
13) |
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme |
2 |