CHM413 Instrumental AnalysisKurumsal BilgilerAkademik Programlar Kimya Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Kimya Mühendisliği (İngilizce)

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: CHM413
Course Name: Enstrümental Analiz
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi KEVSER TEMİZKAN ÖZDAMAR
Dersi Veren(ler): Kevser Temizkan Özdamar
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Modern analiz yöntemleri, analizcinin hatalarını en aza indiren yöntem ve cihazları kullanır. Kullanılan yöntemlerin dayandığı prensipler, analizlerin doğruluğu ve kesinliğini sağlamaya yönelik olmalarının dışında yorum gerektiren durumlarda doğru yol gösterici yaklaşımları içine alır. Bu amaçla, kullanılan yöntemlerde faydalanılan ışık, ısı, magnetik alan, elektriksel alan vb araçların madde ile etkileşiminin ortaya koyacağı sonuçları nedenleri ile bilmekte, değişik durumlardaki maddesel davranışları irdelemekte fayda vardır. Modern kimyasal analizlerin yapıldığı cihazların yapısının, kullanılan prensiplerin bilinmesi analizlerin ve irdelemelerin doğru yapılması için önemlidir. Dersin bu bölümünde cihazlanmaya ve madde ile etkileşime ait temel bilgilerin yanısıra, bazı enstrümental yöntemlerle yapılan analiz ve değerlendirmeler verilecektir.
Dersin İçeriği: Enstrümental Analizin önemi, diğer analitik yöntemler arasındaki yeri, uygulama sınır ve öncelikleri. Optik yöntemler, ışık saçınım fotometrisi(türbidimetri, nefelometri),refraktometri, polarimetri. Spektroskopinin temel bilgileri, elektromagnetik ışıma, ışık enerjisi ve madde, klasik teori. UV-Görünür alan teori ve uygulamaları, Lambert-Beer kanunu vb. Moleküler spektroskopi, fotometrik titrasyonlar. Fluoresans ve fosforesans uygulamaları. Infrared ve Raman spektroskopisinin temel bilgileri,uygulamalar. Atomik spektroskopi, atomik ışık yayımı prensip ve uygulamalar,optik emisyon değerlendirmesi. Atomik absorpsiyon, prensip ve uygulamalar, atomal uyarma yöntemleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Modern analiz yöntemlerinin klasik analiz yöntemlerinden farkını tanımla
2) Madde ile enerji arasındaki etkileşimlerin boyutlarını ve birbirleri ile olan ilişkilerini irdeler.
3) Analiz cihazlarından nasıl faydalanacağını bilir ve uygular.
4) Atomik, moleküler ve titreşimsel spektroskopik veri analizlerini yapar.
5) Birçok spektroskopik veriyi birlikte analizler; değerlendirir

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Enstrümental Analizin önemi, diğer analitik yöntemler arasındaki yeri, uygulama sınır ve öncelikleri -
2) Optik yöntemler, ışık saçınım fotometrisi(türbidimetri, nefelometri),refraktometri, polarimetri -
3) Spektroskopinin temel bilgileri, elektromagnetik ışıma, ışık enerjisi ve madde, klasik teori -
4) Kuantum mekaniği ve dalga mekaniği ile açıklamalar -
5) Ötelenme(kayma) hareketi, dönmesel geçişler, titreşimsel geçişler, elektronik geçişler -
5) Ötelenme(kayma) hareketi, dönmesel geçişler, titreşimsel geçişler, elektronik geçişler -
6) Işımalı ve ışımasız geçişler, fluoresans, fosforesans -
7) Spektroskopide kullanılan cihazların yapısı, spektrofotometri -
8) UV-Görünür alan teori ve uygulamaları, Lambert-Beer kanunu vb -
9) Moleküler spektroskopi, fotometrik titrasyonlar -
10) Fluoresans ve fosforesans uygulamaları -
11) Infrared ve Raman spektroskopisinin temel bilgileri,uygulamalar -
12) Atomik spektroskopi, atomik ışık yayımı prensip ve uygulamalar,optik emisyon değerlendirmesi -
13) Atomik absorpsiyon, prensip ve uygulamalar, atomal uyarma yöntemleri -
14) Atomik X-ışını spektrometri, X-ışını fluoresans,absorpsiyon, kırınım -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Fundamentals of Molecular Spectroscopy, C.N. Banwell, McGraw Hill. Introduction to Molecular Spectroscopy, E.F. H. Brittain, W.O. George, C.H. J. Wells, Academic Press. Instrumental Analiz, Prof. Dr. Turgut Gündüz. Enstrümental Analiz, D.A. Skoog, F.J. Holler and T.A. Nieman: Tercüme : Ed.: Esma Kılıç, F. Köseoğlu, H.Yılmaz; Bilim Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar: Fundamentals of Molecular Spectroscopy, C.N. Banwell, McGraw Hill. Introduction to Molecular Spectroscopy, E.F. H. Brittain, W.O. George, C.H. J. Wells, Academic Press. Instrumental Analiz, Prof. Dr. Turgut Gündüz. Enstrümental Analiz, D.A. Skoog, F.J. Holler and T.A. Nieman: Tercüme : Ed.: Esma Kılıç, F. Köseoğlu, H.Yılmaz; Bilim Yayıncılık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme 2
2) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 3
3) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. 2
4) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. 3
5) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 2
6) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. 3
7) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olmak. 2
8) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. 3
9) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. 2
10) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. 2
11) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme 2
12) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme 2
13) Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 1 % 10
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Uygulama 1 20 20
Ödevler 1 20 20
Ara Sınavlar 1 45 45
Final 1 60 60
Toplam İş Yükü 145