ETM346 Mekatronik SistemlerKurumsal BilgilerAkademik Programlar Endüstriyel Tasarım MühendisliğiÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Endüstriyel Tasarım Mühendisliği

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: ETM346
Course Name: Mekatronik Sistemler
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi LALE ÖZYILMAZ
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Lale Özyılmaz
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste, öğrencilerin bir otomasyon sistemindeki bütün bileşenleri (sensör, PLC, motor sürücü, aktüatör, valf v.s. gibi) tanıması, bu bileşenlerin çalışma mantığını öğrenmesi ve bu bileşenleri birbirleriyle uyumlu çalıştırarak otomasyon sistemi tasarlama becerisi kazanmaları amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Sensörlerin elektronik özellikleri. Enstrümantasyon kuvvetlendiricisi tasarımı. PLC’nin analog ve sayısal giriş/çıkış modülleri. Frekans invertörü ile motor sürme. Servo motor sürücüsü ve diğer kontrol elemanları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Otomasyon sistemini oluşturan bileşenlerini tanıma
2) Otomasyon sistemlerinde kullanılan elemanların çalışma prensiplerini öğrenilmesi
3) Basit otomasyon sistemi tasarlayabilme

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sensörler, çalışma yöntemleri ve tipleri Ders notları ve kaynaklar
2) Sensörler, çalışma yöntemleri ve tipleri Ders notları ve kaynaklar
3) Sensörler, çalışma yöntemleri ve tipleri Ders notları ve kaynaklar
4) Enstrumantasyon kuvvetlendiricisi Ders notları ve kaynaklar
5) PLC dijital giriş/çıkış modülü bağlantıları ve adresleri Ders notları ve kaynaklar
6) PLC analog giriş/çıkış modülü bağlantıları ve adresleri Ders notları ve kaynaklar
7) Sınava yönelik soru çözümleri
8) Ara Sınav Ders notları ve kaynaklar
9) PLC analog giriş/çıkış modülü bağlantıları ve adresleri Ders notları ve kaynaklar
10) DC motor sürücü, yapısı ve çalışması Ders notları ve kaynaklar
11) Frekans invertörü - yapısı ve motor bağlantısı Ders notları ve kaynaklar
12) Frekans invertörü - parametreler Ders notları ve kaynaklar
13) Servo motor sürücüsü Ders notları ve kaynaklar
14) Diğer kontrol elemanları Ders notları ve kaynaklar
15) Sınava yönelik soru çözümleri

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Yok - None
Diğer Kaynaklar: 1) Panasonic Electric Works, Ltd. 2009. Programmable Controller FP Series Programming Manual. Manual No: ARCT1F313E-17.
2) Matsushita Electric Works, Ltd. 2006. Programmable Controller FP0 User's Manual.
Manual No: ARCT1F389E-1.
3) Öğretim elemanı ders notları

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Gelişen teknolojiye uyum sağlayarak, ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 3
2) Edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanabilme. 1
3) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 3
4) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 2
5) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. 1
6) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. 2
7) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, 2
8) Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. 1
9) Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. 1
10) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. 2
11) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. 2
12) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. 3
13) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 3
15) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
16) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 1 30 30
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 130