KIM324 İlaç KimyasıKurumsal BilgilerAkademik Programlar Kimya MühendisliğiÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Kimya Mühendisliği

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: KIM324
Course Name: İlaç Kimyası
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi NÜKTE TOPRAKSEVER
Dersi Veren(ler): Nükte Topraksever, Gamze Özgül Artuç
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Biyolojik aktivite gösterebilecek molekülleri tanıma; hedef-ilaç etkileşimlerini anlama; fizikokimyasal parametrelerin ilaç molekülü olmadaki etkilerini anlama; ilaç sentezinde kullanılan yöntemler; ilaç analiz yöntemleri ve uygulamalarının anlaşılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Dersin içeriği; ilaç bileşiklerinin tasarımı; hedef etkileşimlerinin incelenmesi; fizikokimyasal özelliklerin etkilerinin incelenmesi; ilaç sentez yöntemlerinin incelenmesi ve ilaç analiz yöntemlerinin incelenmesi şeklindededir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) 1) İlaç kavramını anlama ve öğrenme
2) 2) Organizmada ilaç hedeflerini öğrenme
3) 3) İlaç-hedef etkileşimlerini anlama
4) 4) İlaçlarda fizikokimyasal özellikleri anlama
5) 5) Etkin madde tasarımı, sentezi hakkında bilgi edinme
6) 6) İlaç analizlerinde kullanılan yöntemleri anlama ve uygulama

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İlaç nedir? İlaç kimyasına genel giriş -
2) İlaç hedefleri -
3) Farmakodinamik ve farmokinetik konular --
4) İlaç-hedef etkileşimleri -
5) İlaç keşfi, tasarımı ve gelişimi -
6) İlacın satışa çıkarılması -
7) İlaç sentezinde kimyasal ve proses geliştirme için yöntemler -
8) ara sınav -
9) İlaç sentezinde kimyasal ve proses geliştirme için yöntemler -
10) İlaç kimyasında bilgisayar uygulamaları -
11) İlaç analizi -
12) İlaç analizlerinde kullanılan yöntemler -
13) İlaç analizlerinde spektroskopik yöntemler -
14) İlaç analizlerinde spektroskopik yöntemler -
15) final -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Vildan Adar Gürsoy; İlaç Kimyasına Giriş; Bilim Yayınları; Ankara 2012.
2. Prof. Dr. Öztekin Algül, Dr. Ecz. Kayhan Bolelli; Medisinal Kimya Temel İlkeleri; Ankara Nobel Tıp Kitabevleri; 2019.

3. Sumru Özkırımlı, Gamze Özgül Artuç. Farmasötik Kimya Laboratuvar Föyü II, İstanbul Yeni Yüzyıl Üniversitesi, Eczacılık Fakültesi, İstanbul 2019.
Diğer Kaynaklar: 1. Vildan Adar Gürsoy; İlaç Kimyasına Giriş; Bilim Yayınları; Ankara 2012.
2. Prof. Dr. Öztekin Algül, Dr. Ecz. Kayhan Bolelli; Medisinal Kimya Temel İlkeleri; Ankara Nobel Tıp Kitabevleri; 2019.

3. Sumru Özkırımlı, Gamze Özgül Artuç. Farmasötik Kimya Laboratuvar Föyü II, İstanbul Yeni Yüzyıl Üniversitesi, Eczacılık Fakültesi, İstanbul 2019.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme 3
2) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 3
3) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. 2
4) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. 3
5) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 2
6) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. 1
7) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olmak. 3
8) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. 2
9) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. 3
10) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. 1
11) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme 3
12) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme 2
13) Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Laboratuvar
Rapor Yazma
Seminer

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 3 3 9
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Sunum / Seminer 2 6 12
Ödevler 2 20 40
Küçük Sınavlar 1 2 2
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 151