MAK488 Isıtma ve HavalandırmaKurumsal BilgilerAkademik Programlar Makine MühendisliğiÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Makine Mühendisliği

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: MAK488
Course Name: Isıtma ve Havalandırma
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Alan Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. İSMAİL SAĞDIÇ
Dersi Veren(ler): Prof.Dr. İ. Cem Parmaksızoğlu
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ders dönemi sonunda öğrencinin,
• “Termodinamik” “Isı Geçişi” “Akışkanlar Mekaniği” ve ders konusu arasında bağ kurabilmesi,
• “Isıtma ve Havalandırma” tanımlarını ve fiziksel temelleri içselleştirebilmesi
• Isıtma ve Havalandırma problemlerini anlaması, mühendislik çözümlemesini yapması, bilgi birikimden faydalanması,
• Bina ve taşıt ısıtma havalandırması alanlarında enerji tüketimi, ısı geçişi ve yoğuşma ile karbon ayak izi hesaplamalarını yapabilmesi,
beklenmektedir.
Dersin İçeriği: • Akışkanlar Mekaniği, Isı Geçişinin temelleri
• Binalarda terleme ve yoğuşma
• İnsan fizyolojisi ve ısıl konfor
• Isı kaybı hesapları
• Isıtıcı seçimi ve yerleştirilmesi
• Sıcak sulu ısıtma tesisatı
• Dolaşım pompaları
• Yakacaklar, kazanlar ve kazan daireleri
• Bacalar
• Boyler hesabı
• Genleşme depolarıve güvenlik boruları
• Otomatik kontrol
• Isı yalıtımı projesi
• Isıtma tesisatı

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Ders dönemi sonunda öğrencinin, • “Termodinamik” “Isı Geçişi” “Akışkanlar Mekaniği” ve ders konusu arasında bağ kurabilmesi, • “Isıtma ve Havalandırma” tanımlarını ve fiziksel temelleri içselleştirebilmesi • Isıtma ve Havalandırma problemlerini anlaması, mühendislik çözümlemesini yapması, bilgi birikimden faydalanması, • Bina ve taşıt ısıtma havalandırması alanlarında enerji tüketimi, ısı geçişi ve yoğuşma ile karbon ayak izi hesaplamalarını yapabilmesi, beklenmektedir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Akışkanlar Mekaniği, Isı Geçişinin temelleri Ders Notları
2) • Binalarda terleme ve yoğuşma • İnsan fizyolojisi ve ısıl konfor Ders Notları
3) • Isı kaybı hesapları Ders Notları
4) • Isıtıcı seçimi ve yerleştirilmesi • Sıcak sulu ısıtma tesisatı Ders Notları
5) • Dolaşım pompaları • Yakacaklar, kazanlar ve kazan daireleri Ders Notları
6) • Bacalar • Boyler hesabı Ders Notları
8) • Genleşme depolarıve güvenlik boruları • Otomatik kontrol Ders Notları
9) • Isı yalıtımı projesi_ • Bina Enerji Tüketimi Hesabı Ders Notları
10) • Isı yalıtımı projesi_ • Bina Enerji Tüketimi Hesabı Ders Notları
11) • Isı yalıtımı projesi_ • Bina Enerji Tüketimi Hesabı Ders Notları
12) • Isıtma projesi Ders Notları
13) • Isıtma projesi Ders Notları
14) • Karbon ayak-izi hesabı Ders Notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Pocket Guide for Air Conditioning Heating Ventilation Refrigeration (SI) ASHRAE Engineering Inc, 1971 Tullie Center, NE Atlanta CA 30329
Diğer Kaynaklar: • HVAC Fundamentals, Class Notes, Volume I, Taner Özkaynak, İTÜ Makina Fakültesi
• HVAC Systems and Equipment, Class Notes, Volume II, Taner Özkaynak, İTÜ Makina Fakültesi
• Kalorifer Tesisatı, Osman F. Genceli, Cem Parmaksızoğlu, Makine Mühendisleri Odası yayını, MMO/352
• ASHRAE Handbook, HVAC, ASHRAE Inc. 1791 Tulie Center N.E. Atlanta
• ASHRAE Handbook, Equipments, ASHRAE Inc. 1791 Tulie Center N.E. Atlanta
• Fundamentals of Heat and Mass Transfer, Frank P. Incropera, David P. DeWitt, Theodore L. Bergman, Adrienne S. Lavine, John Wiley & Sons, Inc.2007.
• Standartlar

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
2) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
4) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
5) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
6) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme
7) Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
8) Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
9) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
10) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
11) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
12) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
13) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.
14) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
15) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
16) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 10 % 20
Ödev 1 % 15
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 60 1 60
Ödevler 1 55 55
Küçük Sınavlar 10 0.1 1
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 165