MAK489 Enerji Sistemlerinde EniyileştirmeKurumsal BilgilerAkademik Programlar Makine MühendisliğiÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Makine Mühendisliği

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: MAK489
Course Name: Enerji Sistemlerinde Eniyileştirme
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Alan Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi AHMET GÜLTEKİN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üye. Ahmet Gültekin
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilere enerji sistemlerine ait konularda optimizasyonu becerisi kazandırmak
Dersin İçeriği: Optimizasyonu ile ilgili temel kavramlar, enerji sistemlerinin optimizasyon metotları, Amaç fonksiyon (termodinamik, ekonomik, termoekonomik), optimizasyon yöntemleri, Doğrusal Programlama, Doğrusal olmayan programlama, Simplex yöntemi, oEnerji dönüşüm tesislerinde optimizasyon Uygulama Yöntemleri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Optimizasyon problemine ait kavramları bilir
2) Enerji sistemleri problemlerini optimizasyon problemine dönüştürebilir
3) Optimizasyon problemlerini çözebilir
4) Optimizasyon problemleri çözümünde bilgisayardan yaralanabilir

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Optimizasyon Temel Kavramları
2) Enerji sistemlerinde optimizasyon yöntemleri
3) Optimizasyon Kavramı ve Ögeleri ( Amaç Fonksiyon, Kısıt vb.)
4) Tek Boyutlu Kısıtlamasız Optimizasyon
5) Tek Boyutlu Kısıtlamalı Optimizasyon
6) Çok Boyutlu Kısıtlamalı Optimizasyon
7) Lineer ve Non-Lineer Denklem Çözümleri
8) Ara Sınav 1
9) Enerji Sistemlerinde Optimizasyon - Örnek
10) Enerji Sistemlerinde Optimizasyon
11) Enerji Sistemlerinde Optimizasyon Uygulaması
12) Lineer Programlama
13) 2. Ara Sınav /Lineer Programlama ve Grafik Çözüm
14) Simplex Algoritması
15) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: “Design Analysis of Thermal Systems”, W.F. Stoecker. ( McGraw Hill,1989)
“Introduction to Optimum Design”, F.S.Arora ( McGraw Hill, 1989)
“Optimization of Chemical Presses”, T.F. Edger (McGraw Hill, 1989)
Diğer Kaynaklar: “Design Analysis of Thermal Systems”, W.F. Stoecker. ( McGraw Hill,1989)
“Introduction to Optimum Design”, F.S.Arora ( McGraw Hill, 1989)
“Optimization of Chemical Presses”, T.F. Edger (McGraw Hill, 1989)

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
2) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
4) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
5) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
6) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme
7) Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
8) Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
9) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
10) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
11) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
12) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
13) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.
14) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
15) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
16) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Ödev
Proje Hazırlama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 2 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 13 2 26
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 3 39
Ödevler 2 20 40
Ara Sınavlar 2 20 40
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 175