MAK490 Talaşlı İmalatKurumsal BilgilerAkademik Programlar Makine MühendisliğiÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Makine Mühendisliği

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: MAK490
Course Name: Talaşlı İmalat
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Evet
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. İSMAİL SAĞDIÇ
Dersi Veren(ler): Dr. Mehmet Ayaz
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Talaş kaldırma yöntemleri imalat sanayinde kullanılan en önemli yöntemlerdir. Yüzey kalitesi kazandırma ve işleyerek şekil verme prosesleri deyalı olarak incelenecektir. Talaşlı imalatta kullanılan tezgah çeşitleri incelenecek ve örnek proglamlama yapılarak bu konudaki bilgiler pekiştirilecektir.
Dersin İçeriği: Talaşlı şekil vermenin esasları ve ayırma, talaşlı şekillendirmeyi değiştirme faktörleri, kesici takım malzemeleri, tornalama, planyalama, matkaplama, dondurma, taşlama, broşlama, vida açma ve çark çark imalat yöntemleri, talaşlı imalat ve esas işleme zamanları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İmalatta talaşlı şekillendirmenin esasları, yöntemleri ve uygulama alanları konularında bilgi sahibi olmak.
2) Makina parçalarının talaşlı şekil verme ile imalatında yöntemlerin seçimi ve uygulanması hakkında beceri sahibi olmak.
3) Talaşlı şekillendirmede bilgiye dayalı karar verme becerisi kazanmak
4) Makine parçalarının talaşlı imalatında teknolojik planın çıkartılması becerisini kazanmak.
5) Talaşlı imalatta oluşan kuvvetlerin, gerekli gücün ve imalat zamanının hesaplanmasına ait becerinin kazanılması.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İmalat teknolojisi ve talaşlı imalat Ders Notları
2) Talaş oluşumu ve talaş kaldırma mekaniğinin esasları Ders Notları
3) Talaşlı imalatı etkileyen faktörler Ders Notları
4) Talaşlı imalatta hazırlık, parça ve toplam imalat zamanları Ders Notları
5) Tornalama Ders Notları
6) Delik delme ve işleme yöntemleri Ders Notları
7) Frezeleme Ders Notları
8) Ara Sınav
9) Taşlama ve çok ince talaş kaldırma yöntemleri Ders Notları
10) Planyalama ve vargelleme Ders Notları
11) Broşlama Ders Notları
12) Vida açma yöntemleri Ders Notları
13) Testere ile kesme Ders Notları
14) Dişli çark açma ve işleme yöntemleri Ders Notları
15) Dişli çark açma ve işleme yöntemleri 2 Ders Notları
16) Yarıyıl Sonu Sınavları
17) Yarıyıl Sonu Sınavları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders Notları
Diğer Kaynaklar: "Talaş Kaldırma ve Takım Tezgahları", Mustafa AKKURT, 1996
"Talaş Kaldırma Bilimi ve Teknolojisi CNC Takım Tezgahları ve Üretim Otomasyonu", Mustafa AKKURT, Birsen Yayınevi, 2010

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. 3
2) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 3
3) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
4) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
5) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
6) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme
7) Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
8) Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
9) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
10) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
11) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
12) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
13) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.
14) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 3
15) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. 3
16) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 25
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 7 98
Ödevler 1 25 25
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 169