MAT205 Ayrık MatematikKurumsal BilgilerAkademik Programlar Bilgisayar MühendisliğiÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Bilgisayar Mühendisliği

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: MAT205
Course Name: Ayrık Matematik
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. HATİCE ESRA ÖZKAN UÇAR
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. H. Esra ÖZKAN UÇAR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bazı sayma tekniklerini ve kombinatoriyel yapıları öğrenmek.
Dersin İçeriği: Saymanın temelleri, Permutasyon ve kombinasyonlar, Binom katsayıları ve özdeşlikler, Rekürans bağıntıları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bazı sayma tekniklerini öğrenir.
2) Kombinatoriyel düşünme becerileri gelişir.
3) Rekurans bagintilarını çözer
4) Mantıksal muhakeme yapma becerileri gelişir.
5) Bazı kombinatoriyel yapıların uygulamalarını öğrenir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sayma ve Temel ilkeler -Kenneth H. Rosen, Ayrık Matematik ve Uygulamaları, 7. Baskıdan Çeviri, Prof. Dr. Ömer Akın, Prof. Dr. Murat Özbayoğlu, Palme Yayıncılık Ankara, 2015
2) Permutasyon ve Kombinasyon -Kenneth H. Rosen, Ayrık Matematik ve Uygulamaları, 7. Baskıdan Çeviri, Prof. Dr. Ömer Akın, Prof. Dr. Murat Özbayoğlu, Palme Yayıncılık Ankara, 2015
3) Binom teoremiBinom teoremi -Kenneth H. Rosen, Ayrık Matematik ve Uygulamaları, 7. Baskıdan Çeviri, Prof. Dr. Ömer Akın, Prof. Dr. Murat Özbayoğlu, Palme Yayıncılık Ankara, 2015
4) Tekrarlı Kombinasyonlar -Kenneth H. Rosen, Ayrık Matematik ve Uygulamaları, 7. Baskıdan Çeviri, Prof. Dr. Ömer Akın, Prof. Dr. Murat Özbayoğlu, Palme Yayıncılık Ankara, 2015
5) Ayrık Olasılığa Giriş -Kenneth H. Rosen, Ayrık Matematik ve Uygulamaları, 7. Baskıdan Çeviri, Prof. Dr. Ömer Akın, Prof. Dr. Murat Özbayoğlu, Palme Yayıncılık Ankara, 2015
6) Güvercin Yuvası ilkesi -Kenneth H. Rosen, Ayrık Matematik ve Uygulamaları, 7. Baskıdan Çeviri, Prof. Dr. Ömer Akın, Prof. Dr. Murat Özbayoğlu, Palme Yayıncılık Ankara, 2015
7) Katma- Dışlama ilkesi -Kenneth H. Rosen, Ayrık Matematik ve Uygulamaları, 7. Baskıdan Çeviri, Prof. Dr. Ömer Akın, Prof. Dr. Murat Özbayoğlu, Palme Yayıncılık Ankara, 2015
8) Sinav haftası
9) Rekürans bağıntıları -Kenneth H. Rosen, Ayrık Matematik ve Uygulamaları, 7. Baskıdan Çeviri, Prof. Dr. Ömer Akın, Prof. Dr. Murat Özbayoğlu, Palme Yayıncılık Ankara, 2015
10) Sayılar kuramına giriş -Kenneth H. Rosen, Ayrık Matematik ve Uygulamaları, 7. Baskıdan Çeviri, Prof. Dr. Ömer Akın, Prof. Dr. Murat Özbayoğlu, Palme Yayıncılık Ankara, 2015
11) Sayı kuramının uygulamaları -Kenneth H. Rosen, Ayrık Matematik ve Uygulamaları, 7. Baskıdan Çeviri, Prof. Dr. Ömer Akın, Prof. Dr. Murat Özbayoğlu, Palme Yayıncılık Ankara, 2015
12) Kriptografi -Kenneth H. Rosen, Ayrık Matematik ve Uygulamaları, 7. Baskıdan Çeviri, Prof. Dr. Ömer Akın, Prof. Dr. Murat Özbayoğlu, Palme Yayıncılık Ankara, 2015
13) Çizge Kuramına Giriş -Kenneth H. Rosen, Ayrık Matematik ve Uygulamaları, 7. Baskıdan Çeviri, Prof. Dr. Ömer Akın, Prof. Dr. Murat Özbayoğlu, Palme Yayıncılık Ankara, 2015
14) Çizge Gösterilimi ve Çizge Eş yapılılığı -Kenneth H. Rosen, Ayrık Matematik ve Uygulamaları, 7. Baskıdan Çeviri, Prof. Dr. Ömer Akın, Prof. Dr. Murat Özbayoğlu, Palme Yayıncılık Ankara, 2015
15) Final haftası
16) Final haftası
17) Final haftası

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Kenneth Rosen, “Discrete Mathematics and Its Applications”, Seventh Ed., McGraw-Hill, 2012.
Diğer Kaynaklar: Kenneth Rosen, “Discrete Mathematics and Its Applications”, Seventh Ed., McGraw-Hill, 2012.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. 3
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. 2
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. 2
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. 2
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. 2
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. 2
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. 1
8) Mühendislik uygulamalarının küresel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik gibi öncelikli konular üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık 1
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. 1
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. 1
11) İstenilen gereksinimleri karşılayacak sistemleri tasarlayabilme 2
12) Temel bilimleri Bilgisayar Mühendisliği alanında kullanabilme. 1
13) Tasarımları, deneysel yöntemler ile destekleyerek uygulayabilme 2
14) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Problem Çözme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Kanaat Notu 1 % 10
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 17 2 34
Sınıf Dışı Ders Çalışması 7 6 42
Ara Sınavlar 1 48 48
Final 1 48 48
Toplam İş Yükü 172