SWE302 System ProgrammingKurumsal BilgilerAkademik Programlar Yazılım Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Yazılım Mühendisliği (İngilizce)

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: SWE302
Course Name: Sistem Programlama
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. HALİS ALTUN
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Halis ALTUN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: - Sistem yazılımı geliştirme yöntemlerinin ve sistem yazılımı geliştirme araçlarının tanıtılması.

- Bilgisayar mimarisinin yazılım bileşenleriyle uyumluluğu ve yazılım performansını etkileyen faktörlerin incelenmesi.

- Sistem yazılım geliştirme süreçlerinin örnek uygulamalarla öğretilmesi.
Dersin İçeriği: - Gelişmiş C dili temelleri.

- Yazılım performansını etkileyen faktörlerin incelenmesi.

- Program geliştirme süreçleri: Derleme ve bağlantı süreçlerinin analizi.

- Sembolik dilde programlama (birleştirici).

- Paralel programlama: Çok iş parçacıklı uygulamalar, dağıtılmış paralel uygulamalar.

- Paralel programlardaki performans sorunları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) C dilinde sistem yazılımı geliştirir.
2) Hazır kütüphaneleri karmaşık uygulamalarda kullanır.
3) Bilgisayar mimarisi ile programlama dilleri arasında ilişkiyi açıklar.
4) İşletim sistemi kabuk komutlarını bilir.
5) Simgesel dilde programlama yapar.
6) Paralel programlama bilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sistem yazılımlarında C dili kullanımı, yaygın olarak kullanılan yöntemler (conventions).
2) Program derleme ve bağlama (link) işlemleri. Makefile oluşturma. Hazır kütüphanelerin kullanımı.
3) Sistem çağrıları ve C kütüphaneleri ile performans karşılaştırmaları.
4) Dosya sistemleri, kısayol (link) ve dizin dosyaları.
5) Yaygın kullanılan sistem çağrıları ile uygulama geliştirme (stat, opendir, readdir/closedir kullanımı).
6) Diğer sistem çağrılarının analizi ve uygulamalarda kullanımı.
7) Kabuk programlama (shell programming) ve yeniden yönlendirme (redirection).
8) Sinyaller (signals), fork ve exec çağrılarının kullanımı
9) Simgesel dilde programlama - 1 (assembler): Giriş ve lokal değişkenler
10) Simgesel dilde programlama - 2 (assembler): Alt programlar (procedures) ve saklayıcı kopyalama (register spilling)
11) Simgesel dilde programlama - 3 (assembler): Adres değişkenleri (pointers)
12) Simgesel dilde programlama - 4 (assembler): Dallanma ve koşullu dallanma
13) Paralel programlama (Threads)
14) Paralel programlama: Sunucu istemci modelinde programlama

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Wray, J. Greenfield, R. Bannatyne, “Using Microprocessors and Microcomputers”, Prentice-Hall
Beck, “System Software”, Addison Wesley
D.H. Marcellus, “Systems Programming for Small Computers”, Prentice Hall
Diğer Kaynaklar: Silberschatz, et al., “Operating System Concepts”, Addison-Wesley

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve yazılım mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
8) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12) Yazılım sistemlerinin analizi, tasarımı, doğrulanması, değerlendirilmesi, gerçekleştirilmesi, uygulanması ve bakımı konularında yeterli beceri

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 3 % 20
Ödev 3 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ödevler 3 10 30
Küçük Sınavlar 3 6 18
Ara Sınavlar 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 167