BIL216 İşaretler ve SistemlerKurumsal BilgilerAkademik Programlar Bilgisayar MühendisliğiÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Bilgisayar Mühendisliği

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: BIL216
Course Name: İşaretler ve Sistemler
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi KEMAL ÇAĞRI SERDAROĞLU
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Kemal Çağrı Serdaroğlu
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı işaretleri, özelliklerini, zaman ve frekans tanım kümesi analizlerini; sistemleri, özelliklerini ve frekans ve zaman tanım kümesi davranışlarını öğretmektir.
Dersin İçeriği: İşaretler ve özellikleri, Fourier Serisi (zamanda sürekli ve ayrık işaretler için) , Fourier Transformu, sistemler, sistemlerin özellikleri, doğrusal zamanla değişmeyen sistemlerin zaman (konvolüsyon) ve frekans tanım kümesi cevapları, süzgeçler, örnekleme, iletişim uygulamaları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Zaman tanım kümesindeki işaretlere ve sistemlere ilişkin matematiksel hesaplamalar yapabilir
2) İşaretlerin Fourier serisi ve Fourier transformasyonunu hesaplayabilir
3) İşaretlerin ve sistemlerin frekans tanım kümesinde analizini yapabilir

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İŞARETLER VE SİSTEMLERE GİRİŞ Ders Kitabı
2) SİNÜZOİDEL VE KOMPLEKS ÜSTEL İŞARETLER Ders Kitabı
3) PERİYODİK İŞARETLERİN SPEKTRUM GÖSTERİMİ VE FOURIER SERİSİ AÇILIMI Ders kitabı
4) ÖRNEKLEME TEOREMİ Ders Kitabı
5) FIR FİLTRELERİ, AYRIK ZAMANDA KONVOLÜSYON İŞLEMİ Ders Kitabı
6) SİSTEMLER VE ÖZELLİKLERİ, LİNEERLİK, ZAMANDAN BAĞIMSIZLIK, NEDENSELLİK Ders Kitabı
7) AYRIK ZAMANLI PERİYODİK İŞARETLER İÇİN FIR FİLTRELERİNİN FREKANS CEVABI Ders Notu
8) Vize Ders Kitabı
9) Z - DÖNÜŞÜMÜ Ders Kitabı
10) SÜREKLİ ZAMANLI İŞARETLER VE ÖZELLİKLERİ, SÜREKLİ ZAMANLI SİSTEMLER İÇİN KONVOLÜSYON Ders Kitabı
11) SÜREKLİ ZAMANLI PERİYODİK İŞARETLER İÇİN LİNEER ZAMANLA DEĞİŞMEYEN FİLTRENİN FREKANS CEVABI Ders Notları
12) SÜREKLİ ZAMANLI İŞARETLER İÇİN FOURİER DÖNÜŞÜMÜ VE UYGULAMALARI Ders Kitabı
13) ALIŞTIRMALAR Ders Kitabı
14) ALIŞTIRMALAR Ders Kitabı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Signal Processing First; J. H. McClelland, R. W. Schafer, M. A. Yoder; Prentice
Hal
Diğer Kaynaklar: Ders Kitabı

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Mühendislik uygulamalarının küresel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik gibi öncelikli konular üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) İstenilen gereksinimleri karşılayacak sistemleri tasarlayabilme
12) Temel bilimleri Bilgisayar Mühendisliği alanında kullanabilme.
13) Tasarımları, deneysel yöntemler ile destekleyerek uygulayabilme
14) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 3 % 30
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 45
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 55
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 45
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 13 2 26
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ödevler 3 10 30
Ara Sınavlar 1 2 2
Juri 1 2 2
Toplam İş Yükü 88