PSI318 Grup Psikoterapileri ve PsikodramaKurumsal BilgilerAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Psikoloji

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: PSI318
Course Name: Grup Psikoterapileri ve Psikodrama
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. EBRU TALİBE GÖRÜNMEK
Dersi Veren(ler): Dr. Zeynep Pınar Cohen
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilerin genel olarak grup terapilerinin işleyişi ve yapısı hakkında kuramsal bilgi sahibi olmaları, psikodrama hakkında bilgi sahibi olmalarıdır.

Dersin İçeriği: Bu dersin içeriği; grup psikoterapilerine giriş bilgisi, grubun yaratılma süreci, sık görülen grup sorunları, grubun biçimlenme evreleri, grup terapisinde tedavi edici faktörler, terapistin temel görevleri ve terapistin kullandığı teknikler, grup psikoterapisinde sık görülen sorunlar, grup terapisinde sorun olan üyeler, psikodramaya giriş bilgisi, psikodramanın temel kavramları, unsurları, temel ve yardımcı teknikleri, psikodramada oyunlar konularıdır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Grup psikoterapilerinin gelişimini, kullanım alanlarını bilebilir
2) Grup psikoterapilerinin temel kavramlarını ve kuramsal altyapıyı bilebilir
3) Grup psikoterapilerinin psikodinamiklerini bilebilir
4) Psikodramanın kuramsal altyapısını bilebilir
5) Psikodramanın uygulamaları hakkında bilgi sahibi olabilir

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Grup psikoterapilerine giriş Ders notları haftalık olarak Blackborad'a eklenir
2) Grup terapilerinde tedavi edici faktörler Ders notları haftalık olarak Blackborad'a eklenir
3) Terapistin temel görevleri Ders notları Blackboard'a haftalık olarak eklenir
4) Grup terapilerinde sık görülen sorunların çözülmesi ve sorun olan üyeler Ders notları Blackboard'a haftalık olarak eklenir
5) Grup psikoterapistinin kullandığı teknikler Ders notları Blackboard'a haftalık olarak eklenir
6) Grubun yaratılması: üyelerin seçimi, yer-zaman-genişlik-grup terapisi için hazırlama Ders notları haftalık olarak Blackboard'a eklenir
7) Grubun evreleri Ders notları Blacboard'a haftalık olarak eklenir
8) Psikodramaya giriş Ders notları Blackboard'a haftalık olarak eklenir
9) Psikodramanın temel kavramları: Yaratıcılık, spontanlık, eylem Ders notları Blackboard'a haftalık olarak eklenir
10) Psikodrama oturumunun aşamaları: Isınma, oyun, kapanış Ders notları Blackboard'a haftalık olarak eklenir
11) Artık gerçeklik Dres notları Blackboard'a haftalık olarak eklenir
12) Moreno’nun Rol Kuramı Ders notları Blackboard'a haftalık olarak eklenir
13) Psikodramanın unsurları: Grup, protagonist, yönetici, sahne, yardımcı egolar Ders notları Blackboard'a haftalık olarak eklenir
14) Psikodramada temel teknikler: Eşleme, rol değiştirme, ayna Ders notları Blackboard'a haftalık olarak eklenir

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları haftalık olarak Blackboard'a eklenir / Lecture notes are added to Blackboard weekly
Diğer Kaynaklar: 1. Yalom, ID., Grup Psikoterapisinin Teori ve Pratiği, 3. Basım, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 1992.
2. Vinogradov, S., Yalom, ID., Grup Psikoterapisi. Compos Mentis Yayınları, Ankara, 1996.
3. Yalom, I., Kısa Süreli Grup Teorileri. Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 2003.
4. Acar, NV., Grupla Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri, 5. Baskı. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2005.
5. Altınay, D., Psikodrama 400 Isınma Oyunu ve Yardımcı Teknikler, Epsilon Yayınevi, 2019.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsanın zihinsel, duygusal ve davranışsal süreçlerinin bilimsel perspektif içinde incelenmesi ve temel psikoloji kuramları hakkında genel bilgiye sahibi olması 1
2) Uygulamalı Psikoloji’ye yönelik temel uygulama becerilerine sahip olması 1
3) İnsanların zihinsel ve duygusal süreçleri ve davranışlarıyla ilgili temel problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi geliştirmesi 1
4) Bireyin gelişim aşamalarında karşılaşabileceği sorunları tanımlaması, çözme becerisi geliştirmesi ve gerektiğinde konsültasyona yönelik bilgi sahibi olması 1
5) Psikolojinin farklı alt alanlarında kullanılan ölçme değerlendirme araçlarına dair bilgiye sahip olması 1
6) Temel düzeyde gözlem ve görüşme teknikleri bilgisine ve becerisine sahip olması 1
7) Mesleki ve etik sorumluluk bilgisine ve bilincine sahip olması 1
8) Psikoloji alanında elde ettiği nicel ve nitel yöntemler hakkında bilgi birikimini ve uygun araştırma yöntemlerini kullanarak bağımsız araştırma yapma becerisine sahip olması
9) Veri toplama, analiz etme, yorumlama ve rapor etme becerisine sahip olması
10) Empati becerisine, kişilerarası duyarlılığa, bireysel ve toplumsal süreçlere ve sorunlara yönelik farkındalığa sahip olması 1
11) Endüstri ve örgütsel yapılarda psikolojik sağlığı etkileyebilecek faktörleri tanımlaması
12) Psikoloji bilimi ile ilgili edindiği bilgileri farklı kişi ve kurumlarla paylaşması ve bilgilendirmesi

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Rol oynama
Seminer
Soru cevap/ Tartışma
Sosyal Faaliyet
Teknik gezi
Tez Hazırlama
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Örnek olay çalışması
Web Tabanlı Öğrenme
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 90