PSI406 Özel Eğitim ve RehabilitasyonKurumsal BilgilerAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Psikoloji

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: PSI406
Course Name: Özel Eğitim ve Rehabilitasyon
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. EBRU TALİBE GÖRÜNMEK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı öğrencilere özel eğitimde kullanılan temel kavramları, özel eğitimin tarihsel olarak gelişim süreci, özel gereksinimli öğrencilerin değerlendirilmesi, özel gereksinim durumlarının neler olduğunu ve özel gereksinimli öğrencilere yönelik bireysel eğitim programlarının hazırlanması konularında temel bilgilerin kazandırılmasıdır.
Dersin İçeriği: Bu ders özel eğitimin tarihçesini, temel kavramlarını, özel eğitimde değerlendirmeyi, bireyselleştirilmiş eğitim programı, kaynaştırma ve rehabilitasyon süreçlerini içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Özel eğitimle ilgili temel kavramları ve özel eğitimin tarihçesini bilir.
2) Özel gereksinimli öğrencileri değerlendirme yöntemlerini bilir.
3) Özel gereksinimli öğrencilerin özelliklerini bilir.
4) Özel gereksinimli öğrencilere yönelik bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlama yöntemlerini bilir.
5) Özel gereksinimli öğrencileri kaynaştırma ve reabilitasyon çalışma yollarını bilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Özel Eğitimde Temel Kavramlar ve Özel Eğitimin Tarihçesi
2) Özel Eğitimde Değerlendirme
3) Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Hazırlama
4) Kaynaştırma ve Destek Özel Eğitim Hizmetleri
5) Aile Eğitimi
6) Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrenciler
7) Fiziksel Yetersizliği/Süreğen Hastalığı Olan Öğrenciler
8) İşitme Yetersizliği Olan Öğrenciler
9) Görme Yetersizliği Olan Öğrenciler
9) Görme Yetersizliği Olan Öğrenciler
10) Dil ve Konuşma Bozukluğu Olan Öğrenciler
11) Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrenciler
12) Duygu Davranış Bozukluğu Olan Öğrenciler
13) Otistik Bozukluğu Olan Öğrenciler
14) Genel Değerlendirme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 2 (4), 35-45.
Çağlar, Ç. (2004). Özel eğitim alanında çalışmakta olan farklı meslek grubundaki eğitimcilerin yaşadığı güçlüklerin belirlenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5 (1), 35-46.
Diken, H. İ. (Ed). (2008). Özel eğitime gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim. Ankara: Pegem Akademi.
Ege, P. (2006). Farklı engel gruplarının iletişim özellikleri ve öğretmenlere öneriler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 7 (2), 1-23.
Kargın, T. (2004). Kaynaştırma: Tanımı, gelişimi ve ilkeleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5 (2), 1- 13.
Kesiktaş, A.D. (2006). Ders çalışma becerileri ve özel gereksinimli öğrenciler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 7 (1), 37-48.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsanın zihinsel, duygusal ve davranışsal süreçlerinin bilimsel perspektif içinde incelenmesi ve temel psikoloji kuramları hakkında genel bilgiye sahibi olması
2) Uygulamalı Psikoloji’ye yönelik temel uygulama becerilerine sahip olması
3) İnsanların zihinsel ve duygusal süreçleri ve davranışlarıyla ilgili temel problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi geliştirmesi
4) Bireyin gelişim aşamalarında karşılaşabileceği sorunları tanımlaması, çözme becerisi geliştirmesi ve gerektiğinde konsültasyona yönelik bilgi sahibi olması
5) Psikolojinin farklı alt alanlarında kullanılan ölçme değerlendirme araçlarına dair bilgiye sahip olması
6) Temel düzeyde gözlem ve görüşme teknikleri bilgisine ve becerisine sahip olması
7) Mesleki ve etik sorumluluk bilgisine ve bilincine sahip olması
8) Psikoloji alanında elde ettiği nicel ve nitel yöntemler hakkında bilgi birikimini ve uygun araştırma yöntemlerini kullanarak bağımsız araştırma yapma becerisine sahip olması
9) Veri toplama, analiz etme, yorumlama ve rapor etme becerisine sahip olması
10) Empati becerisine, kişilerarası duyarlılığa, bireysel ve toplumsal süreçlere ve sorunlara yönelik farkındalığa sahip olması
11) Endüstri ve örgütsel yapılarda psikolojik sağlığı etkileyebilecek faktörleri tanımlaması
12) Psikoloji bilimi ile ilgili edindiği bilgileri farklı kişi ve kurumlarla paylaşması ve bilgilendirmesi

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Sunum / Seminer 14 2 28
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 114