Ergoterapi | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SBF205 | ||||
Course Name: | Tıbbi Terminoloji | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Ar.Gör. BETÜL YILDIRIM ÇAVAK | ||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi ÖMER ÖNDER ÖNDER |
||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin amacı tıp terminolojisi alanında sıkça kullanılan kavramları oluşum mantaliteleri ile birlikte öğrenmektir. |
Dersin İçeriği: | Tıp terminolojisinin tarihçesi ve oluşumundaki temel kurallar, insan vücudunda kas- iskelet, sindirim, solunum, kardiyovasküler, üriner, genital, endokrin, sinir, göz, kulak burun boğaz sistemlerini ayrı ayrı başlıklar halinde sistematik bir şekilde tıp terminolojisi ekseninde ele alınması dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Tıp terminolojisinin tarihçesini öğrenebilme 2) Terminolojik kelimelerin oluşumundaki temel prensipleri öğrenebilme 3) Sağlık alanında sıkça kullanılan terminolojileri öğrenebilme 4) Kullanılan ön, son, türetme eklerini seçebilme. 5) Tıbbi terimlerin kurumsal iletişimdeki önemini açıklayabilme. 6) Temel anatomik kısımları isimlendirerek gösterebilme. 7) Üriner- genital- boşaltım- sindirim sistemlerini karşılaştırabilme. 8) Terimleri etimolojik olarak bağlantılandırabilme. 9) Sağlık ve hastalık kavramlarını tanımlayabilme. 10) Sağlığın belirleyicilerini değerlendirebilme. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tıbbi terminoloji dersinin önemi, amacı ve öğrenim hedefleri | Yüksekokullar Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı, Hitaboğlu Yayınları, 2018 |
2) | Sağlık kavramı ve sağlığın belirleyicileri | Yüksekokullar Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı, Hitaboğlu Yayınları, 2018 |
3) | Tıbbi terimlerin oluşturulmasında genel kurallar 1 | Yüksekokullar Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı, Hitaboğlu Yayınları, 2018 |
4) | Tıbbi terimlerin oluşturulmasında genel kurallar 2 | Yüksekokullar Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı, Hitaboğlu Yayınları, 2018 |
5) | Kas iskelet sistemine ilişkin terminoloji(anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | Yüksekokullar Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı, Hitaboğlu Yayınları, 2018 |
6) | Sindirim sistemine ilişkin terminoloji(anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | Yüksekokullar Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı, Hitaboğlu Yayınları, 2018 |
6) | Sindirim sistemine ilişkin terminoloji(anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | Yüksekokullar Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı, Hitaboğlu Yayınları, 2018 |
7) | Solunum sistemine ilişkin terminoloji(anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | Yüksekokullar Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı, Hitaboğlu Yayınları, 2018 |
8) | Üriner sisteme ilişkin terminoloji(anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | Yüksekokullar Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı, Hitaboğlu Yayınları, 2018 |
9) | Genital sisteme ilişkin terminoloji(anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | Yüksekokullar Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı, Hitaboğlu Yayınları, 2018 |
10) | Endokrin sisteme ilişkin terminoloji(anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | Yüksekokullar Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı, Hitaboğlu Yayınları, 2018 |
11) | Sinir sistemine ilişkin terminoloji(anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | Yüksekokullar Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı, Hitaboğlu Yayınları, 2018 |
12) | Göz ve kulak burun boğaz yapılarına ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | Yüksekokullar Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı, Hitaboğlu Yayınları, 2018 |
13) | Genel değerlendirme ve kapanış | Yüksekokullar Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı, Hitaboğlu Yayınları, 2018 |
14) | Genel değerlendirme ve kapanış | Yüksekokullar Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı, Hitaboğlu Yayınları, 2018 |
Ders Notları / Kitaplar: | -Tıbbi terminoloji / Recep Mesut 2017. -Tıbbi Terminoloji, Diyarbakır Samih, Editör, Atatürk Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi, Erzurum, ss.1-16, 2016. -Tıbbi Terminoloji, Yrd. Doç. Dr. Mümin Polat, Prof. Dr. Füsun Eroğlu, Editör, Dünya Tıp Kitabevi, ss.141-178, 2015 |
Diğer Kaynaklar: | -Tıbbi terminoloji / Recep Mesut 2017. -Tıbbi Terminoloji, Diyarbakır Samih, Editör, Atatürk Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi, Erzurum, ss.1-16, 2016. -Tıbbi Terminoloji, Yrd. Doç. Dr. Mümin Polat, Prof. Dr. Füsun Eroğlu, Editör, Dünya Tıp Kitabevi, ss.141-178, 2015 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevlerini, ihtiyaçlarını, performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar. | |
2) | Biyolojik, tıbbi, insana ait, psikolojik, sosyal, teknolojik ve ergoterapi bilimine ait bilgileri analiz eder, bu bilgileri aktivite ve katılımla ilgili teorilerle birlikte sentezler, kişinin olanaklarını ve kısıtlanmış yönlerini belirler. | |
3) | Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını eleştirel olarak yorumlayıp, kendine profesyonel rollerden birini ( tedavi, danışmanlık vb) seçerek önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır. | |
4) | Kişiler ve toplulukların aktivite ve yaşamsal rollerini yerine getirmek ve sağlık ihtiyaçlarını belirlemek amacıyla uygun teorileri ve modelleri seçer, analiz ve sentez ederek müdahaleyi planlar. | |
5) | Kişiler ve topluluklarla yakın işbirliği kurarak ergoterapi müdahalesini uygular; ulaşılabilir, adapte edilebilir çevreleri oluşturarak toplumsal katılımı geliştirmek için çalışır. | |
6) | Rolleri ve katılımı sağlamada hizmet alanlar, bakım verenler, takım üyeleri ve diğer paydaşlar ile işbirliği içinde ve interdisipliner olarak çalışır. | |
7) | Kişisel farklılıkları, kültürel inançları, örf ve adetleri ve bunların aktivite, rol ve katılıma etkilerini dikkate alır ve saygı duyar. | |
8) | Ergoterapi uygulamaları ve/veya ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma için ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. | |
9) | Uyguladığı müdahalede kendisine düşen sorumluluğu taşır, bunu yönetim ve kalite prensiplerine göre yapar. Ergoterapi hizmetlerinin kalite geliştirme sürecinde görev alır ve paydaşlara bilgi verir. | |
10) | Mesleki performansının gerektirdiği tüm rolleri yerine getirir, tüm ergoterapi sürecini bütünleştirir, ergoterapi bilgileri ile kendi uygulamalarını gerçekleştirir. Ergoterapinin geliştirilmesinde, ilerlemesinde ve tanıtılmasında aktif rol alır. |
Anlatım | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 | ||||
Sunum / Seminer | 14 | 2 | 28 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 | ||||
Final | 1 | 1 | 1 | ||||
Toplam İş Yükü | 86 |