SBF207 Temel FizikKurumsal BilgilerAkademik Programlar Beslenme ve DiyetetikÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Beslenme ve Diyetetik

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: SBF207
Course Name: Temel Fizik
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi EBRU GÜNİSTER
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Berin ÖZDALGIÇ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersi alan öğrencilerin "Genel Fizik" alanında fizik biliminin temel konularını incelemelerini ve anlamalarını, bu konuların ile ilgili problem çözme becerilerini kazanmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Fiziksel Nicelikler ve Ölçme, Boyut Analizi, Hareket, Vektörler, Açısal Hareket, Göreli Hareket ve Bağıl Hız, Kuvvet ve Hareket Yasaları, Eylemsizlik Momenti ve Tork, Denge, İş, Güç, Enerji ve Momentum.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Fiziksel nicelikleri tanımlar, boyut analizi yapar ve ölçmeyi ve bir ölçümdeki belirsizliği tanımlar
2) Hareket kanunlarını, ortalama ve ani değişkenlerine bağlı olarak tanımlar, vektörel nicelikler ile işlem yapabilir ve hareket çeşitlerini kavrar
3) Kuvvet kavramını ve çeşitlerini tanımlar, kuvvet ve hareket arasındaki ilişkiyi kavrayarak üzerine farklı kuvvetler etki eden bir sistemi analiz eder.
4) İş, güç ve enerji kavramlarını tanımlar, fiziksel bir sistemi bunlara bağlı olarak analiz eder ve sistemdeki enerji değişimlerini enerji korunumu yasasına bağlı olarak hesaplar.
5) Momentum ve itme kavramlarını ve aralarındaki ilişkiyi tanımlar, fiziksel bir sistemi itme-momentum teoremine bağlı olarak analiz eder.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders tanıtım ve uygulama, değerlendirme bilgilerinin öğrenciye açıklanması. 1. Fiziğin Tanımı, Fiziksel Nicelikler ve Ölçme 1.1 Fizik ve Ölçme 1.2 Uzunluk, Kütle ve Zaman Kavramları 1.3 Birim Sistemleri 1.4 Birim Dönüşümü 1.5 Boyut Analizi H. D. Young and R. A. Freedman, Üniversite Fiziği Cilt I, (Pearson, İstanbul, 2016) Bölüm 1
2) 1.6 Skaler ve Vektörel Nicelikler 1.7 Ölçmede Belirsizlik ve Hata Hesabı 1.8 Anlamlı Rakamlar ve Yuvarlama 2. Hareket 2.1 Temel Kavramların Tanımlanması (Yerdeğiştirme, Hız, İvme) H. D. Young and R. A. Freedman, Üniversite Fiziği Cilt I, (Pearson, İstanbul, 2016) Bölüm 1
3) 2.2. Vektörler 2.2.1 İki Vektörün Bileşkesinin Bulunması 2.2.2 Vektörlerin Bileşenlerine Ayrılması 2.2.4 Vektörlerin Toplanması ve Çıkarılması 2.2.5 Vektörlerin Skaler Çarpımı 2.2.6 Vektörlerin Vektörel Çarpımı 2.2.7 Bir Yüzeyin Normali H. D. Young and R. A. Freedman, Üniversite Fiziği Cilt I, (Pearson, İstanbul, 2016) Bölüm 2
4) 2.3. Sabit İvmeli Hareket 2.3.1 Bir Boyutta Sabit İvmeli Hareket 2.3.2 İki Boyutta Sabit İvmeli Hareket H. D. Young and R. A. Freedman, Üniversite Fiziği Cilt I, (Pearson, İstanbul, 2016) Bölüm 2
5) 2.4. Düzgün Dairesel Hareket 2.5. Göreli Hareket ve Bağıl Hız H. D. Young and R. A. Freedman, Üniversite Fiziği Cilt I, (Pearson, İstanbul, 2016) Bölüm 3
6) 3. Kuvvet ve Hareket 3.1. Kuvvet Kavramı 3.2. Hareket Yasaları 3.2.1. Newton’un Birinci Yasası (Eylemsizlik İlkesi) 3.2.2. Newton’un İkinci Yasası 3.2.3. Newton’un Üçüncü Yasası (Etki-Tepki İlkesi) H. D. Young and R. A. Freedman, Üniversite Fiziği Cilt I, (Pearson, İstanbul, 2016) Bölüm 4
8) 3.3 Newton Kanunlarının Uygulamaları 3.3.1. Yer Çekimi Kuvveti ve Ağırlık 3.3.2. Gerilme 3.3.3. Yay Kuvveti 3.3.4. Sürtünme Kuvveti H. D. Young and R. A. Freedman, Üniversite Fiziği Cilt I, (Pearson, İstanbul, 2016) Bölüm 5
9) 3.3.5. Düzgün Dairesel Harekette Kuvvet ve Tork H. D. Young and R. A. Freedman, Üniversite Fiziği Cilt I, (Pearson, İstanbul, 2016) Bölüm 5
10) 4. İş, Güç, Enerji 4.1. İş 4.2. Güç H. D. Young and R. A. Freedman, Üniversite Fiziği Cilt I, (Pearson, İstanbul, 2016) Bölüm 6
11) 4.3. Enerji 4.3.1. Kinetik Enerji ve İş-Kinetik Enerji Teoremi 4.3.2. Potansiyel Enerji H. D. Young and R. A. Freedman, Üniversite Fiziği Cilt I, (Pearson, İstanbul, 2016) Bölüm 7
12) 4.3.3. Mekanik Enerji ve Korunumu 5. Momentum ve İtme 5.1 Momentum H. D. Young and R. A. Freedman, Üniversite Fiziği Cilt I, (Pearson, İstanbul, 2016) Bölüm 8
12) 4.3.3. Mekanik Enerji ve Korunumu 5. Momentum ve İtme 5.1 Momentum H. D. Young and R. A. Freedman, Üniversite Fiziği Cilt I, (Pearson, İstanbul, 2016) Bölüm 8
13) 5.2 İtme 5.3 İtme-Momentum Teoremi H. D. Young and R. A. Freedman, Üniversite Fiziği Cilt I, (Pearson, İstanbul, 2016) Bölüm 8
14) Genel tekrar H. D. Young and R. A. Freedman, Üniversite Fiziği Cilt I, (Pearson, İstanbul, 2016) Bölüm 1-8

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: H. D. Young and R. A. Freedman, Üniversite Fiziği Cilt I, (Person, İstanbul, 2016).
Diğer Kaynaklar: 1. R. A. Serway and R. J. Beichner, Fen ve Mühendislik için Fizik I: Mekanik, Mekanik Dalgalar, Termodinamik (Palme Yayıncılık, Ankara, 2016).
2. D. Halliday and R. Resnick, Fiziğin Temelleri I, (Palme Yayıncılık, Ankara, 2014)
3. Fishbane, Gasiorowicz, Thorton, Temel Fizik I, (Arkadaş Yayınevi, Ankara, 2003).
4. D. C. Giancoli, Fen Bilimcileri ve Mühendisler İçin Fizik, (Akademi Yayıncılık, Ankara, 2009).

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Beslenme ve Diyetetik alanındaki kanıta dayalı temel ve mesleki bilgileri kuramsal ve uygulamalı olarak kullanabilme becerisine sahiptir. 1
2) Beslenme ve Diyetetiğin farklı alanlarında karşılaşabileceği problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, karar verme ve çözme becerisi kazanır. 1
3) Beslenme ve Diyetetik alanında edindiği güncel bilgi ve becerileri kullanarak sağlıklı bireylerin, toplumun ve hasta bireylerin beslenme durumunu saptama, karşılaşabileceği sorunlarda (vaka, olay, ekipman, ürün vb) analitik düşünceyi kullanarak kanıta dayalı uygun müdahale yaklaşımlarını seçme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
4) Beslenme ve Diyetetik uygulamalarında gerekli olan çağdaş bilişim teknolojilerini ve alana özgü teknolojik ekipmanları etkin kullanma becerisi kazanır.
5) Beslenme ve Diyetetik alanı ile ilgili mesleki konularda ulusal ve uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak iletişim kurma becerisi edinir.
6) Yaşam boyu öğrenme ve kalite yönetiminin önemini benimseyerek bilim, teknoloji, eğitim ve sağlık konusundaki son gelişmeleri takip edebilme ve kendini sürekli geliştirme becerisi kazanır.
7) Beslenme Bilimleri, Diyetetik, Toplu Beslenme Sistemleri ve Toplum Beslenmesi gibi Beslenme ve Diyetetiğin farklı alanlarında ulusal ve uluslararası disipliner veya interdisipliner ekipte veya bağımsız olarak etkin bir şekilde çalışabilme, sorumluluk alma, bilimsel çalışma planlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama, yazılı ve sözlü olarak raporlama becerisine sahiptir.
8) Tüm yaşam döngüsü boyunca farklı sosyodemografik özelliklere sahip bireylerin ve toplumun beslenme durumunu dikkate alarak ulusal ve uluslararası düzeyde bireysel ve toplumsal beslenme önerilerinin geliştirilmesi, besin ve beslenme plan ve politikalarının oluşturulması konusunda bilgi ve uygulamaya yönelik beceri edinir.
9) Bireye, topluma, mesleğe ve diğer meslek gruplarına karşı mesleki etik ilkelerine uygun davranma bilinci ve mesleki uygulamalarının hukuksal sürecine yönelik farkındalık kazanır.
10) Beslenme ve Diyetetik anabilim dalı ve bu alanı destekleyen bilim dallarında ve araştırma yöntemleri hakkında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
11) Eleştirel düşünme, problem çözme becerilerini ve bilişim teknolojilerini kullanarak bilimsel ve kanıta dayalı bilgiye ulaşır, bilgi temeli ile bütünleştirir, kararlar alır, kanıta dayalı uygulama yapar. 1
12) Uygun araştırma dökümanlarını tanımlar ve seçer. Uygun araştırma yöntemlerini, etik yaklaşımları sayısal ve organizasyon becerilerini ve bilgi teknolojilerini kullanarak araştırma yapar, raporlandırır ve paylaşır.
13) Dijital becerilerini etkin kullanarak, sözlü-yazılı iletişim kurar, ekip çalışması yapar.
14) Mesleki etik kuralları tanımlar ve uygular.
15) Bireylerin ve grupların beslenme bakımını “Beslenme Bakım Sürecini” uygulayarak gerçekleştirir.
16) Davranış değişikliğini kolaylaştırıcı ve sağlığı geliştirici beslenme eğitim ve danışmanlık yöntemlerini kişi merkezli ve sürdürülebilirliği dikkate alarak uygular.
17) Toplu beslenme sistemlerinde yönetsel süreçleri gerçekleştirir, hasta, hasta yakını, çalışan ve müşteriler için gıda güvenliği ilkelerinin uygulanmasını sağlar, çevreyi koruyan ve sürdürülebilirliği destekleyen yetkinlikler sergiler.
18) Alana ilişkin mevzuatları ve sağlık profesyonelleri temel çalışma ilkelerini tanımlar, uygulamalarını bireysel yürütür, mevzuatlara uygunluğunu ve hesap verebilirliği kabul eder, liderlik, mesleki savunuculuk, kaliteli ve sürdürülebilir hizmet sunma sorumluluğu üstlenir, rol model olur.
19) Bilimsel ve dijital okuryazarlığını, girişimciliğini, yabancı dil, sayısal, sosyal, kültürel, sanatsal beceri ve tutumlarını geliştirebileceği en az iki alan dışı ders almış, eğitimlere katılmış, “öğrenmeyi öğrenme” yetkinliği kazanmıştır.
20) Alana ilişkin uluslararası çalışmaları izlemek, yabancı meslektaşlar, çalışanlar, hasta ve danışanlar ile iletişim kurmak ve uluslararası kariyer olanağı elde etmek için İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 2 % 10
Ara Sınavlar 1 % 35
Final 1 % 55
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 45
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 55
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 15 2 30
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 1 15
Küçük Sınavlar 2 1 2
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 49