Fizyoterapi ve Rehabilitasyon | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SBF261 | ||||
Course Name: | Afet Kültürü | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. HİCRAN GÜLER | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Hicran GÜLER | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dünya genelinde var olan ve etkisi günbegün artan afet durumları ve afet bilincinin öğrencilere aktarılması amaçlanmakta, ekstrem durumlardaki davranış şekilleri ve toplumsal organizasyon hakkında bireylerin bilgilendirilmesi, afet ile ilgili temel kavramların, alınması gereken tedbirlerin ve çeşitli afet türleri, doğal yada yapay felaket durumları hakkında bilgi verilerek afet kültürü bilincinin oluşturulması, öğrencinin ve çevresinin hazırlıklı ve bilinçli olması amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği: | Afet bilincinin oluşturulmasını, afet tür ve içeriklerini, ilgili durumlarda davranış şekillerini, hazırlıklı olmayı ve önlemleri, bireysel ve toplumsal farkındalığı ve müdahaleyi içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenci için gerekli durumlarda toplumsal hafızaya ve bireye ilgili konuda müdahale edebilme 2) Kendisini, ailesini ve çevresini korumaya yetkin olabilme 3) Kendisini, ailesini ve çevresini bilinçlendirmeye yetkin olabilme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Oryantasyon, dersin tanıtımı-içeriği, biçimi ve işleyişi, değerlendirme usulleri | Blackboard yüklü ders notları |
2) | Afet nedir? Afet kültürü nedir? Afet durumlarına genel bakış, insan-afet ilişkisi | Blackboard yüklü ders notları |
3) | Afet anı, bilinç/ bilinçaltı davranışları, ihtiyaç ve yetiller, davranış ve müdahale tutumları, hazırlıkçılık (önbilgi), üçler kuralı | Blackboard yüklü ders notları |
4) | Deprem; öncesi, anı, sonrası, tektonik hareket ve metalara-doğaya etkileri | Blackboard yüklü ders notları |
5) | Depremde yanlış bilinenler, korunma yolları, yapılması-yapılmaması gerekenler, hayat üçgeni | Blackboard yüklü ders notları |
6) | Sel afeti (öncesi, anı, sonrası) nedir? Taşkın? Sel sebepleri, korunma yolları, sel yönlendirme, mikrobiyolojik tehlikeler, suyun gücü, toplumsal ve bireysel müdahale durumları, yapılması ve yapılmaması gerekenler | Blackboard yüklü ders notları |
7) | Yangın (öncesi, anı, sonrası) nedir? Tehlikeler, korunma yolları, duman ve zehirlenme, kentsel ve kırsal yangınlar, yangınla mücadele yolları, doğa ve kente etkileri | Blackboard yüklü ders notları |
8) | Hazırlıklı olmak? Hazırlıkçılık? Survivalist? Temel beceriler, temel araç gereçler, temel farkındalıklar | Blackboard yüklü ders notları |
9) | Topografya, an ve eylem okuma, yaratıcı meta kullanımı, toplumsal ve bireysel yönlendirme- manüpülasyon | Blackboard yüklü ders notları |
10) | Volkan, heyelan, çığ nedir? öncesi, anı, sonrası, yapılması ve yapılmaması gerekenler | Blackboard yüklü ders notları |
11) | Fırtına, hortum nedir? öncesi, anı, sonrası, yapılması ve yapılmaması gerekenler | Blackboard yüklü ders notları |
12) | Pandemiyle yaşamak, toplumsal gerçeklikler, öncesi, anı, sonrası, yapılması ve yapılmaması gerekenler | Blackboard yüklü ders notları |
13) | KBRN ve ekstrem senaryolar | Blackboard yüklü ders notları |
14) | Toplumsal çöküş, küresel sorunlar | Blackboard yüklü ders notları |
Ders Notları / Kitaplar: | Mevcut güncel literatür bilgisi |
Diğer Kaynaklar: | - Afet Yönetimi, Irfan Keskin, Editör, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir, ss.3-16, 2019 - Türkiye'nin Afet Yönetimi, Şengün, H., Meydan Yıldız, S., Tercan, B., Editör, Palme Yayın Dağıtım, Ankara, ss.325-355, 2018 - Temel Afet Bilgisi, Tün Muammer, Editör, Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını, Eskişehir, ss.234-259, 2017 - Doğanın İşaretlerini Okumanın Kaybolmuş Sanatı - Tristan Gooley Hayatta Kalma Kılavuzu - Güner Uluslararası Müdahaleli Depremlerde Saha koordinasyonu Erdoğan, - N. Mountain Search And Rescue Techniques, Rocky Mountain Rescue Group - Hugh McManners Kaktus Yayınları 100 Deadly Skills /Survival Edition - Clint Emerson The Ultimate Preppers Guide - Jay Cassell Community & Public Health Nursing |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamaları için gerekli değerlendirme, tanımlama ve planlamayı yapabilme | 1 |
2) | Edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak fizyoterapi ve rehabilitasyon programını sistematik ve güvenli olarak etik ilkeler çerçevesinde uygulayabilme gerektiği durumda sonlandırabilme veya değiştirebilme | |
3) | Toplum sağlığını koruma davranışına yönelik girişimlerde bulunabilme | 3 |
4) | Toplumun fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında değişen ve çeşitlenen ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkıda bulunabilme | |
5) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon hizmetlerini etkin ve yeterli biçimde organize edebilme, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetebilme ve sorunlara karşı bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretebilme | 3 |
6) | Sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak mesleki ve akademik çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme | |
7) | Sağlık ekibinin diğer meslek üyeleri ile etkili iletişim ve işbirliği içinde çalışabilme ve sorumluluk üstlenebilme | 3 |
8) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında kaliteli hizmet ve araştırma için kayıt tutabilme ve rapor hazırlayabilme; araştırma ve proje uygulamalarının tüm aşamalarına katılabilme | |
9) | Kişisel gelişim, bilgi okur yazarlığı ve yaşam boyu öğrenmeyi benimseyebilme; kalite geliştirebilme, alanla ilgili eğitim ve tanıtım programlarına katkı verebilme, profesyonel davranışını uluslararası düzeyde de sergileyebilme | 1 |
10) | Kişisel ve mesleki gelişiminde yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyebilme | 2 |
Anlatım | |
Ders | |
Okuma | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 1 | 14 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 14 | 14 | ||||
Final | 1 | 14 | 14 | ||||
Toplam İş Yükü | 70 |