Endüstriyel Tasarım Mühendisliği | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | FIZ102 | ||||
Course Name: | Fizik II | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi EBRU GÜNİSTER | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Ebru Günister | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Doğada elektromanyetizmayla ilişkili olan olayların fizik bakış açısıyla bütüncül bir şekilde sunulması. Elektromanyetizmanın yol açtığı temel teknolojik uygulamaların bu kuram çerçevesinde anlatımı. Noktasal elektrik yükler için tanımlanmış yasaların sürekli yük dağılımlarına uygulanmasıyla sonsuz küçük katkıların toplanmasının matematik yöntemlerle nasıl hesaplanacağının öğretilmesi. Temel matematik kavramların uygulamada nasıl kullanıldığı fikrinin öğrenciye verilmesi amaçlanır. |
Dersin İçeriği: | Elektromanyetik kavramların temel prensip ve kuramları: Coulomb yasası, elektrik alanı, gauss yasası, elektrik potansiyeli, elektrik devreleri, manyetik alan, Manyetik alan kaynakları, Ampere yasası, Faraday yasası, maddenin manyetik özelikleri, AA devreleri, Maxwell denklemlerinin sunumudur. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Elektrik yükü ile elektrik alanın arasındaki farkı, elektrik yükünün nasıl korunumlu olduğunu, Coulomb ve Gauss yasalarını hangi durumlarda kullanabileceklerini bilir. 2) Elektriksel potansiyelin anlamı ve önemini bilerek, elektrik alan hesabı yapabilir. 3) Sığaçların doğasını, yük depolama kapasitesini ve dielektriklerin ne olduğunu bilir. 4) Akım, direnç ve elektromotor kuvvetini bilerek devrelerde enerji ve güç hesaplarını yapar. 5) Manyetik alan, kuvvetleri, kaynakları ve pratik uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur. 6) Amper, Faraday ve Lenz yasaları ile Maxwell denklemlerinin önemini bilecek, elektromanyetik dalgalar hakkında bilgi sahibi olur. 7) Doğru akım devrelerinde ölçüm aletlerinin nasıl kullanıldığını bilip uygular. 8) Doğru akım ve alternatif akım arasındaki farkı ve transformatörün ne işe yaradığını bilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Elektrik Yükü ve Coulomb Yasası | Ders Notu 1 |
2) | Elektrik Alanı | Ders Notu 2 |
3) | Gauss Yasası | Ders Notu 3 |
4) | Elektriksel Potansiyel | Ders Notu 4 |
5) | Sığaç (Kapasitans) ve Dielektrikler | Ders Notu 5 |
6) | Akım, Direnç ve Elektromotor Kuvveti | Ders Notu 6 |
7) | Doğru Akım Devreleri | Ders Notu 7 |
8) | Vize sınavı için genel ders | Ders Notu 7 (1-6) |
9) | Manyetik Alan ve Manyetik Kuvvetler | Ders Notu 9 |
10) | Manyetik Alan Kaynakları | Ders Notu 10 |
11) | Elektromanyetik etkileme (indüksiyon) | Ders Notu 11 |
12) | Etkilenme (indüktans) ve etkileç (indüktör) | Ders Notu 12 |
13) | Alternatif Akım | Ders Notu 13 |
14) | Elektromanyetik Dalgalar | Ders Notu 14 |
15) | Final Sınavı için genel ders | Ders Notu 15 (7-14) |
Ders Notları / Kitaplar: | Sears ve Zemansky'nin Üniversite Fiziği 14. Baskı - Cilt 2, Hugh D. Young - Roger Freedman, Pearson 2017, ISBN: 9786059610285 |
Diğer Kaynaklar: | Sears ve Zemansky'nin Üniversite Fiziği 14. Baskı - Cilt 2, Hugh D. Young - Roger Freedman, Pearson 2017, ISBN: 9786059610285 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Gelişen teknolojiye uyum sağlayarak, ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | 2 |
2) | Edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanabilme. | |
3) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | |
4) | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | |
5) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. | |
6) | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. | |
7) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, | |
8) | Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. | 2 |
9) | Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. | 1 |
10) | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. | 2 |
11) | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. | 1 |
12) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. | |
13) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. | |
14) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | |
15) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. | |
16) | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
Anlatım | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Laboratuvar | |
Rapor Yazma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Uygulama | |
Raporlama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Laboratuar | 9 | % 10 |
Küçük Sınavlar | 4 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | 9 | % 10 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 15 | 3 | 45 | ||||
Laboratuvar | 9 | 2 | 18 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 4 | 60 | ||||
Küçük Sınavlar | 4 | 1 | 4 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 | ||||
Rapor Teslimi | 9 | 2 | 18 | ||||
Final | 1 | 2 | 2 | ||||
Toplam İş Yükü | 148 |