Mekatronik Mühendisliği (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MCH452 | ||||
Course Name: | İçten Yanmalı Motorlar | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | EN | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Ar.Gör. İSMAİL SAĞDIÇ | ||||
Dersi Veren(ler): | |||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Termodinamik yasaları aracılığıyla içten yanmalı odalar incelenecektir. Çeşitli motorların yapıları ele alınacaktır. Yakıtların enerji eşdeğeri ele alınacaktır. İdeal ve gerçek Otto ve Diesel çevrimleri derinlemesine incelenecektir. Motorların verimliliği çalışılacaktır. |
Dersin İçeriği: | • Motor Tipleri • İdeal Otto ve Diesel Çevrimleri • Motorların Termodinamiği • Motorların Çalışma Prensibi • Motor Tipleri • Gerçek Otto ve Diesel Çevrimleri • Güç, Tork ve Yakıt Tüketimi Hesaplamaları • Yakıtlar ve Yanma Kimyası • Egzoz Sistemi ve Emisyonlar • Hava Giriş Sistemleri • Ateşleme Motorlarında Karışım Oluşumu • Diesel Motorlarında Karışım Oluşumu • Karayolu Taşıtlarında Yakıt Ekonomisi |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) • Öğrenciler, çeşitli motor tiplerini tanıyabileceklerdir. • İdeal Otto ve Diesel çevrimlerini anlayabileceklerdir. • Motorların termodinamiği hakkında bilgi sahibi olacaklardır. • Motorların çalışma prensibini kavrayabileceklerdir. • Gerçek Otto ve Diesel çevrimlerini inceleyebileceklerdir. • Güç, tork ve yakıt tüketimi hesaplamalarını yapabileceklerdir. • Yakıtlar ve yanma kimyası hakkında bilgi edineceklerdir. • Egzoz sistemi ve emisyonlar konusunda bilgi sahibi olacaklardır. • Hava giriş sistemlerini anlayabileceklerdir. • Ateşleme motorlarında karışım oluşumunu inceleyebileceklerdir. • Diesel motorlarında karışım oluşumunu kavrayabileceklerdir. • Karayolu taşıtlarında yakıt ekonomisini değerlendirebileceklerdir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | • Motor Tipleri • İdeal Otto ve Diesel Çevrimleri • Motorların Termodinamiği • Motorların Çalışma Prensibi • Motor Tipleri • Gerçek Otto ve Diesel Çevrimleri • Güç, Tork ve Yakıt Tüketimi Hesaplamaları • Yakıtlar ve Yanma Kimyası • Egzoz Sistemi ve Emisyonlar • Hava Giriş Sistemleri • Ateşleme Motorlarında Karışım Oluşumu • Diesel Motorlarında Karışım Oluşumu • Karayolu Taşıtlarında Yakıt Ekonomisi | Ders Notları |
Ders Notları / Kitaplar: | %80 katılım zorunludur. 80% attendance is mandatory. |
Diğer Kaynaklar: | Internal Combustion Engine Fundamentals, John B. Heywood, McGraw Hill Int. Ed., 1989 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | 3 |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
4) | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
5) | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 3 |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Anlatım | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Ödev | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Teknik gezi |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 5 |
Ödev | 1 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 7 | 98 | ||||
Sunum / Seminer | 1 | 5 | 5 | ||||
Proje | 1 | 6 | 6 | ||||
Ödevler | 1 | 30 | 30 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 | ||||
Final | 1 | 2 | 2 | ||||
Toplam İş Yükü | 185 |