Makine Mühendisliği | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MAK473 | ||||
Course Name: | Rüzgar Enerjisi | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Ar.Gör. İSMAİL SAĞDIÇ | ||||
Dersi Veren(ler): | Prof.Dr. İ. Cem Parmaksızoğlu | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Ders dönemi sonunda öğrencinin, Enerji ve Rüzgar Enerjisi Sistemlerinin tanımlarını ve fiziksel temelleri içselleştirebilmesi Rüzgar Türbini problemlerini modelleyebilmesi ve matematik ve sayısal çözümlerini yapabilmesi Rüzgar Türbini tasarımını anlaması, mühendislik çözümlemesini yapması, bilgi birikimden faydalanması, Makina mühendisliğinin değişik alanlarında benzer tasarım hesaplamalarını yapabilmesi, beklenmektedir. |
Dersin İçeriği: | Giriş: Tanımlar; Enerji, Yenilenebilir Enerji, Rüzgar, Güneş Enerjisi, Rüzgar, Rüzgar değirmeni, Rüzgar türbini Termodinamik tanımlar Türbo makinalar Rüzgar Türbinlerinin çalışması Rüzgar Türbini tasarımı – (Wind Turbine Design) Rüzgar türbini aerodinamiği (Aerodynamics of Wind Turbines) Mekanizmaların dinamiği ve mekaniği ve mukavemeti Rüzgar su pompası Ekonomik Analiz Rüzgar Enerjisi Sistem Seçimi Ses ve Rüzgar Türbinlerinde Gürültü Çevre ve sürdürülebilirlik |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Ders dönemi sonunda öğrencinin, Enerji ve Rüzgar Enerjisi Sistemlerinin tanımlarını ve fiziksel temelleri içselleştirebilmesi Rüzgar Türbini problemlerini modelleyebilmesi ve matematik ve sayısal çözümlerini yapabilmesi Rüzgar Türbini tasarımını anlaması, mühendislik çözümlemesini yapması, bilgi birikimden faydalanması, Makina mühendisliğinin değişik alanlarında benzer tasarım hesaplamalarını yapabilmesi, beklenmektedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş: Tanımlar; Enerji, Yenilenebilir Enerji, Rüzgar, Güneş Enerjisi, Rüzgar, Rüzgar değirmeni, Rüzgar türbini Termodinamik tanımlar Türbo makinalar Rüzgar Türbinlerinin çalışması Rüzgar Türbini tasarımı – (Wind Turbine Design) Rüzgar türbini aerodinamiği (Aerodynamics of Wind Turbines) Mekanizmaların dinamiği ve mekaniği ve mukavemeti Rüzgar su pompası Ekonomik Analiz Rüzgar Enerjisi Sistem Seçimi Ses ve Rüzgar Türbinlerinde Gürültü Çevre ve sürdürülebilirlik | Ders Notları |
Ders Notları / Kitaplar: | İ. C. Parmaksızoğlu, Rüzgar Enerjisi Ders Notu, 2025 İ. C. Parmaksızoğlu, Rüzgar Enerjili Enerji Verimli Ev Proje Notu, 2025 |
Diğer Kaynaklar: | Johnson G.L.,Wınd Energy Systems, Electronic Edition,2006. Chiras D., Wind Power Basics, New Society Publishers,2010 Burton T., Sharpe D., Jenkins N., Bossanyi E., Wind Energy Handbook, John Wiley & Sons, Ltd,2001 Manwell J.F, Mcgowan J.G., Rogers A.L., Wind Energy Explained, 2010 By John Wiley & Sons Ltd Wind Energy –The Facts, EWEA The European Wind Energy Association,2009 Https://Www.Linquip.Com/Blog/Difference-Between-Impulse-And-Reaction-Turbine/ https://Www.Youtube.Com/Watch?V=Tijzpkb6h8&Ab_Channel=Fluiddynamicsandturbomachines Https://Www.Youtube.Com/Watch?V=Qx_M0nvdigu&Ab_Channel=Unlcropwatch%3abioenergy https://www.youtube.com/watch?v=qSWm_nprfqE&ab_channel=Lesics https://www.renewablesfirst.co.uk/windpower/community-windpower/locatio AŞNAZ, M.S.K. , YÜKSEL B.,Bir rüzgar enerji santralindeki rüzgar türbinlerinin yerleşimlerinden aynaklanan güç kayıplarının hesaplanması, BAUN Fen Bil. Enst. Dergisi, 20(2), 482-494, (2018). Büyüktür, A., R., Termodinamik, Uludağ Üniversitesi, (1985) |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. | 2 |
2) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | 2 |
3) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. | 1 |
4) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. | 1 |
5) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | 2 |
6) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme | 1 |
7) | Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. | 1 |
8) | Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. | 1 |
9) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. | 1 |
10) | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | 1 |
11) | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | 1 |
12) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. | 2 |
13) | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. | 2 |
14) | Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | 2 |
15) | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. | 1 |
16) | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. | 1 |
Anlatım | |
Ders | |
Ödev | |
Rapor Yazma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Bireysel Proje | |
Raporlama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 10 | % 20 |
Projeler | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 | ||||
Proje | 1 | 40 | 40 | ||||
Ödevler | 1 | 40 | 40 | ||||
Küçük Sınavlar | 10 | 0.1 | 1 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 | ||||
Final | 1 | 2 | 2 | ||||
Toplam İş Yükü | 169 |