MAK473 Rüzgar EnerjisiKurumsal BilgilerAkademik Programlar Makine MühendisliğiÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Makine Mühendisliği

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: MAK473
Course Name: Rüzgar Enerjisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. İSMAİL SAĞDIÇ
Dersi Veren(ler): Prof.Dr. İ. Cem Parmaksızoğlu
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ders dönemi sonunda öğrencinin,
Enerji ve Rüzgar Enerjisi Sistemlerinin tanımlarını ve fiziksel temelleri içselleştirebilmesi
Rüzgar Türbini problemlerini modelleyebilmesi ve matematik ve sayısal çözümlerini yapabilmesi
Rüzgar Türbini tasarımını anlaması, mühendislik çözümlemesini yapması, bilgi birikimden faydalanması,
Makina mühendisliğinin değişik alanlarında benzer tasarım hesaplamalarını yapabilmesi,
beklenmektedir.
Dersin İçeriği: Giriş: Tanımlar; Enerji, Yenilenebilir Enerji, Rüzgar, Güneş Enerjisi, Rüzgar, Rüzgar değirmeni, Rüzgar türbini
Termodinamik tanımlar
Türbo makinalar
Rüzgar Türbinlerinin çalışması
Rüzgar Türbini tasarımı – (Wind Turbine Design)
Rüzgar türbini aerodinamiği (Aerodynamics of Wind Turbines)
Mekanizmaların dinamiği ve mekaniği ve mukavemeti
Rüzgar su pompası
Ekonomik Analiz
Rüzgar Enerjisi Sistem Seçimi
Ses ve Rüzgar Türbinlerinde Gürültü
Çevre ve sürdürülebilirlik

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Ders dönemi sonunda öğrencinin, Enerji ve Rüzgar Enerjisi Sistemlerinin tanımlarını ve fiziksel temelleri içselleştirebilmesi Rüzgar Türbini problemlerini modelleyebilmesi ve matematik ve sayısal çözümlerini yapabilmesi Rüzgar Türbini tasarımını anlaması, mühendislik çözümlemesini yapması, bilgi birikimden faydalanması, Makina mühendisliğinin değişik alanlarında benzer tasarım hesaplamalarını yapabilmesi, beklenmektedir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş: Tanımlar; Enerji, Yenilenebilir Enerji, Rüzgar, Güneş Enerjisi, Rüzgar, Rüzgar değirmeni, Rüzgar türbini Termodinamik tanımlar Türbo makinalar Rüzgar Türbinlerinin çalışması Rüzgar Türbini tasarımı – (Wind Turbine Design) Rüzgar türbini aerodinamiği (Aerodynamics of Wind Turbines) Mekanizmaların dinamiği ve mekaniği ve mukavemeti Rüzgar su pompası Ekonomik Analiz Rüzgar Enerjisi Sistem Seçimi Ses ve Rüzgar Türbinlerinde Gürültü Çevre ve sürdürülebilirlik Ders Notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: İ. C. Parmaksızoğlu, Rüzgar Enerjisi Ders Notu, 2025
İ. C. Parmaksızoğlu, Rüzgar Enerjili Enerji Verimli Ev Proje Notu, 2025
Diğer Kaynaklar: Johnson G.L.,Wınd Energy Systems, Electronic Edition,2006.
Chiras D., Wind Power Basics, New Society Publishers,2010
Burton T., Sharpe D., Jenkins N., Bossanyi E., Wind Energy Handbook, John Wiley & Sons, Ltd,2001
Manwell J.F, Mcgowan J.G., Rogers A.L., Wind Energy Explained, 2010 By John Wiley & Sons Ltd
Wind Energy –The Facts, EWEA The European Wind Energy Association,2009
Https://Www.Linquip.Com/Blog/Difference-Between-Impulse-And-Reaction-Turbine/
https://Www.Youtube.Com/Watch?V=Tijzpkb6h8&Ab_Channel=Fluiddynamicsandturbomachines
Https://Www.Youtube.Com/Watch?V=Qx_M0nvdigu&Ab_Channel=Unlcropwatch%3abioenergy
https://www.youtube.com/watch?v=qSWm_nprfqE&ab_channel=Lesics
https://www.renewablesfirst.co.uk/windpower/community-windpower/locatio
AŞNAZ, M.S.K. , YÜKSEL B.,Bir rüzgar enerji santralindeki rüzgar türbinlerinin yerleşimlerinden aynaklanan güç kayıplarının hesaplanması, BAUN Fen Bil. Enst. Dergisi, 20(2), 482-494, (2018).
Büyüktür, A., R., Termodinamik, Uludağ Üniversitesi, (1985)

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. 2
2) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 2
3) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. 1
4) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. 1
5) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 2
6) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme 1
7) Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. 1
8) Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. 1
9) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. 1
10) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. 1
11) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 1
12) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. 2
13) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. 2
14) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 2
15) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. 1
16) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Ödev
Rapor Yazma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Bireysel Proje
Raporlama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 10 % 20
Projeler 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Proje 1 40 40
Ödevler 1 40 40
Küçük Sınavlar 10 0.1 1
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 169