Fizyoterapi ve Rehabilitasyon | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SBF114 | ||||
Course Name: | Genel Beslenme | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Alan Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Ar.Gör. BETÜL YILDIRIM ÇAVAK | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi İkbal Süheyla Altay | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Beslenme biliminin temellerini güncel araştırmalar ışığında aktararak sağlıklı yaşam için akıllı gıda seçimleri ve üretimleri yapabilecek bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Beslenmenin tanımı ve önemi, yeterli ve dengeli beslenme, beslenme açısından enerji, vücudun enerji gereksinimi, vücudun enerji dengesi, besin öğeleri (karbonhidratlar, proteinler, yağlar, mineral maddeler, vitaminler, su ve elektrolitler) ve metabolizması, beslenme açısından önemli başlıca gıda grupları. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sağlıklı beslenmenin önemini kavrar ve sağlıklı beslenme ilkelerini öğrenir. 2) Besin tüketim ve fiziksel aktivite kayıt yöntemlerini öğrenir. 3) Karbonhidratların sağlıklı beslenme ve vücut çalışmasındaki önemini kavrar. 4) Günlük karbonhidrat gereksinmesinin karşılanabileceği besin kaynaklarını, miktarlarını öğrenir. Bu besinlerin fiziksel ve kimyasal özelliklerini öğrenir. 5) Yağların sağlıklı beslenme ve vücut çalışmasındaki önemini kavrar. 6) Proteinlerin sağlıklı beslenme ve vücut çalışmasındaki önemini öğrenir. 7) Diyetin protein kalitesinin önemini kavrar. Protein kalitesi değerlendirme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. 8) Et, yumurta, kurubaklagil besin grubunun fiziksel ve kimyasal özelliklerini öğrenir, sağlıklı beslenmede ki önemini kavrar. 9) Sağlıklı beslenmede enerji metabolizması ve fiziksel aktivite düzeyinin önemini öğrenir. 10) Menü planlama ve sağlıklı besin pişirme, hazırlama ve saklama yöntemlerini öğrenir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Beslenme Bilimine Giriş | Baysal A. (2022). Genel beslenme. Hatiboğlu Yayınları; 14. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 07. Baysal A. (2022). Beslenme / genel yayın yönetmeni : M. Tahir Hatipoğlu. Hatiboğlu Yayınları; 093. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 010. Editör : Hasan Hüseyin Eker, Ayşe Güneş Bayır. (2015). Sağlıklı beslenme. Nobel Tıp Kitabevi. |
2) | Karbonhidratların Tanımı, Çeşitleri ve Sınıflandırılması | Baysal A. (2022). Genel beslenme. Hatiboğlu Yayınları; 14. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 07. Baysal A. (2022). Beslenme / genel yayın yönetmeni : M. Tahir Hatipoğlu. Hatiboğlu Yayınları; 093. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 010. Editör : Hasan Hüseyin Eker, Ayşe Güneş Bayır. (2015). Sağlıklı beslenme. Nobel Tıp Kitabevi. |
3) | Karbonhidrat Kaynakları, Vücutta Görevleri ve Metabolizmaya Etkileri | Baysal A. (2022). Genel beslenme. Hatiboğlu Yayınları; 14. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 07. Baysal A. (2022). Beslenme / genel yayın yönetmeni : M. Tahir Hatipoğlu. Hatiboğlu Yayınları; 093. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 010. Editör : Hasan Hüseyin Eker, Ayşe Güneş Bayır. (2015). Sağlıklı beslenme. Nobel Tıp Kitabevi. |
4) | Proteinlerin Tanımı, Çeşitleri ve Sınıflandırılması | Baysal A. (2022). Genel beslenme. Hatiboğlu Yayınları; 14. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 07. Baysal A. (2022). Beslenme / genel yayın yönetmeni : M. Tahir Hatipoğlu. Hatiboğlu Yayınları; 093. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 010. Editör : Hasan Hüseyin Eker, Ayşe Güneş Bayır. (2015). Sağlıklı beslenme. Nobel Tıp Kitabevi. |
5) | Protein Kaynakları, Proteinlerin Görevleri ve Metabolizmaya Etkileri | Baysal A. (2022). Genel beslenme. Hatiboğlu Yayınları; 14. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 07. Baysal A. (2022). Beslenme / genel yayın yönetmeni : M. Tahir Hatipoğlu. Hatiboğlu Yayınları; 093. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 010. Editör : Hasan Hüseyin Eker, Ayşe Güneş Bayır. (2015). Sağlıklı beslenme. Nobel Tıp Kitabevi. |
6) | Yağların Tanımı, Çeşitleri ve Sınıflandırılması ile Vücuttaki Görevleri | Baysal A. (2022). Genel beslenme. Hatiboğlu Yayınları; 14. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 07. Baysal A. (2022). Beslenme / genel yayın yönetmeni : M. Tahir Hatipoğlu. Hatiboğlu Yayınları; 093. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 010. Editör : Hasan Hüseyin Eker, Ayşe Güneş Bayır. (2015). Sağlıklı beslenme. Nobel Tıp Kitabevi. |
7) | Enerji Dengesi ve Vücut Kompozisyonu | Baysal A. (2022). Genel beslenme. Hatiboğlu Yayınları; 14. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 07. Baysal A. (2022). Beslenme / genel yayın yönetmeni : M. Tahir Hatipoğlu. Hatiboğlu Yayınları; 093. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 010. Editör : Hasan Hüseyin Eker, Ayşe Güneş Bayır. (2015). Sağlıklı beslenme. Nobel Tıp Kitabevi. |
8) | Enerji Gereksiniminin Saptanması ve Farklı Enerji Gereksinimi Hesaplama Yöntemlerinin Değerlendirilmesi | Baysal A. (2022). Genel beslenme. Hatiboğlu Yayınları; 14. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 07. Baysal A. (2022). Beslenme / genel yayın yönetmeni : M. Tahir Hatipoğlu. Hatiboğlu Yayınları; 093. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 010. Editör : Hasan Hüseyin Eker, Ayşe Güneş Bayır. (2015). Sağlıklı beslenme. Nobel Tıp Kitabevi. |
9) | Besin Tüketim Durumunun ve Fiziksel Aktivite Düzeyinin Değerlendirilmesi | Baysal A. (2022). Genel beslenme. Hatiboğlu Yayınları; 14. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 07. Baysal A. (2022). Beslenme / genel yayın yönetmeni : M. Tahir Hatipoğlu. Hatiboğlu Yayınları; 093. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 010. Editör : Hasan Hüseyin Eker, Ayşe Güneş Bayır. (2015). Sağlıklı beslenme. Nobel Tıp Kitabevi. |
10) | Vitaminler | Baysal A. (2022). Genel beslenme. Hatiboğlu Yayınları; 14. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 07. Baysal A. (2022). Beslenme / genel yayın yönetmeni : M. Tahir Hatipoğlu. Hatiboğlu Yayınları; 093. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 010. Editör : Hasan Hüseyin Eker, Ayşe Güneş Bayır. (2015). Sağlıklı beslenme. Nobel Tıp Kitabevi. |
11) | Mineraller | Baysal A. (2022). Genel beslenme. Hatiboğlu Yayınları; 14. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 07. Baysal A. (2022). Beslenme / genel yayın yönetmeni : M. Tahir Hatipoğlu. Hatiboğlu Yayınları; 093. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 010. Editör : Hasan Hüseyin Eker, Ayşe Güneş Bayır. (2015). Sağlıklı beslenme. Nobel Tıp Kitabevi. |
12) | Makro ve Mikro Besin Ögelerinin Vücutta Sindirim ve Emilimi | Baysal A. (2022). Genel beslenme. Hatiboğlu Yayınları; 14. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 07. Baysal A. (2022). Beslenme / genel yayın yönetmeni : M. Tahir Hatipoğlu. Hatiboğlu Yayınları; 093. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 010. Editör : Hasan Hüseyin Eker, Ayşe Güneş Bayır. (2015). Sağlıklı beslenme. Nobel Tıp Kitabevi. |
13) | Besin Grupları ve Önemi | Baysal A. (2022). Genel beslenme. Hatiboğlu Yayınları; 14. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 07. Baysal A. (2022). Beslenme / genel yayın yönetmeni : M. Tahir Hatipoğlu. Hatiboğlu Yayınları; 093. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 010. Editör : Hasan Hüseyin Eker, Ayşe Güneş Bayır. (2015). Sağlıklı beslenme. Nobel Tıp Kitabevi. |
14) | Özel Gruplarda Beslenme ve Menü Planlama Yöntemleri | Baysal A. (2022). Genel beslenme. Hatiboğlu Yayınları; 14. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 07. Baysal A. (2022). Beslenme / genel yayın yönetmeni : M. Tahir Hatipoğlu. Hatiboğlu Yayınları; 093. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 010. Editör : Hasan Hüseyin Eker, Ayşe Güneş Bayır. (2015). Sağlıklı beslenme. Nobel Tıp Kitabevi. |
Ders Notları / Kitaplar: | Baysal A. 2022. Genel beslenme. Hatiboğlu Yayınları; 14. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 07. Baysal A. 2022. Beslenme / genel yayın yönetmeni : M. Tahir Hatipoğlu. Hatiboğlu Yayınları; 093. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 010. Sağlıklı beslenme. 2015. Editör : Hasan Hüseyin Eker, Ayşe Güneş Bayır. Nobel Tıp Kitabevi. |
Diğer Kaynaklar: | Baysal A. 2022. Genel beslenme. Hatiboğlu Yayınları; 14. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 07. Baysal A. 2022. Beslenme / genel yayın yönetmeni : M. Tahir Hatipoğlu. Hatiboğlu Yayınları; 093. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 010. Sağlıklı beslenme. 2015. Editör : Hasan Hüseyin Eker, Ayşe Güneş Bayır. Nobel Tıp Kitabevi. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamaları için gerekli değerlendirme, tanımlama ve planlamayı yapabilme | |
2) | Edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak fizyoterapi ve rehabilitasyon programını sistematik ve güvenli olarak etik ilkeler çerçevesinde uygulayabilme gerektiği durumda sonlandırabilme veya değiştirebilme | |
3) | Toplum sağlığını koruma davranışına yönelik girişimlerde bulunabilme | |
4) | Toplumun fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında değişen ve çeşitlenen ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkıda bulunabilme | |
5) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon hizmetlerini etkin ve yeterli biçimde organize edebilme, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetebilme ve sorunlara karşı bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretebilme | |
6) | Sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak mesleki ve akademik çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme | |
7) | Sağlık ekibinin diğer meslek üyeleri ile etkili iletişim ve işbirliği içinde çalışabilme ve sorumluluk üstlenebilme | |
8) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında kaliteli hizmet ve araştırma için kayıt tutabilme ve rapor hazırlayabilme; araştırma ve proje uygulamalarının tüm aşamalarına katılabilme | |
9) | Kişisel gelişim, bilgi okur yazarlığı ve yaşam boyu öğrenmeyi benimseyebilme; kalite geliştirebilme, alanla ilgili eğitim ve tanıtım programlarına katkı verebilme, profesyonel davranışını uluslararası düzeyde de sergileyebilme | |
10) | Kişisel ve mesleki gelişiminde yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyebilme |
Ders |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 | ||||
Final | 1 | 1 | 1 | ||||
Toplam İş Yükü | 58 |