SBF114 Genel BeslenmeKurumsal BilgilerAkademik Programlar Fizyoterapi ve RehabilitasyonÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: SBF114
Course Name: Genel Beslenme
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Alan Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. BETÜL YILDIRIM ÇAVAK
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi İkbal Süheyla Altay
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Beslenme biliminin temellerini güncel araştırmalar ışığında aktararak sağlıklı yaşam için akıllı gıda seçimleri ve üretimleri yapabilecek bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Beslenmenin tanımı ve önemi, yeterli ve dengeli beslenme, beslenme açısından enerji, vücudun enerji gereksinimi, vücudun enerji dengesi, besin öğeleri (karbonhidratlar, proteinler, yağlar, mineral maddeler, vitaminler, su ve elektrolitler) ve metabolizması, beslenme açısından önemli başlıca gıda grupları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sağlıklı beslenmenin önemini kavrar ve sağlıklı beslenme ilkelerini öğrenir.
2) Besin tüketim ve fiziksel aktivite kayıt yöntemlerini öğrenir.
3) Karbonhidratların sağlıklı beslenme ve vücut çalışmasındaki önemini kavrar.
4) Günlük karbonhidrat gereksinmesinin karşılanabileceği besin kaynaklarını, miktarlarını öğrenir. Bu besinlerin fiziksel ve kimyasal özelliklerini öğrenir.
5) Yağların sağlıklı beslenme ve vücut çalışmasındaki önemini kavrar.
6) Proteinlerin sağlıklı beslenme ve vücut çalışmasındaki önemini öğrenir.
7) Diyetin protein kalitesinin önemini kavrar. Protein kalitesi değerlendirme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur.
8) Et, yumurta, kurubaklagil besin grubunun fiziksel ve kimyasal özelliklerini öğrenir, sağlıklı beslenmede ki önemini kavrar.
9) Sağlıklı beslenmede enerji metabolizması ve fiziksel aktivite düzeyinin önemini öğrenir.
10) Menü planlama ve sağlıklı besin pişirme, hazırlama ve saklama yöntemlerini öğrenir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Beslenme Bilimine Giriş Baysal A. (2022). Genel beslenme. Hatiboğlu Yayınları; 14. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 07. Baysal A. (2022). Beslenme / genel yayın yönetmeni : M. Tahir Hatipoğlu. Hatiboğlu Yayınları; 093. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 010. Editör : Hasan Hüseyin Eker, Ayşe Güneş Bayır. (2015). Sağlıklı beslenme. Nobel Tıp Kitabevi.
2) Karbonhidratların Tanımı, Çeşitleri ve Sınıflandırılması Baysal A. (2022). Genel beslenme. Hatiboğlu Yayınları; 14. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 07. Baysal A. (2022). Beslenme / genel yayın yönetmeni : M. Tahir Hatipoğlu. Hatiboğlu Yayınları; 093. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 010. Editör : Hasan Hüseyin Eker, Ayşe Güneş Bayır. (2015). Sağlıklı beslenme. Nobel Tıp Kitabevi.
3) Karbonhidrat Kaynakları, Vücutta Görevleri ve Metabolizmaya Etkileri Baysal A. (2022). Genel beslenme. Hatiboğlu Yayınları; 14. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 07. Baysal A. (2022). Beslenme / genel yayın yönetmeni : M. Tahir Hatipoğlu. Hatiboğlu Yayınları; 093. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 010. Editör : Hasan Hüseyin Eker, Ayşe Güneş Bayır. (2015). Sağlıklı beslenme. Nobel Tıp Kitabevi.
4) Proteinlerin Tanımı, Çeşitleri ve Sınıflandırılması Baysal A. (2022). Genel beslenme. Hatiboğlu Yayınları; 14. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 07. Baysal A. (2022). Beslenme / genel yayın yönetmeni : M. Tahir Hatipoğlu. Hatiboğlu Yayınları; 093. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 010. Editör : Hasan Hüseyin Eker, Ayşe Güneş Bayır. (2015). Sağlıklı beslenme. Nobel Tıp Kitabevi.
5) Protein Kaynakları, Proteinlerin Görevleri ve Metabolizmaya Etkileri Baysal A. (2022). Genel beslenme. Hatiboğlu Yayınları; 14. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 07. Baysal A. (2022). Beslenme / genel yayın yönetmeni : M. Tahir Hatipoğlu. Hatiboğlu Yayınları; 093. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 010. Editör : Hasan Hüseyin Eker, Ayşe Güneş Bayır. (2015). Sağlıklı beslenme. Nobel Tıp Kitabevi.
6) Yağların Tanımı, Çeşitleri ve Sınıflandırılması ile Vücuttaki Görevleri Baysal A. (2022). Genel beslenme. Hatiboğlu Yayınları; 14. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 07. Baysal A. (2022). Beslenme / genel yayın yönetmeni : M. Tahir Hatipoğlu. Hatiboğlu Yayınları; 093. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 010. Editör : Hasan Hüseyin Eker, Ayşe Güneş Bayır. (2015). Sağlıklı beslenme. Nobel Tıp Kitabevi.
7) Enerji Dengesi ve Vücut Kompozisyonu Baysal A. (2022). Genel beslenme. Hatiboğlu Yayınları; 14. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 07. Baysal A. (2022). Beslenme / genel yayın yönetmeni : M. Tahir Hatipoğlu. Hatiboğlu Yayınları; 093. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 010. Editör : Hasan Hüseyin Eker, Ayşe Güneş Bayır. (2015). Sağlıklı beslenme. Nobel Tıp Kitabevi.
8) Enerji Gereksiniminin Saptanması ve Farklı Enerji Gereksinimi Hesaplama Yöntemlerinin Değerlendirilmesi Baysal A. (2022). Genel beslenme. Hatiboğlu Yayınları; 14. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 07. Baysal A. (2022). Beslenme / genel yayın yönetmeni : M. Tahir Hatipoğlu. Hatiboğlu Yayınları; 093. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 010. Editör : Hasan Hüseyin Eker, Ayşe Güneş Bayır. (2015). Sağlıklı beslenme. Nobel Tıp Kitabevi.
9) Besin Tüketim Durumunun ve Fiziksel Aktivite Düzeyinin Değerlendirilmesi Baysal A. (2022). Genel beslenme. Hatiboğlu Yayınları; 14. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 07. Baysal A. (2022). Beslenme / genel yayın yönetmeni : M. Tahir Hatipoğlu. Hatiboğlu Yayınları; 093. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 010. Editör : Hasan Hüseyin Eker, Ayşe Güneş Bayır. (2015). Sağlıklı beslenme. Nobel Tıp Kitabevi.
10) Vitaminler Baysal A. (2022). Genel beslenme. Hatiboğlu Yayınları; 14. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 07. Baysal A. (2022). Beslenme / genel yayın yönetmeni : M. Tahir Hatipoğlu. Hatiboğlu Yayınları; 093. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 010. Editör : Hasan Hüseyin Eker, Ayşe Güneş Bayır. (2015). Sağlıklı beslenme. Nobel Tıp Kitabevi.
11) Mineraller Baysal A. (2022). Genel beslenme. Hatiboğlu Yayınları; 14. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 07. Baysal A. (2022). Beslenme / genel yayın yönetmeni : M. Tahir Hatipoğlu. Hatiboğlu Yayınları; 093. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 010. Editör : Hasan Hüseyin Eker, Ayşe Güneş Bayır. (2015). Sağlıklı beslenme. Nobel Tıp Kitabevi.
12) Makro ve Mikro Besin Ögelerinin Vücutta Sindirim ve Emilimi Baysal A. (2022). Genel beslenme. Hatiboğlu Yayınları; 14. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 07. Baysal A. (2022). Beslenme / genel yayın yönetmeni : M. Tahir Hatipoğlu. Hatiboğlu Yayınları; 093. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 010. Editör : Hasan Hüseyin Eker, Ayşe Güneş Bayır. (2015). Sağlıklı beslenme. Nobel Tıp Kitabevi.
13) Besin Grupları ve Önemi Baysal A. (2022). Genel beslenme. Hatiboğlu Yayınları; 14. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 07. Baysal A. (2022). Beslenme / genel yayın yönetmeni : M. Tahir Hatipoğlu. Hatiboğlu Yayınları; 093. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 010. Editör : Hasan Hüseyin Eker, Ayşe Güneş Bayır. (2015). Sağlıklı beslenme. Nobel Tıp Kitabevi.
14) Özel Gruplarda Beslenme ve Menü Planlama Yöntemleri Baysal A. (2022). Genel beslenme. Hatiboğlu Yayınları; 14. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 07. Baysal A. (2022). Beslenme / genel yayın yönetmeni : M. Tahir Hatipoğlu. Hatiboğlu Yayınları; 093. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 010. Editör : Hasan Hüseyin Eker, Ayşe Güneş Bayır. (2015). Sağlıklı beslenme. Nobel Tıp Kitabevi.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Baysal A. 2022. Genel beslenme. Hatiboğlu Yayınları; 14. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 07.
Baysal A. 2022. Beslenme / genel yayın yönetmeni : M. Tahir Hatipoğlu. Hatiboğlu Yayınları; 093. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 010.
Sağlıklı beslenme. 2015. Editör : Hasan Hüseyin Eker, Ayşe Güneş Bayır. Nobel Tıp Kitabevi.
Diğer Kaynaklar: Baysal A. 2022. Genel beslenme. Hatiboğlu Yayınları; 14. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 07.
Baysal A. 2022. Beslenme / genel yayın yönetmeni : M. Tahir Hatipoğlu. Hatiboğlu Yayınları; 093. Beslenme ve Diyetetik Dizisi; 010.
Sağlıklı beslenme. 2015. Editör : Hasan Hüseyin Eker, Ayşe Güneş Bayır. Nobel Tıp Kitabevi.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamaları için gerekli değerlendirme, tanımlama ve planlamayı yapabilme
2) Edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak fizyoterapi ve rehabilitasyon programını sistematik ve güvenli olarak etik ilkeler çerçevesinde uygulayabilme gerektiği durumda sonlandırabilme veya değiştirebilme
3) Toplum sağlığını koruma davranışına yönelik girişimlerde bulunabilme
4) Toplumun fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında değişen ve çeşitlenen ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkıda bulunabilme
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon hizmetlerini etkin ve yeterli biçimde organize edebilme, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetebilme ve sorunlara karşı bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretebilme
6) Sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak mesleki ve akademik çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme
7) Sağlık ekibinin diğer meslek üyeleri ile etkili iletişim ve işbirliği içinde çalışabilme ve sorumluluk üstlenebilme
8) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında kaliteli hizmet ve araştırma için kayıt tutabilme ve rapor hazırlayabilme; araştırma ve proje uygulamalarının tüm aşamalarına katılabilme
9) Kişisel gelişim, bilgi okur yazarlığı ve yaşam boyu öğrenmeyi benimseyebilme; kalite geliştirebilme, alanla ilgili eğitim ve tanıtım programlarına katkı verebilme, profesyonel davranışını uluslararası düzeyde de sergileyebilme
10) Kişisel ve mesleki gelişiminde yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyebilme

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 58