Mekatronik Mühendisliği | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | FIZ102 | ||||
Course Name: | Fizik II | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi EBRU GÜNİSTER | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Ebru Günister | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Doğada elektromanyetizmayla ilişkili olan olayların fizik bakış açısıyla bütüncül bir şekilde sunulması. Elektromanyetizmanın yol açtığı temel teknolojik uygulamaların bu kuram çerçevesinde anlatımı. Noktasal elektrik yükler için tanımlanmış yasaların sürekli yük dağılımlarına uygulanmasıyla sonsuz küçük katkıların toplanmasının matematik yöntemlerle nasıl hesaplanacağının öğretilmesi. Temel matematik kavramların uygulamada nasıl kullanıldığı fikrinin öğrenciye verilmesi amaçlanır. |
Dersin İçeriği: | Elektromanyetik kavramların temel prensip ve kuramları: Coulomb yasası, elektrik alanı, gauss yasası, elektrik potansiyeli, elektrik devreleri, manyetik alan, Manyetik alan kaynakları, Ampere yasası, Faraday yasası, maddenin manyetik özelikleri, AA devreleri, Maxwell denklemlerinin sunumudur. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Elektrik yükü ile elektrik alanın arasındaki farkı, elektrik yükünün nasıl korunumlu olduğunu, Coulomb ve Gauss yasalarını hangi durumlarda kullanabileceklerini bilir. 2) Elektriksel potansiyelin anlamı ve önemini bilerek, elektrik alan hesabı yapabilir. 3) Sığaçların doğasını, yük depolama kapasitesini ve dielektriklerin ne olduğunu bilir. 4) Akım, direnç ve elektromotor kuvvetini bilerek devrelerde enerji ve güç hesaplarını yapar. 5) Manyetik alan, kuvvetleri, kaynakları ve pratik uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur. 6) Amper, Faraday ve Lenz yasaları ile Maxwell denklemlerinin önemini bilecek, elektromanyetik dalgalar hakkında bilgi sahibi olur. 7) Doğru akım devrelerinde ölçüm aletlerinin nasıl kullanıldığını bilip uygular. 8) Doğru akım ve alternatif akım arasındaki farkı ve transformatörün ne işe yaradığını bilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Elektrik Yükü ve Coulomb Yasası | Ders Notu 1 |
2) | Elektrik Alanı | Ders Notu 2 |
3) | Gauss Yasası | Ders Notu 3 |
4) | Elektriksel Potansiyel | Ders Notu 4 |
5) | Sığaç (Kapasitans) ve Dielektrikler | Ders Notu 5 |
6) | Akım, Direnç ve Elektromotor Kuvveti | Ders Notu 6 |
7) | Doğru Akım Devreleri | Ders Notu 7 |
8) | Vize sınavı için genel ders | Ders Notu 7 (1-6) |
9) | Manyetik Alan ve Manyetik Kuvvetler | Ders Notu 9 |
10) | Manyetik Alan Kaynakları | Ders Notu 10 |
11) | Elektromanyetik etkileme (indüksiyon) | Ders Notu 11 |
12) | Etkilenme (indüktans) ve etkileç (indüktör) | Ders Notu 12 |
13) | Alternatif Akım | Ders Notu 13 |
14) | Elektromanyetik Dalgalar | Ders Notu 14 |
15) | Final Sınavı için genel ders | Ders Notu 15 (7-14) |
Ders Notları / Kitaplar: | Sears ve Zemansky'nin Üniversite Fiziği 14. Baskı - Cilt 2, Hugh D. Young - Roger Freedman, Pearson 2017, ISBN: 9786059610285 |
Diğer Kaynaklar: | Sears ve Zemansky'nin Üniversite Fiziği 14. Baskı - Cilt 2, Hugh D. Young - Roger Freedman, Pearson 2017, ISBN: 9786059610285 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | 3 |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 1 |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
4) | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 1 |
5) | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 2 |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 1 |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 1 |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Anlatım | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Laboratuvar | |
Rapor Yazma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Uygulama | |
Raporlama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Laboratuar | 9 | % 10 |
Küçük Sınavlar | 4 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | 9 | % 10 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 15 | 3 | 45 | ||||
Laboratuvar | 9 | 2 | 18 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 4 | 60 | ||||
Küçük Sınavlar | 4 | 1 | 4 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 | ||||
Rapor Teslimi | 9 | 2 | 18 | ||||
Final | 1 | 2 | 2 | ||||
Toplam İş Yükü | 148 |