HEM301 Kadın Sağlığı ve Hastalıkları HemşireliğiKurumsal BilgilerAkademik Programlar HemşirelikÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Hemşirelik

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: HEM301
Course Name: Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
12
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: HEM102 - Hemşirelik Esasları
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. NİLGÜL BACAK
Dersi Veren(ler): Saadet Yazıcı
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Kadın sağlığı ve üreme sağlığı kavramlarını inceleyerek, ülkemizin gereksinimleri doğrultusunda tüm yaşam dönemlerinde kadın ve ailenin üreme sağlığını koruyup geliştirmek, bozulduğu durumlarda bütünsel yaklaşımla bakım gereksinimlerini karşılamak üzere bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği dersi, kadın sağlığı ile ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri inceleyerek, ülke gereksinimleri doğrultusunda, kadının tüm yaşam evreleri boyunca sağlık ve esenliğinin korunması ve geliştirilmesi, aile ve toplumdaki rolünün yükseltilmesi, sağlığın bozulduğu durumlarda bakım gereksinimlerinin bütüncül bir yaklaşımla sunulabilmesi için gerekli kuramsal bilgi ve uygulamayı öğretir. Dersin kapsamında perinatal bakım, doğurganlığın düzenlenmesi, infertilite, cinsellik ve cinsel eğitim, üreme organ enfeksiyonları, jinekoloji ve jinekolojik onkoloji hastalıklarında bakım gibi konular yer almaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Yaşam dönemlerine göre, kadının cinsel/üreme sağlığı ve hastalıkları ile ilgili bilgiye sahip olur.
2) Kadının cinsel/üreme sağlığının korunması, geliştirilmesi ve sağlığın bozulduğu durumda tedavisi ve rehabilitasyonu için hemşirelik bakımını planlar
3) Kadının cinsel/üreme sağlığının korunması, geliştirilmesi için eğitim ve danışmanlık hizmetlerini uygun iletişim tekniklerini kullanarak gerçekleştirir
4) Kadına yönelik toplumsal cinsiyet ayrımcılığı konusunda farkındalığa sahip olur.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kadın ve Üreme Sağlığına Genel Bakış, Üreme Sisteminin Anatomisi ve Fizyolojisi Uygulamalı Gösterimi, Gebeliğin Oluşumu ve Fetusun Fizyolojisi, Gebeliğin Oluşumu ve Fetüsün Fizyolojisinin Video Gösterimi, Gebelikte Annenin Fizyolojisi, Gebelikte Anneyi Değerlendirme, Fetal Sağlığı Değerlendirme Ebeveynliğe Hazırlanma ve Doğum Öncesi Bakım -
2) Gebeliğin Psikososyal ve Kültürel Boyutu, Riskli Gebelikler (Gebelik Komplikasyonları ve Gebelikte Sistemik Hastalıklar), Riskli Gebe Doğum Öncesi Vaka Analizi -
3) Doğum Eylemi, Laboratuvar Uygulaması -
4) Doğum Eyleminde İzlem ve Bakım, Riskli Doğum Eylemi, Laboratuvar Uygulaması -
5) Doğum Sonu Dönem, Normal Yenidoğanın Fizyolojisi ve Bakımı, Klinik Uygulama -
6) Doğum Sonu Dönemde Riskli Durumlar, Aile Planlaması/Gebeliğin Önlenmesi, Klinik Uygulama -
7) Aile Planlaması/Gebeliğin Önlenmesi (Devamı), Üreme sistemi Enfeksiyonları ve Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar, Klinik Uygulama -
8) Üreme sistemi Enfeksiyonları ve Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar (Devamı), İnfertilite ve Yardımcı Üreme Teknikleri, Klinik Uygulama -
9) Üreme Siklusu Anomalileri, Üreme Organlarının Yapısal ve Fonksiyonel Bozuklukları, Klinik Uygulama -
10) İyi Huylu Jinekolojik Değişimler, Jinekolojik Kanserler, Klinik Uygulama -
11) Jinekolojide Tanı ve Tedavi Yöntemleri, Klinik Uygulama -
12) Jinekolojide Tedavi Yöntemleri (Devamı), Klimakterik Dönem CS/ÜS, Klinik Uygulama -
13) İleri Yaş CS/ÜS, Seminer Sunumları, Klinik Uygulama -
14) Dönem Değerlendirmesi -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: TEMEL KAYNAK KİTAPLAR : •Coşkun A (Ed). (2012). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Koç Üniversitesi Yayınları. İstanbul. ISBN:978-605-62575-6-8 •Taşkın L (2011). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Genişletilmiş X. Baskı, Adana Nobel Kitapevi, Ankara. •Şirin A (Ed). (2008). Kadın Sağlığı-,Bedray Basımevi,İstanbul. YARDIMCI KAYNAK KİTAPLAR : Türkçe Kitaplar : •Beji NK, Yavan T, Dikencik KB ve Ark. (2001). İnfertilite Sorunu, Yardımcı Üreme Teknikleri ve Hemşirelik Yaklaşımı. Beji NK (Ed). İstanbul Üniversitesi Yayını, Rektörlük No: 4274, İstanbul. •Coşkun A, Beji NK ve Ark. (2002). Kadınlarda Üriner İnkontinans ve Hemşirelik Yaklaşımı. Beji NK (Ed). İstanbul Üniversitesi Yayın No: 4338, Emek Matbaacılık, İstanbul.
Diğer Kaynaklar: TEMEL KAYNAK KİTAPLAR : •Coşkun A (Ed). (2012). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Koç Üniversitesi Yayınları. İstanbul. ISBN:978-605-62575-6-8 •Taşkın L (2011). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Genişletilmiş X. Baskı, Adana Nobel Kitapevi, Ankara. •Şirin A (Ed). (2008). Kadın Sağlığı-,Bedray Basımevi,İstanbul. YARDIMCI KAYNAK KİTAPLAR : Türkçe Kitaplar : •Beji NK, Yavan T, Dikencik KB ve Ark. (2001). İnfertilite Sorunu, Yardımcı Üreme Teknikleri ve Hemşirelik Yaklaşımı. Beji NK (Ed). İstanbul Üniversitesi Yayını, Rektörlük No: 4274, İstanbul. •Coşkun A, Beji NK ve Ark. (2002). Kadınlarda Üriner İnkontinans ve Hemşirelik Yaklaşımı. Beji NK (Ed). İstanbul Üniversitesi Yayın No: 4338, Emek Matbaacılık, İstanbul.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik alanına özgü bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme, bilginin doğruluğunu, geçerliğini ve güvenirliğini değerlendirebilme bilgi ve becerisine sahip olma. 1
2) Birey, aile ve topluma hemşirelik alanında kuramsal, kanıta dayalı ve uygulamalı bilgileri kullanarak,bütüncül ve sistematik bir yaklaşımla kültüre duyarlı hemşirelik bakımı verebilme, verdiği bakımın etkisini değerlendirebilme ve kaydedebilme. 1
3) Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilme.
4) Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde insan hakları ve onuruna saygı gösterebilme ve ilgili mevzuata, mesleki değerlere ve etik ilkelere uygun davranabilme. 3
5) Sağlık ekibinin üyeleri ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışabilme. 3
6) Araştırmalarda yer alarak hemşireliğe özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirebilme.
7) Bilimsel bilgiye ulaşabilecek ve etkili iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanabilme. 1
8) Kişisel ve mesleki gelişiminde yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyebilme. 1
9) Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına ve topluma örnek olabilme.
10) Mesleki uygulamalarında eleştirel düşünme becerisini, etkili iletişim tekniklerini ve bilimsel sorun çözme yaklaşımını kullanabilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Ders
Laboratuvar
Ödev
Problem Çözme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 5 70
Laboratuvar 14 2 28
Uygulama 14 8 112
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 8 112
Sunum / Seminer 2 4 8
Proje 1 5 5
Ödevler 2 2 4
Küçük Sınavlar 7 2 14
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 355