İlk ve Acil Yardım | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | IAY107 | ||||
Course Name: | İlk ve Acil Yardım | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. HİCRAN GÜLER | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Hicran GÜLER | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrencinin karşılaştığı bir kaza ya da hastalık durumunda, sağlık ekibinin yardımı gelene kadar yaralı ya da hastanın kurtarılması ya da durumunun kötüye gitmesinin önlenmesi amacıyla olay yerinde ve ekipman-ilaçsız yapılan uygulamaları öğrenmesini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, genel ilkyardım bilgileri, hasta/yaralı ve olay yerinin değerlendirilmesi, temel yaşam bulgularının öğrenilmesi ve temel yaşam desteğinin sağlanması, kanama ve yaralanmalarda ilkyardım, yanık-donma ve sıcak çarpmalarında ilkyardım, kırık-çıkık ve burkulmalarda ilkyardım, bilinç bozukluklarında ilkyardım, göz-kulak ve buruna yabancı cisim kaçmalarında ilkyardım, boğulmalarda ilkyardım, zehirlenme ve hayvan ısırmalarında ilkyardım, hasta ve yaralı taşıma teknikleri konularını içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İlkyardım tanımını bilme ve önemini açıklayabilme 2) Yaralı ve olay yerini değerlendirebilme, güvenlik önlemlerini alabilme 3) Temel ilkyardım desteğini uygulayabilme 4) Kanamalarda ve şokta ilkyardım uygulayabilme 5) Yaralanmalarda ilkyardım uygulayabilme 6) Kırık, çıkık ve burkulmalarda ilkyardım uygulayabilme 7) Ağız, burun ve kulağa yabancı cisim kaçmasında ilkyardım uygulayabilme 8) Yanma ve donma neticesi oluşan olaylarda ilkyardım uygulayabilme 9) Bilinç bozukluklarında ilkyardım uygulayabilme 10) Zehirlenmeler ve böcek/hayvan ısırıklarında ilkyardım uygulayabilme 11) Suda boğulmalarda ilkyardım uygulayabilme 12) Hasta ve yaralı taşıma tekniklerini uygulayabilme 13) Rentek manevrası uygulayabilme 14) Bebek, çocuk ve erişkinlerde Heimlich manevrası uygulayabilme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Genel ilkyardım bilgileri, hasta/yaralının ve olay yerinin değerlendirilmesi | Blackboard yüklü ders notları |
2) | Temel Yaşam Desteği ve uygulamaları -1 | Blackboard yüklü ders notları |
3) | Temel Yaşam Desteği ve uygulamaları -2 | Blackboard yüklü ders notları |
4) | Kanama ve yaralanmalarda ilkyardım ve uygulamaları | Blackboard yüklü ders notları |
5) | Yanık-donma ve sıcak çarpmasında ilkyardım uygulamaları | Blackboard yüklü ders notları |
6) | Kırık-çıkık ve burkulmalarda ilkyardım uygulamaları | Blackboard yüklü ders notları |
7) | Bilinç bozukluklarında ilkyardım uygulamaları | Blackboard yüklü ders notları |
8) | Göz, kulak, buruna yabancı cisim kaçmalarında ilkyardım ve uygulamaları | Blackboard yüklü ders notları |
9) | Boğulmalarda ilkyardım | Blackboard yüklü ders notları |
10) | Zehirlenmelerde ve hayvan ısırmalarında ilkyardım | Blackboard yüklü ders notları |
11) | Hasta ve yaralı taşıma teknikleri | Blackboard yüklü ders notları |
12) | Tekrar ve uygulamalı eğitim | Blackboard yüklü ders notları |
13) | Tekrar ve uygulamalı eğitim | Blackboard yüklü ders notları |
14) | Tekrar ve uygulamalı eğitim | Blackboard yüklü ders notları |
Ders Notları / Kitaplar: | Güncel literatür bilgisi |
Diğer Kaynaklar: | - Judith E. Tintinalli. Tintinalli Acil Tıp. Çev. Serkan Emre Eroğlu ve diğ. 9. Baskı. Nobel Tıp Kitabevleri, 2021. - W Frank Peacock IV ve Brain R. Tiffany. Kardiyak Aciller. Çev. Emre K. Aslanger ve diğ. Nobel Tıp Kitabevleri, 2019. - Prof. Dr. Necmiye Sabuncu , Yrd. Dr. Fatma Akça Ay. Klinik Beceriler Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakımı ve Takibi. 2. Baskı. Nobel Tıp Kitabevleri, 2015. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklerde aktif rol alabilme | 3 |
2) | Bir yabancı dili temel düzeyde kullanarak mesleki sorumluluklarını ve etik değerleri tanıma ve evrensel değerleri takip edebilme | |
3) | İnsan vücudunun sistemleri ve temel yapıları ile anatomisine hakim olarak, EKG ritim analizi yapma ve ritimlere uygun acil bakım becerisine sahip olabilme | 1 |
4) | Ambulans içerisinde bulunan tüm malzeme ve ekipmanları tanıyabilme, uygun şekilde kullanabilme ve bakımını yapabilme | 1 |
5) | Cumhuriyetin temel değerlerini gözeterek meslektaşları, hastalar, hasta yakınları, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin bir iletişim kurabilme | |
6) | İlk ve Acil Yardım alanında elde ettiği bilgiler doğrultusunda beklenmeyen bir durum ile karşılaştığında eleştirel düşünüp, sorunları tanımlayabilme | 3 |
7) | İlk ve acil yardım konusunda temel mesleki bilgileri, güncel bilgi ve teknolojiler ışığında ve mesleki etik değerlerin gözetiminde kullanabilme | 2 |
8) | Olay yeri, araç ve sürüş güvenliği konusunda gerekli tedbirleri alabilme ve olay sırasında uygulayabilme | 2 |
9) | Birey ve halk sağlığı iş güvenliği ve çevre koruma konularında ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranabilme | 1 |
10) | İlk ve acil yardım alanındaki bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme |
Anlatım | |
Ders | |
Okuma | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Örnek olay çalışması |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Uygulama | |
Örnek olay sunma |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 1 | 14 | ||||
Uygulama | 14 | 2 | 28 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 | ||||
Ödevler | 7 | 3 | 21 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 | ||||
Final | 1 | 1 | 1 | ||||
Toplam İş Yükü | 121 |