MBG203 Genetik LaboratuvarıKurumsal BilgilerAkademik Programlar Moleküler Biyoloji ve GenetikÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Moleküler Biyoloji ve Genetik

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: MBG203
Course Name: Genetik Laboratuvarı
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. BAHAR İNCE
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Fatma Kübra Ata
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Model organizma olarak Drosophila melanogaster ve Caenorhabditis elegans'ın genetik çalışmalarda kullanılması ile ilgili temel bilgilerin öğrenilebilmesi. D. melanogaster'in çaprazlama, döl eldesi ve karakter analizi yapılması. C.elegans'ın kültüre alınması, senkronizasyonu ve sayımı. Monohibrid, dihibrid çaprazlamayla ilgili kavramlar ve problemlerin incelenmesi. Karyotip analizi, kan grupları tayini, Barr cisimciği ve dev kromozomlar bu ders dahilinde öğrenilecektir.
Dersin İçeriği: Yaşam Döngüsü, Mitoz ve Mayoz, Çaprazlama

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) F1 ve F2 dölü eldesini sağlamak
2) Kan gruplarının genetik temelini anlamak, Barr cisimciği ve dev kromozomları tanımlayabilmek
3) Karyotipleme yapabilmek
4) C. elegansın kültürünü yapabilmek ve senkronize edebilmek
5) Model organizma olarak Drosophila melanogaster ve Caenorhabditis elegans'ı laboratuvar şartlarında yetiştirebilmek
6) Kontrollü şartlar altında istenilen cins meyve sineklerinin çaprazlamalarını yapabilmek

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Drosophila melanogaster Yaşam Döngüsü, Diseksiyon Mikroskobunda İnceleme, Dişi ve Erkek Bireylerin Ayrımı, bayıltma, besiyeri hazırlama Önceden hazırlamış sunum ve deney föyü
2) Virjin dişi eldesi, Mitoz ve Mayoz ile ilgili problemler, (Virjin dişi eldesi hafta boyu devam eder) Önceden hazırlamış sunum ve deney föyü
3) Çaprazlama, Monohibrid çaprazlama problemleri Önceden hazırlamış sunum ve deney föyü
4) Evebeynlerin ayrımı, Dihibrid çaprazlama problemleri Önceden hazırlamış sunum ve deney föyü
5) F1 Dişi ve erkek sayımı, F1’den virjin dişi elde edilmesi (hafta boyu devam eder) Önceden hazırlamış sunum ve deney föyü
6) F2 çaprazlaması, ki-kare ve ekivalentlik problemleri Önceden hazırlamış sunum ve deney föyü
7) Evebeynlerin ayrımı, ki-kare ve ekivalentlik problemleri Önceden hazırlamış sunum ve deney föyü
8) Ara sınav
9) F2 dölünün sayımı, Karyotip analizi Önceden hazırlamış sunum ve deney föyü
10) Kan grupları ve tahlili, ilgili problemler Önceden hazırlamış sunum ve deney föyü
11) Barr cisimciğinin incelenmesi, ilgili problemler Önceden hazırlamış sunum ve deney föyü
12) Dev kromozomların incelenmesi Önceden hazırlamış sunum ve deney föyü
13) Caenorhabditis elegans yaşam döngüsü, Stereomikroskopta inceleme, yumurta, larva ve ergin bireylerin ayrımı, pasaj Önceden hazırlamış sunum ve deney föyü
14) Caenorhabditis elegans popülasyonlarını senkron hale getirme, yumurta eldesi Önceden hazırlamış sunum ve deney föyü
15) Caenorhabditis elegans birey sayımı Önceden hazırlamış sunum ve deney föyü
16) Final haftası
17) Final haftası

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Önceden hazırlamış sunum ve deney föyü
Diğer Kaynaklar: Pre-prepared presentation and test sheet

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, moleküler biyoloji ve Genetik alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç- gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olmak ve bunları kullanabilmek. 2
2) Öğrenciler moleküler biyoloji ve genetik derslerinden edindikleri bilgi ve becerileri entegre ederek teorik ve uygulamalı alanlara uygulayabilirler ve kendi ilgi alanlarına uygun bilgileri kazanabilirler. 2
3) Öğrenciler temel moleküler biyoloji ve genetik teknikleri hakkında pratik becerileri kazanır 2
4) Moleküler Biyoloji ve Genetik alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği beklenmeyen karmaşık durumları bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alıp çözüm üretebilmek. 3
5) Moleküler Biyoloji ve Genetik alanında yapılacak akademik çalışmaları planlamak ve bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortaklaşa yürütebilecek yeterliliğe sahip olmak. 3
6) Moleküler Biyoloji ve Genetik alanında elde edilen verileri istatistiki olarak değerlendirip yorumlayabilme yeteneğine sahip olmak. 1
7) Moleküler Biyoloji ve Genetik alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. 2
8) Öğrenciler bilimsel verilerin analizi ve bilgi edinme için bilgisayar teknolojilerini kullanabilir. 1
9) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olmak, bilgiye erişebilmek, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izlemek ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olmak. 1
10) Tabiattaki ve toplumdaki olayları çevreci bir anlayışla değerlendirip toplumu bu hususta bilgilendirme ve yönlendirme yetisine sahip olmak. 2
11) Öğrenciler gelecekteki işverenlerinin beklentilerine uygun mesleki bilgi ve becerileri edinirler. 3
12) Moleküler Biyoloji ve Genetik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, etik değerlere ve bu değerleri koruma bilincine sahip olmak. 1
13) Öğrenciler genom bilimi, genetik mühendisliği ve biyoteknolojiyi içeren yaşam bilimi ile ilgili teknolojik platformların avantajları ve sınırlarını değerlendirip anlayabilir. 1
14) Öğrenciler kalite yönetimi ve süreçleri ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Laboratuvar

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama
Raporlama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 14 % 40
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 17 4 68
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Ara Sınavlar 1 48 48
Final 1 48 48
Toplam İş Yükü 178