Moleküler Biyoloji ve Genetik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MBG303 | ||||
Course Name: | Gelişim Biyolojisi ve Sinyal Yolakları | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | |||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi REYHAN ZEYNEP GÜNDOĞDU ÖZDEMİR | ||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi REYHAN ZEYNEP GÜNDOĞDU ÖZDEMİR |
||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin amacı hayvan ve bitki gelişim biyolojisini ve farklılaşmayı etkileyen iç ve dış faktörleri anlamaktır. Dersin içeriğinde; Gelişim biyolojisinin tanımı, gametogenez ve döllenme, gelişim evreleri, bölünme, morfogenez, farklılaşma mekanizmaları, genetik faktörlerin ve sitoplazmanın farklılaşmadaki rolü, farklılaşma sırasında genleri etkileyen hücre dışı faktörler, embriyonun beslenmesi, organ oluşumu sırasında hücreler arası etkileşimler. |
Dersin İçeriği: | Ders 1: Gelişim Biyolojisi Giriş Ders 2: Gelişim Anatomisi ve Gelişim Genetiği Ders 3: Gelişimde Hücreler arası Sinyalleşme Ders 4: Erken Embryonik Gelişim (Memelilerde Erken Gelişim) Ders 5: Organogenez Giriş, Ektoderm ve Nöral krest oluşumu Ders 6: İntermediyal Mezoderm, Lateral Plak Mezodermi ve Endoderm Ders 7: Tetrapod Ekstremite ve Cinsiyet Belirlenmesi Ders 8: Post Embryonik Gelişim Ders 9: Germ Hücre Göçü Ders 10: C. Elegans gelişim çalışmasında model organizma Ders 11: Drosophila gelişim çalışmasında model organizma Ders 12: Bitkide eksen oluşumu (Bitki embriyogenezinde eksen spesifikasyonu) Ders 13: Gelişimsel Plastisite ve Simbiyoz |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Ders 1: Gelişim Biyolojisi Giriş 2) Ders 2: Gelişim Anatomisi ve Gelişim Genetiği 3) Ders 3: Gelişimde Hücreler arası Sinyalleşme 4) Ders 4: Erken Embryonik Gelişim (Memelilerde Erken Gelişim) 5) Ders 5: Organogenez Giriş, Ektoderm ve Nöral krest oluşumu 6) Ders 6: İntermediyal Mezoderm, Lateral Plak Mezodermi ve Endoderm 7) Ders 7: Tetrapod Ekstremite ve Cinsiyet Belirlenmesi 8) Ders 8: Post Embryonik Gelişim 9) Ders 9: Germ Hücre Göçü 10) Ders 10: C. Elegans gelişim çalışmasında model organizma 11) Ders 11: Drosophila gelişim çalışmasında model organizma 12) Ders 12: Bitkide eksen oluşumu (Bitki embriyogenezinde eksen spesifikasyonu) 13) Ders 13: Gelişimsel Plastisite ve Simbiyoz 14) Ders 14: Ders Tekrarı |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders 1: Gelişim Biyolojisi Giriş | İlgili makaleler ve Ders kitabı |
2) | Ders 2: Gelişim Anatomisi ve Gelişim Genetiği | İlgili makaleler ve ders kitabı |
3) | Ders 3: Gelişimde Hücreler arası Sinyalleşme | İlgili makaleler ve ders kitabı |
4) | Ders 4: Erken Embryonik Gelişim (Memelilerde Erken Gelişim) | |
5) | Ders 5: Organogenez Giriş, Ektoderm ve Nöral krest oluşumu | |
6) | Ders 6: İntermediyal Mezoderm, Lateral Plak Mezodermi ve Endoderm | |
7) | Ders 7: Tetrapod Ekstremite ve Cinsiyet Belirlenmesi | |
8) | Ders 8: Post Embryonik Gelişim | |
9) | Ders 9: Germ Hücre Göçü | |
9) | Ders 9: Germ Hücre Göçü | |
9) | Ders 9: Germ Hücre Göçü | |
10) | Ders 10: C. Elegans gelişim çalışmasında model organizma | |
11) | Ders 11: Drosophila gelişim çalışmasında model organizma | |
12) | Ders 12: Bitkide eksen oluşumu (Bitki embriyogenezinde eksen spesifikasyonu) | |
13) | Ders 13: Gelişimsel Plastisite ve Simbiyoz | |
14) | Ders 14: Ders tekrarı |
Ders Notları / Kitaplar: | Gelişim Biyolojisi Gilbert Prof. Dr. Tülay İrez , Prof. Dr. Melike Erkan |
Diğer Kaynaklar: | Developmental Biology, Thirteenth Edition, by Michael J. F. Barresi and Scott F. Gilbert |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, moleküler biyoloji ve Genetik alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç- gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olmak ve bunları kullanabilmek. | |
2) | Öğrenciler moleküler biyoloji ve genetik derslerinden edindikleri bilgi ve becerileri entegre ederek teorik ve uygulamalı alanlara uygulayabilirler ve kendi ilgi alanlarına uygun bilgileri kazanabilirler. | |
3) | Öğrenciler temel moleküler biyoloji ve genetik teknikleri hakkında pratik becerileri kazanır | |
4) | Moleküler Biyoloji ve Genetik alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği beklenmeyen karmaşık durumları bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alıp çözüm üretebilmek. | |
5) | Moleküler Biyoloji ve Genetik alanında yapılacak akademik çalışmaları planlamak ve bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortaklaşa yürütebilecek yeterliliğe sahip olmak. | |
6) | Moleküler Biyoloji ve Genetik alanında elde edilen verileri istatistiki olarak değerlendirip yorumlayabilme yeteneğine sahip olmak. | |
7) | Moleküler Biyoloji ve Genetik alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | |
8) | Öğrenciler bilimsel verilerin analizi ve bilgi edinme için bilgisayar teknolojilerini kullanabilir. | |
9) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olmak, bilgiye erişebilmek, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izlemek ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olmak. | |
10) | Tabiattaki ve toplumdaki olayları çevreci bir anlayışla değerlendirip toplumu bu hususta bilgilendirme ve yönlendirme yetisine sahip olmak. | |
11) | Öğrenciler gelecekteki işverenlerinin beklentilerine uygun mesleki bilgi ve becerileri edinirler. | |
12) | Moleküler Biyoloji ve Genetik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, etik değerlere ve bu değerleri koruma bilincine sahip olmak. | |
13) | Öğrenciler genom bilimi, genetik mühendisliği ve biyoteknolojiyi içeren yaşam bilimi ile ilgili teknolojik platformların avantajları ve sınırlarını değerlendirip anlayabilir. | |
14) | Öğrenciler kalite yönetimi ve süreçleri ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ödev | |
Seminer |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Ödev |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 3 | 3 | 9 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 10 | 10 | 100 | ||||
Sunum / Seminer | 3 | 3 | 9 | ||||
Ödevler | 3 | 3 | 9 | ||||
Ara Sınavlar | 6 | 6 | 36 | ||||
Final | 3 | 3 | 9 | ||||
Toplam İş Yükü | 172 |