MBG404 BiyoetikKurumsal BilgilerAkademik Programlar Moleküler Biyoloji ve GenetikÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Moleküler Biyoloji ve Genetik

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: MBG404
Course Name: Biyoetik
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. FATMA KÜBRA ATA
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. FATMA KÜBRA ATA
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, Moleküler Biyoloji ve Genetik bölümü öğrencilerinin biyoetik kavramı ile güncel etik kavramlar konusunda öğrencilerin bilinçlendirilmesi ve ülkemiz ve dünyadaki konu ile ilgili yasa ve yönetmeliklerin incelenmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Biyoetik kavramı ve tarihçesi, moleküler biyoloji, genetik ve biyoteknoloji konularındaki araştırmalarda etik kavramlar; klonlama, kök hücre, genetik olarak değiştirilmiş organizmalar, deneysel hayvan kullanımı, gibi güncel etik kavramlar ile ülkemiz ve dünyadaki konu ile ilişkili yasa ve yönetmelikler üzerinde durulacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Dersin sonunda öğrenciler etik kuramı ve biyoetik konusunda bilgi sahibi olacaktır.
2) Öğrenciler biyoetik tarihçesi konusunda bilgi sahibi olacaktır.
3) Öğrenciler yeni üreme teknikleri ve emriyon-fetüs hakları konusunda bilinçlenecektir.
4) Öğrenciler moleküler biyoloji, genetik ve biyoteknoloji konularındaki araştırmalarla ilgili etik kavramlar ve bu konudaki yasa ve yönetmelikler konusunda bilgi sahibi olacaktır.
5) Öğrenciler kök hücre teknolojileri ve hayvanlar üzerinde yürütülen araştırmaların biyoetik yönlerini tartışabilecektir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Biyoetik açısından etik, ahlak ve bilim felsefesi Bioethics : An Introduction For The Biosciences , Mepham, T. B, Oxford ; New York : Oxford University Press, 2005. Biology And The Foundation Of Ethics , Jane Maienschein, Michael Ruse. Cambridge, UK : Cambridge University Press, 1999. Genetik Sorunlar ve Tıbbi Etik, Ayşegül Demirhan Erdemir, Nobel Kitapevi, İstanbul, 1997.
2) Etik kuramı ve biyoetik Bioethics : An Introduction For The Biosciences , Mepham, T. B, Oxford ; New York : Oxford University Press, 2005. Biology And The Foundation Of Ethics , Jane Maienschein, Michael Ruse. Cambridge, UK : Cambridge University Press, 1999. Genetik Sorunlar ve Tıbbi Etik, Ayşegül Demirhan Erdemir, Nobel Kitapevi, İstanbul, 1997.
3) Biyoetiğin tarihsel gelişimi Bioethics : An Introduction For The Biosciences , Mepham, T. B, Oxford ; New York : Oxford University Press, 2005. Biology And The Foundation Of Ethics , Jane Maienschein, Michael Ruse. Cambridge, UK : Cambridge University Press, 1999. Genetik Sorunlar ve Tıbbi Etik, Ayşegül Demirhan Erdemir, Nobel Kitapevi, İstanbul, 1997.
4) Bilimsel özgürlük, bilimsel özerklik ve biyoetik Bioethics : An Introduction For The Biosciences , Mepham, T. B, Oxford ; New York : Oxford University Press, 2005. Biology And The Foundation Of Ethics , Jane Maienschein, Michael Ruse. Cambridge, UK : Cambridge University Press, 1999. Genetik Sorunlar ve Tıbbi Etik, Ayşegül Demirhan Erdemir, Nobel Kitapevi, İstanbul, 1997.
5) Biyoetik ve toplum politikaları Bioethics : An Introduction For The Biosciences , Mepham, T. B, Oxford ; New York : Oxford University Press, 2005. Biology And The Foundation Of Ethics , Jane Maienschein, Michael Ruse. Cambridge, UK : Cambridge University Press, 1999. Genetik Sorunlar ve Tıbbi Etik, Ayşegül Demirhan Erdemir, Nobel Kitapevi, İstanbul, 1997.
6) Yaşamın korunması ve etik Bioethics : An Introduction For The Biosciences , Mepham, T. B, Oxford ; New York : Oxford University Press, 2005. Biology And The Foundation Of Ethics , Jane Maienschein, Michael Ruse. Cambridge, UK : Cambridge University Press, 1999. Genetik Sorunlar ve Tıbbi Etik, Ayşegül Demirhan Erdemir, Nobel Kitapevi, İstanbul, 1997.
7) Yeni üreme teknikleri ve etik, embriyon-fetüs hakları Bioethics : An Introduction For The Biosciences , Mepham, T. B, Oxford ; New York : Oxford University Press, 2005. Biology And The Foundation Of Ethics , Jane Maienschein, Michael Ruse. Cambridge, UK : Cambridge University Press, 1999. Genetik Sorunlar ve Tıbbi Etik, Ayşegül Demirhan Erdemir, Nobel Kitapevi, İstanbul, 1997.
8) Ara Sınav
9) Moleküler biyoloji, genetik çalışmaları ve biyoetik Bioethics : An Introduction For The Biosciences , Mepham, T. B, Oxford ; New York : Oxford University Press, 2005. Biology And The Foundation Of Ethics , Jane Maienschein, Michael Ruse. Cambridge, UK : Cambridge University Press, 1999. Genetik Sorunlar ve Tıbbi Etik, Ayşegül Demirhan Erdemir, Nobel Kitapevi, İstanbul, 1997.
10) Klonlama ve etik yönleri Bioethics : An Introduction For The Biosciences , Mepham, T. B, Oxford ; New York : Oxford University Press, 2005. Biology And The Foundation Of Ethics , Jane Maienschein, Michael Ruse. Cambridge, UK : Cambridge University Press, 1999. Genetik Sorunlar ve Tıbbi Etik, Ayşegül Demirhan Erdemir, Nobel Kitapevi, İstanbul, 1997.
11) Genetiği değiştirilmiş organizmalar Bioethics : An Introduction For The Biosciences , Mepham, T. B, Oxford ; New York : Oxford University Press, 2005. Biology And The Foundation Of Ethics , Jane Maienschein, Michael Ruse. Cambridge, UK : Cambridge University Press, 1999. Genetik Sorunlar ve Tıbbi Etik, Ayşegül Demirhan Erdemir, Nobel Kitapevi, İstanbul, 1997.
12) Genetiği değiştirilmiş organizmalar Bioethics : An Introduction For The Biosciences , Mepham, T. B, Oxford ; New York : Oxford University Press, 2005. Biology And The Foundation Of Ethics , Jane Maienschein, Michael Ruse. Cambridge, UK : Cambridge University Press, 1999. Genetik Sorunlar ve Tıbbi Etik, Ayşegül Demirhan Erdemir, Nobel Kitapevi, İstanbul, 1997.
13) Kök hücre teknolojileri ve etik yönleri Bioethics : An Introduction For The Biosciences , Mepham, T. B, Oxford ; New York : Oxford University Press, 2005. Biology And The Foundation Of Ethics , Jane Maienschein, Michael Ruse. Cambridge, UK : Cambridge University Press, 1999. Genetik Sorunlar ve Tıbbi Etik, Ayşegül Demirhan Erdemir, Nobel Kitapevi, İstanbul, 1997.
14) Final Hazırlığı Bioethics : An Introduction For The Biosciences , Mepham, T. B, Oxford ; New York : Oxford University Press, 2005. Biology And The Foundation Of Ethics , Jane Maienschein, Michael Ruse. Cambridge, UK : Cambridge University Press, 1999. Genetik Sorunlar ve Tıbbi Etik, Ayşegül Demirhan Erdemir, Nobel Kitapevi, İstanbul, 1997.
15) Final Hazırlığı Bioethics : An Introduction For The Biosciences , Mepham, T. B, Oxford ; New York : Oxford University Press, 2005. Biology And The Foundation Of Ethics , Jane Maienschein, Michael Ruse. Cambridge, UK : Cambridge University Press, 1999. Genetik Sorunlar ve Tıbbi Etik, Ayşegül Demirhan Erdemir, Nobel Kitapevi, İstanbul, 1997.
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Bioethics : An Introduction For The Biosciences , Mepham, T. B, Oxford ; New York : Oxford University Press, 2005
Diğer Kaynaklar: Bioethics: An Introduction to the Biosciences, Mepham, T. B, Oxford; New York: Oxford University Press, 2005

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, moleküler biyoloji ve Genetik alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç- gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olmak ve bunları kullanabilmek. 3
2) Öğrenciler moleküler biyoloji ve genetik derslerinden edindikleri bilgi ve becerileri entegre ederek teorik ve uygulamalı alanlara uygulayabilirler ve kendi ilgi alanlarına uygun bilgileri kazanabilirler.
3) Öğrenciler temel moleküler biyoloji ve genetik teknikleri hakkında pratik becerileri kazanır
4) Moleküler Biyoloji ve Genetik alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği beklenmeyen karmaşık durumları bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alıp çözüm üretebilmek. 1
5) Moleküler Biyoloji ve Genetik alanında yapılacak akademik çalışmaları planlamak ve bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortaklaşa yürütebilecek yeterliliğe sahip olmak. 1
6) Moleküler Biyoloji ve Genetik alanında elde edilen verileri istatistiki olarak değerlendirip yorumlayabilme yeteneğine sahip olmak.
7) Moleküler Biyoloji ve Genetik alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak.
8) Öğrenciler bilimsel verilerin analizi ve bilgi edinme için bilgisayar teknolojilerini kullanabilir.
9) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olmak, bilgiye erişebilmek, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izlemek ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olmak. 3
10) Tabiattaki ve toplumdaki olayları çevreci bir anlayışla değerlendirip toplumu bu hususta bilgilendirme ve yönlendirme yetisine sahip olmak. 2
11) Öğrenciler gelecekteki işverenlerinin beklentilerine uygun mesleki bilgi ve becerileri edinirler. 1
12) Moleküler Biyoloji ve Genetik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, etik değerlere ve bu değerleri koruma bilincine sahip olmak. 3
13) Öğrenciler genom bilimi, genetik mühendisliği ve biyoteknolojiyi içeren yaşam bilimi ile ilgili teknolojik platformların avantajları ve sınırlarını değerlendirip anlayabilir.
14) Öğrenciler kalite yönetimi ve süreçleri ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 5 80
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 118