Mimarlık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MIM307 | ||||
Course Name: | Rölöve (Stüdyo) | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. RABİYA YEŞİM YÜKSEL | ||||
Dersi Veren(ler): | Y. Mimar Yeşim Yüksel | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Kültür mirasımızın bir parçası olan tarihi yapılar, geçmiş kültürlerin yapı teknolojisi, yaşam kültürü hakkında ipuçları taşırlar. Bu değerlerin gelecek kuşaklara aktarılması için ilk adım belgelemedir. Bu ders sonucunda öğrencilerin tarihi bir yapının belgelenmesi ve nasıl korunacağı konusunda bilgi sahibi olmaları, günümüzde kullanılmayan yapı teknolojileri, malzeme ve stillerini anlamaya yönelik bir çaba içine girmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Tarihsel olarak rölöve çıkarmanın geçmişine bakılacak, neden böyle bir belgeleme çalışmasına gerek duyulduğu konu edilecektir. Dersin uygulama bölümünde nasıl rölöve alınacağı ve rölöve projesinin nasıl hazırlanacağı örnek bir çalışmada uygulanacaktır. Restorasyon kuramları ve uygulama yöntemleri ele alınacaktır. Ülkemizden ve dünyadan koruma örneklerine yer verilecektir. Korumanın yasal boyutu ve projelendirme süreci tanıtılacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kültür varlığını koruma bilinci konusunda bilgi ve kavrayış sahibi olmak 2) Koruma kuramı konusunda ulusal/ulusalarası kavramsal, yasal konularında bilgi ve kavrayış sahibi olmak 3) Mevcut bir yapının rölövesini yapabilme becerisi kazanmak 4) Mevcut yapıların belgelenmesi konusunda araştırma yaparak, yazılı, sözlü sunabilmek |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Kroki çizmek, fotoğraf çekmek | Yok |
2) | KROKİ KONTROLÜ (PLAN+KESİT) | Yok |
3) | Ölçme ve rölöve yöntemleri | Yok |
4) | Rölöve Kontrolü | Yok |
5) | ÖDEV DAĞITIMI, ÖDEV FORMATI AÇIKLAMASI VE RÖLÖVE KONTROLÜ DEVAMI | Yok |
6) | Rölöve Kontrolü | Yok |
7) | Rölöve Kontrolü, Ara sınav teslim formatının açıklanması | Yok |
8) | Vize Haftası | Yok |
9) | Alan çalışması | Yok |
10) | Alan çalışması | Yok |
11) | Alan çalışması, cephe çizim kontolleri | Yok |
12) | Malzeme ve hasar analizi açıklaması | Yok |
13) | Malzeme analizi kontrolü yapılacak ve hasar analizi ödevi verilecektir | Yok |
14) | Çizim Kontrolleri | Yok |
Ders Notları / Kitaplar: | M.B. Uluengin, Rölöve, YEM Yayını, İstanbul, 2007. Z.Ahunbay, Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM, İstanbul 2009. D.Kuban, Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu, YEM, İstanbul 2000 E.Madran, N.Özgönül, Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması, Mim. Od., Ankara 2005 C.Erder, Tarihi Çevre Kaygısı, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, Ankara 1999. C.Erder, Tarihi Çevre Bilinci, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, Ankara 2007. İ.Okyay, Fransa’da Tarihi Kentsel Sit Alanlarının Korunması, YEM, İstanbul 2001. E. Madran, Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Kültür varlıklarının Korunmasına İlişikin Tutumlar ve Düzenlemeler: 1800-1950, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, Ankara 2002. |
Diğer Kaynaklar: | M.B. Uluengin, Rölöve, YEM Yayını, İstanbul, 2007. Z.Ahunbay, Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM, İstanbul 2009. D.Kuban, Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu, YEM, İstanbul 2000 E.Madran, N.Özgönül, Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması, Mim. Od., Ankara 2005 C.Erder, Tarihi Çevre Kaygısı, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, Ankara 1999. C.Erder, Tarihi Çevre Bilinci, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, Ankara 2007. İ.Okyay, Fransa’da Tarihi Kentsel Sit Alanlarının Korunması, YEM, İstanbul 2001. E. Madran, Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Kültür varlıklarının Korunmasına İlişikin Tutumlar ve Düzenlemeler: 1800-1950, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, Ankara 2002. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Bilgilere ulaşma, değerlendirme, kayıt, uygulama, soyut düşünceleri ifade için kullanma, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme gibi ölçüt ve standartlarla test edebilme becerisi | |
2) | Grafik Anlatım Becerisi: Uygun sunumlar yapmak için iki ve üç boyutlu el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin de kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilme becerisi | 2 |
3) | Yasal Sorumluluklar, Etik ve Mesleki Hükümler: Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskan yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlamak | |
4) | Dünya Mimarlık Tarihi Konusunda Bilgi Sahibi Olmak: Mimarlık, peyzaj ve kentsel tasarımda dünya ve yöresel mimarlığın kuralları ile bunları şekillendiren ve sürdüren iklimsel, teknolojik, sosyo-ekonomik, kültürel faktörleri ve tarihi mirasın etkilerini anlamak | 1 |
5) | Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlerin tasarımında temel ilkeleri anlamak ve sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturabilmek | |
6) | Biçimsel Kompozisyon ve Tasarım Becerileri: Mimari ve kentsel tasarımda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin oluşum, gelişim ve uygulamalarını anlamak ve Temel mimari ilkeleri bina, iç mekân ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygulayabilme becerisi | 1 |
7) | Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişim ve uygulamalarını anlamak | |
8) | Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama | 1 |
9) | Yapım Yönetimi ve Uygulama Becerisi: Ofis organizasyon, iş planlama, pazarlama, finansal yönetim, proje yönetimi, risk azaltma ve liderlik konularının temel ilkelerini ve mesleği etkileyen küreselleşme, genişleyen uygulama alanı, çeşitlilik konularını anlamak |
Alan Çalışması | |
Ders | |
Ödev |
Ödev | |
Uygulama | |
Bilgisayar Destekli Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 2 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 52 |
Ödevler | 6 | 24 |
Ara Sınavlar | 1 | 4 |
Final | 1 | 4 |
Toplam İş Yükü | 84 |